Gå til innhold

Bivirkninger i form av vektøkning - må man bytte medisin?

Anbefalte innlegg

Gjest går opp i vekt

Går på diverse medisiner nå, og har begynt å gå VELDIG opp i vekt og ser at noen av de jeg tar for min psyk sykd kan gi vektøkning.

Må man da bytte medisin eller vil vektøkningen avta etterhvert (eller går man opp og opp og opp...)?

Hva kommer vektøkningen av? Vann i kroppen?

Fortsetter under...

Gjest sol&sommer :-)

Det er gody mulig at du vil gå opp over 20 kg. Dette er ikke uvanlig.

Enkelte medisiner forstyrrer metthetsfølelsen, slik at en ikke føler seg mett når kroppen har fått nok mat.

Et råd kan være at du ikke "lytter" til metthetsfølelsen, men tenker godt igjennom hvor mye mat du trenger til et måltid, og holder deg til dette målet selv om du fortsatt er sulten.

Såvidt jeg har forstått er det ikke medisinene i seg selv som fører til vektøkningen, men altså det at en spiser for mye.

Ergo renner ikke kiloene av av seg selv i ettertid.

Du trenger ikke slutte med medisinene kun fordi du legger på deg.

Du kan unngå å legge på deg, men det krever en god del selvdisiplin.

firebird1365380441

Det er gody mulig at du vil gå opp over 20 kg. Dette er ikke uvanlig.

Enkelte medisiner forstyrrer metthetsfølelsen, slik at en ikke føler seg mett når kroppen har fått nok mat.

Et råd kan være at du ikke "lytter" til metthetsfølelsen, men tenker godt igjennom hvor mye mat du trenger til et måltid, og holder deg til dette målet selv om du fortsatt er sulten.

Såvidt jeg har forstått er det ikke medisinene i seg selv som fører til vektøkningen, men altså det at en spiser for mye.

Ergo renner ikke kiloene av av seg selv i ettertid.

Du trenger ikke slutte med medisinene kun fordi du legger på deg.

Du kan unngå å legge på deg, men det krever en god del selvdisiplin.

Da jeg brukte en hel del medisiner ( bl.a zyprexa, nozinan, haldol,aurorix m.fl) gikk jeg voldsomt opp i vekt. På ca 5 mnd gikk jeg opp fra 68 til 108 kilo ( jeg er 171 cm høy). Jeg fikk en enorm sultfølelse av medisinene og hadde liksom ingen bunn i magen - åt meg til slutt opp til over 120 kilo.

Dette er over 5-6 år siden og i dag bruker jeg kun zoloft og har gått ned til rundt 90 kilo. Den enorme sultfølelsen er borte nå, noe jeg naturligvis er kjempeglad for. Mye av vektøkningen med den typen medikamenter tror jeg skyldes vann i kroppen/ødemer. Jeg este i hvert fall skikkelig ut både av for mye spising og ødemer her og der. Sannsynligvis kan det ha noe å gjøre med i hvilken mengde en tar den typen medikamenter.

Kanskje du kan forsøke å gå litt ned i dose?

Vær også innmari forsiktig med hva du putter i deg, selv om sultfølelsen er stor.

Drikk mye vann og spis mye grønnsaker og frukt. pass på å få i deg nok fiber for å hlode magen i gang, ettersom mange "nerve medisiner" gir treg mage/forstoppelse.

Håper du finner en løsning på problemene. Kanskje har det kommet medisiner på markedet som ikke gir akkurat så drastiske bivirkninger.

Med vennlig hilsen

Kizza1365380506

Da jeg brukte en hel del medisiner ( bl.a zyprexa, nozinan, haldol,aurorix m.fl) gikk jeg voldsomt opp i vekt. På ca 5 mnd gikk jeg opp fra 68 til 108 kilo ( jeg er 171 cm høy). Jeg fikk en enorm sultfølelse av medisinene og hadde liksom ingen bunn i magen - åt meg til slutt opp til over 120 kilo.

Dette er over 5-6 år siden og i dag bruker jeg kun zoloft og har gått ned til rundt 90 kilo. Den enorme sultfølelsen er borte nå, noe jeg naturligvis er kjempeglad for. Mye av vektøkningen med den typen medikamenter tror jeg skyldes vann i kroppen/ødemer. Jeg este i hvert fall skikkelig ut både av for mye spising og ødemer her og der. Sannsynligvis kan det ha noe å gjøre med i hvilken mengde en tar den typen medikamenter.

Kanskje du kan forsøke å gå litt ned i dose?

Vær også innmari forsiktig med hva du putter i deg, selv om sultfølelsen er stor.

Drikk mye vann og spis mye grønnsaker og frukt. pass på å få i deg nok fiber for å hlode magen i gang, ettersom mange "nerve medisiner" gir treg mage/forstoppelse.

Håper du finner en løsning på problemene. Kanskje har det kommet medisiner på markedet som ikke gir akkurat så drastiske bivirkninger.

Med vennlig hilsen

Takk for tips. Har gått opp 5 kg allerede, dvs på 3 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...