Gjest pettter Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har gått på marevan i lengre tid fordi jeg har hatt DVT i begge ben med to års mellomrom. Jeg har en progredierende nevrologisk sykdom og sitter av den grunn i rullestol - og har derfor fått beskjed om at jeg skal behandles med marevan resten av livet. Problemet er imidlertid at det er vanskelig å oppnå et stabilt INR-niva - og at behovet for marevan varierer sterkt. For ca ett år siden brukte jeg 8 marevan daglig - dvs. 56 tabletter pr uke. Så ble jeg operert i maven - og fikk i den forbindelse mye antibiotika (intravenøst i ca 16 dager - flere typer). Etter operasjonen fikk jeg akseptabel INR med kun 3-4 tabletter daglig og dette vedvarte i flere måneder. Etterhvert sank imidlertid INR til under 1.0 tiltross for 25 tabletter i uken. Nå har behovet for marevan steget voldsomt igjen - og jeg får nå 10 tabletter daglig - men har fortsatt relativt lav INR (1.6 ved siste måling). INR-verdien svinger relativt mye på samme dosering - men har på det høyeste vært 3.0 i en periode jeg fikk 12 tabletter daglig. Det vanlige er imidlertid at den alltid synker etter en stund på samme dosering. Problemet med dette er at fastlegen blir stresset av de store dosene og ønsker å måle INR flere ganger i uken. Han tør ikke øke dosen ut over 10 tabletter daglig. - Hva kommer disse svingningene i behov for marevan av? - Hvor høyt kan jeg doseres? Det har vært tilstrebet av jeg skal ha en INR i overkant av 2.0 - noe jeg omtrent aldri har hatt... Jeg har ventrikkelretensjon og lammelser i tarmen - kan dette ha noe å si? Et helt annet spørsmål: I forbindelse med en utredning ble det tatt en blodprøve som heter P-Homocystein og den viste en verdi på 29. Jeg fikk ikke noen forklaring på hvorvidt dette vil kunne ha noen betydning for meg. Hva viser egentlig en slik prøve - og er den forhøyet i noen betydelig grad? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107743-hvorfor-varierer-mitt-behov-for-marevan-s%C3%A5-mye/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 11. juni 2003 Del Skrevet 11. juni 2003 Svar til Petter. Det er ganske vanlig at dosen av Marevan varierer fra person til person, men også hos den enkelte pasient. Imidlertid er det uvanlig at man må opp i en ukedose på 60-70 tabletter for å oppnå en INR som er akseptabel. Det faktum at du varierer så betydelig gir umiddelbart mistanke om at det er resorpsjonsforholdene (evnen til oppsuging) i tarmen din som er årsaken. Det vil ofte være et problem hvis man har ventrikkelretensjon og andre nevrologiske tarmproblem. Det vil være mulig å gi deg et annet stoff ved siden av Marevan, og dermed kunne potensere (forsterke) Marevaneffekten på en mindre inntatt dose. Det finnes dessuten et annet stoff som har tilnærmet samme effekt som Marevan og gir samme INR-forandringer, men som hos enkelte er bedre tolerert og kanskje også kan gi bedre virkning på lavere dose. Dette stoffet (Trombantin) ble tidligere meget brukt. Det ville kunne være et alternativ. I ganske nær fremtid vil det dessuten komme stoff av helt annen karakter på markedet. Disse stoffene vil sannsynligvis ha samme forebyggende effekt m.h.p. blodpropp, men ikke ha samme behov for kontroller (INR) og dosevariasjon. Det ser ut som om disse medikamentene vil kunne ha en standard-dosering og ikke være aktuelle for doseforandringer. Homocystein er et stoff som inngår i bl.a. oppbygningen av fettstoffer (kolesterol) i kroppen vår. Hos noen har man kunnet vise en sammenheng mellom høye homocystein-verdier og tendens til hjerte-kar-sykdom. Analyseresultatet er avhengig av på hvilket laboratorium prøven er tatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/107743-hvorfor-varierer-mitt-behov-for-marevan-s%C3%A5-mye/#findComment-640833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.