Ulv I Faarikaal Skrevet 6. juni 2003 Skrevet 6. juni 2003 man skal alltid være forsiktig når man bruker visa i utlandet. Fikk tips om å ta ut penger i banker, og minibanker - men i minibanker kan man også bli svindla visstnok, de kan kopiere magnetstripa og kode ved å sette inn en grie i der man putter inn kortet, sikkert også andre måter å svindle på i minibank. Det samme har jo skjedd i Norge. Ble sterkt frarådet å bruke kortet i butikker, barer, restauranter - i hvert fall på den måten du gjorde, den gammeldagse måten. En kollega av meg ble svindlet for 40 000,-. Pengene var tatt ut i Italia, han hadde ikke vært der engang! Han hadde vært i USA, så skjønner ikke hvardan det kan ha skjedd. Man må alltid passe på så ingen ser koden, også i Norge! Reisesjekker er mye sikrere, de kan også erstattes hvis de blir stjålet. Ha med VISA bare som sikkerhet tilfelle man trenger med penger. Jeg er enig, selv om du er litt mer paranoid enn selv meg :-) Sjansen for å bli lurt er egentlig ikke så stor. Jeg vil bare si at VISA dekker slike svindelsaker fullt ut. De er svært snille, siden de ikke vil ha noen tvistesaker i aviser. 0 Siter
Anki Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Ja, og at du i butikken ber om f eks kr 500 ekstra, og de "glemmer" å gi deg det, og håper du glemmer det. Securitas har tatt flere kasserere i matvare som tar det trikset. De later som de er kunder og kjøper masse småtteri for å ta vedkommende. oops, får passe ekstra godt på når jeg sitter i kassa framover jeg da. Innimellom slår jeg ut kassa og glemmer nesten å gi tilbake penger. Men ser det jo ganske kjapt at det står tilbake kr *** på skjermen da. hehe - kanskje kundene tror at meninga mi er å svindle de når sånt skjer..? oops...! Heldigvis har jeg aldri glemt det da 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 oops, får passe ekstra godt på når jeg sitter i kassa framover jeg da. Innimellom slår jeg ut kassa og glemmer nesten å gi tilbake penger. Men ser det jo ganske kjapt at det står tilbake kr *** på skjermen da. hehe - kanskje kundene tror at meninga mi er å svindle de når sånt skjer..? oops...! Heldigvis har jeg aldri glemt det da Å stelle med penger åpner for mange feil og fristelser, men de færreste tenker på at feil kan oppfattes som underslag. Mange vet ikke at andre også kjenner til deres smarte triks og manipulering. En kontroll jeg ofte har gjort er overraskende forlange å telle opp kassa. Noen ganger er det for mye penger der, mens det i dennes oppgjør som regel er akkurat eller et par kroner for lite. Dette kan _tyde på_ underslag. 0 Siter
Anki Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Å stelle med penger åpner for mange feil og fristelser, men de færreste tenker på at feil kan oppfattes som underslag. Mange vet ikke at andre også kjenner til deres smarte triks og manipulering. En kontroll jeg ofte har gjort er overraskende forlange å telle opp kassa. Noen ganger er det for mye penger der, mens det i dennes oppgjør som regel er akkurat eller et par kroner for lite. Dette kan _tyde på_ underslag. Men - hmm - om det er akkurat eller et par kroner for mye i kassa, er ikke det bra da, da? 0 Siter
Anki Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Å stelle med penger åpner for mange feil og fristelser, men de færreste tenker på at feil kan oppfattes som underslag. Mange vet ikke at andre også kjenner til deres smarte triks og manipulering. En kontroll jeg ofte har gjort er overraskende forlange å telle opp kassa. Noen ganger er det for mye penger der, mens det i dennes oppgjør som regel er akkurat eller et par kroner for lite. Dette kan _tyde på_ underslag. eh - et par kroner for lite skrev du ja.. hehe.. men - på jobben vår stemmer kassa nesten hver dag. Er ikke det et bra tegn da? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Men - hmm - om det er akkurat eller et par kroner for mye i kassa, er ikke det bra da, da? Joda, men når hovedkasserer overraskende teller kassa til en kasserer midt på dagen og finner 1000 kr for mye der, skal det mye til å finne en forklaring på hvorfor det er 1000 for mye midt på dagen når det alltid ellers er akkurat på slutten av dagen. Det er ikke nok til å ta vedkommende, men grunn til flere kontroller. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 eh - et par kroner for lite skrev du ja.. hehe.. men - på jobben vår stemmer kassa nesten hver dag. Er ikke det et bra tegn da? Det er ikke noe tegn på noe hverken det ene eller det andre. Den mest vanlige måten å underslå penger på er å la være å slå inn et beløp, eller slå inn for lite, og så plukke pengene ut av kassa når de skal til lunsj eller under opptellingen. Dette er SVÆRT vanlig måte å stjele på. Hvis da kassa overraskende blir telt opp før de får plukket ut penga, blir det for mye, noe det ikke skal være, og mistanken er vakt. Underlig mange slutter etter en slik liten avsløring, og mange blir _svært_ gråbleke i ansiktet når de blir utsatt for det. 0 Siter
Anki Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Joda, men når hovedkasserer overraskende teller kassa til en kasserer midt på dagen og finner 1000 kr for mye der, skal det mye til å finne en forklaring på hvorfor det er 1000 for mye midt på dagen når det alltid ellers er akkurat på slutten av dagen. Det er ikke nok til å ta vedkommende, men grunn til flere kontroller. Ok, men da skjønner jeg Jeg har så ren samvittighet som det er mulig å ha når det gjelder sånt som det der 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 8. juni 2003 Skrevet 8. juni 2003 Ok, men da skjønner jeg Jeg har så ren samvittighet som det er mulig å ha når det gjelder sånt som det der Selvsagt, men det kan være ok å vite. Jeg var på kurs og lærte sikkerhet, og da fikk vi vite om de mest kjente triksene for underslg og tyveri. Mange kritiserte læreren for å lære opp oss til tyver. Men senere i kurset lærte vi å oppdage dem, da fikk pipen en annen lyd. Man kan ikke oppdage triks uten å kunne dem selv. Mange er uhyre smarte. Så kom dataalderen med fordeler og ulemper i den bransjen. Nye triks og problemer. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.