Gå til innhold

Kul på fingerledd


HanneR1365380530

Anbefalte innlegg

HanneR1365380530

Jeg har i det siste fått kuler på undersiden av de fingerleddene som "fester fingeren til hånden", om dere forstår. De kommer og går, og på forskjellige fingre fra gang til gang.De er ikke vonde i seg selv, men hvis jeg klemmer hardt på dem, er de ømme, og det kan være ubehagelig å gripe hardt rundt noe. Av og til blir det et blåmerke rundt kulen, men kun hvis jeg har klemt hardt på den.

Det virker som om den sitter fast på selve beinet, og ikke er løs, jeg kan i alle fall ikke flytte på den.

Tiden den er der varierer litt, men jeg vil tro at mellom 2 og 4 uker er gjennomsnittlig.

Har også til tider vært plaget med lett verking i fingerledd, håndledd, albuer, ankler og tær, men det er en stund siden sist verkeperiode nå.

For rundt et år siden tok jeg denne prøven for å finne ut om det kunne være noe revmatisk, men den var negativ. (Har hørt at det ikke er 100% sikkert, at revmatisme ikke nødvendigvis vises på denne testen.)

I tillegg har jeg revmatisme i familien, min mormor var sterkt plaget. Dessverre er hun død nå, så jeg får ikke spurt henne om hun hadde slike kuler.

Håper det er noe annet enn revmatisk relatert, men jeg er litt skeptisk!

Håper på svar. Innen jeg får time hos legen min er som regel den aktuelle kulen gått bort av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Dette er helt typisk senekuler,eller seneskjedebetennelse som det kalles.Kommer gjerne av belastning av området, fingerledd er i så måte helt typiske.. Går over av seg selv etter kort eller lang tid, men har som du sier en tendens til å komme tilbake. De kan opereres bort, men selv da kan de komme tilbake. Selvfølgeig kan man ikke utelukke at det har sammenheng med revmatiske plager,(det oppstår jo en betennelsestilstand) så du kan jo ta en prat med legen din om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er tilfelle at blodprøver ikke kan utelukke leddgikt. Den klassiske reumatoid artritt synes ofte på blodprøver hvis man har de vanlige symptomene; leddhevelser, eventuelt feber. Lokalisasjonen av kulene dine er ikke typisk leddgikt, men er mer trolig forårsaket av klem-skader eller kuler på senene som kan være arvelig. Slitasjegikt er også mulig. Røntgen av fingrene KAN vise noe av dette, men oftest er undersøkelse usikker ved begynnende sykdom. Behandling kan være lik uansett hva årsak er; ta litt hensyn med belastende bruk, hold leddene varme, periodevis kan medisiner i klasse med Naproxen benyttes. Kontakt eventuelt fastlegen din påny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...