Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Åja. Men det er et betenkelig fenomen.

Moralistisk og i noen tilfeller nedverdigende.

Hvis dette skjer fordi kommunen skal spare penger så er ikke vilkåret gyldig.

Ja. Men tanken bak er vel grei. Arbeidserfaring, jobbe for pengene ..

Resultatet blir som regel ikke like greit, men her i kommunen er det faktisk lov å ikke jobbe. Hvis du kan argumentere godt for deg, vel og merke ..

De jobber som regel med de som jobber i "vernede" bedrifter, og hjelper eldre med daglige gjøremål. En sjelden gang gjør de jobber for kommunen.

Fortsetter under...

Sosialtjenesteloven er fra 1991. Normalt sett får ikke studenter sosialhjelp fordi "de kan gjøre gjeldende andre økonomiske rettigheter" - Det vil si: studielån/stipend.

Men de betraktes altså ikke som studenter i sommerferien, økonomisk sett, fordi de ikke har noen økonomiske rettigheter andre steder disse månedene.

Da er det helt nye regler. Da vi var studenter fikk vi ikke.

I min erfaring sier sosialkontor nei veldig ofte.

Og ofte uten noe grunnlag i gjeldende regler og skriv fra departementet.

Hadde alle som kunne fått gjennom saken sin ved å skrive en klage, klaget, hadde de hatt mye å gjøre.

Ja. Men tanken bak er vel grei. Arbeidserfaring, jobbe for pengene ..

Resultatet blir som regel ikke like greit, men her i kommunen er det faktisk lov å ikke jobbe. Hvis du kan argumentere godt for deg, vel og merke ..

De jobber som regel med de som jobber i "vernede" bedrifter, og hjelper eldre med daglige gjøremål. En sjelden gang gjør de jobber for kommunen.

Der det er jobber bør folk få ordentlig lønn og rettigheter som arbeidstakere. Det tror jeg er mer motiverende enn å bli tvunget til å jobbe for lusne penger fra sosialen.

Men dette er det mange meninger om :)

Stemmer. Men det er forventet at en skal ta sommerjobb.

Ja. Jeg bærer nok litt preg av å ha vokst opp i en bittebitteliten kommune med sommerjobb bare til fåtallet.

Kanskje litt lettere regler da?

I samfunnet forøvrig er det jo også forventet at en tar seg en jobb, men vi har fremdeles behov for sosialstønad og arbeidsledighetstrygd.

Annonse

Ja. Jeg bærer nok litt preg av å ha vokst opp i en bittebitteliten kommune med sommerjobb bare til fåtallet.

Kanskje litt lettere regler da?

I samfunnet forøvrig er det jo også forventet at en tar seg en jobb, men vi har fremdeles behov for sosialstønad og arbeidsledighetstrygd.

Ja, enig i det.

Det er ikke jobber til alle.

I forhold til rettigheter i sosialtjenesteloven er det som regel nok å være regisrert som arbeidssøker og ta de tilbud som måtte komme.

Vi trenger sikkerhetsnettet som er i sosialtjenesteloven. Synd det skal være så pes å dra dit og å dokumentere alt.

At saksbehandlingstida er så lang er også en uting. For noen år siden satt sosialkonsulentene med sjekkhefte i skuffen, i dag skal alt behandles i mange ledd. Vet ikke om det er til det beste for folk, akkurat.

Ja, enig i det.

Det er ikke jobber til alle.

I forhold til rettigheter i sosialtjenesteloven er det som regel nok å være regisrert som arbeidssøker og ta de tilbud som måtte komme.

Vi trenger sikkerhetsnettet som er i sosialtjenesteloven. Synd det skal være så pes å dra dit og å dokumentere alt.

At saksbehandlingstida er så lang er også en uting. For noen år siden satt sosialkonsulentene med sjekkhefte i skuffen, i dag skal alt behandles i mange ledd. Vet ikke om det er til det beste for folk, akkurat.

Jeg ser egentlig bare én vei å gå nå, og det er å ta den økonomiske stønaden bort fra sosialtjenesten, og erstatte den med borgerlønn e.l.

For mennesker uten fast arbeid synes jeg uansett at det burde være et krav at man snakket med en sosionom minst en gang i måneden, og fikk hjelp fra et helhetlig team for å komme seg tilbake i jobb igjen.

Sånn som det er i dag har ikke sosionomene tid til å gjøre noe med problemene dine, de er for opptatte med å regne på regnestykker, og finne ut hvordan de skal få årets budsjett til å gå opp.

Jeg ser egentlig bare én vei å gå nå, og det er å ta den økonomiske stønaden bort fra sosialtjenesten, og erstatte den med borgerlønn e.l.

For mennesker uten fast arbeid synes jeg uansett at det burde være et krav at man snakket med en sosionom minst en gang i måneden, og fikk hjelp fra et helhetlig team for å komme seg tilbake i jobb igjen.

Sånn som det er i dag har ikke sosionomene tid til å gjøre noe med problemene dine, de er for opptatte med å regne på regnestykker, og finne ut hvordan de skal få årets budsjett til å gå opp.

Det er nok dessverre mye riktig i det du skriver. En blir bare en mappe i bunken.

Burde muligens vært gjort på en annen måte for de som er langtidsklienter i alle fall.

Sosialhjelp skal jo være en midlertidig ytelse. Kanskje er det for vanskelig å få trygd?

Er nok mange sosialarbeidere som kunne ønske seg en situasjon der de kunne følge opp klienter med samtaler, men så gjør økonomien i kommunen (og kommunens prioritering) det slik at saksbehandling blir det som sosialtjenesten holder på med.

Dette er IKKE nok.Bare å lese litt i sosialtjenesteloven, så ser en det.

Rehabiliterings- støtte og motiveringsbiten er ofte helt fraværende.

Der det er jobber bør folk få ordentlig lønn og rettigheter som arbeidstakere. Det tror jeg er mer motiverende enn å bli tvunget til å jobbe for lusne penger fra sosialen.

Men dette er det mange meninger om :)

Her i kommunen fylles flere stillinger, samt ferievikariater i barnehagen i kommunen opp av "arbeidsmarkedstiltak" for langtidsledige.

Dette er også folk som har utdannelse til å jobbe i barnehage, men ikke får jobb i kommunen.

Så jobber de i stedet under navnet "praksis" og får ikke lønn. De fleste har ikke høye nok dagpenger til å få tilskudd i dagpengene (kommer rett fra studier, har bare hatt småjobber) så de får bare "tiltaksstønad" på litt over fire tusen kroner mnd. For fulltids jobb de er kvalifiserte for.

Her i kommunen fylles flere stillinger, samt ferievikariater i barnehagen i kommunen opp av "arbeidsmarkedstiltak" for langtidsledige.

Dette er også folk som har utdannelse til å jobbe i barnehage, men ikke får jobb i kommunen.

Så jobber de i stedet under navnet "praksis" og får ikke lønn. De fleste har ikke høye nok dagpenger til å få tilskudd i dagpengene (kommer rett fra studier, har bare hatt småjobber) så de får bare "tiltaksstønad" på litt over fire tusen kroner mnd. For fulltids jobb de er kvalifiserte for.

Blir jo en del klienter av slik praksis.

Noen av formålene i sosialtjenesteloven er at folk skal bli selvhjulpne og at de skal leve selvstendige liv.

Blir et kræsj her syns jeg.

Hvis kommunen er avhengige av at disse praktikantene jobber der, det vil si at de uansett måtte hatt noen i stillingen så er ikke dette lov.

FY FY.

Utnytting er dette.

Annonse

Hvis kommunen er avhengige av at disse praktikantene jobber der, det vil si at de uansett måtte hatt noen i stillingen så er ikke dette lov.

FY FY.

Utnytting er dette.

Det burde iallefall ikke være lov.

Barnehagene selv har svakt begynt å reagere nå, etter 2 år. Hadde jeg visst om det før hadde det blitt bråk for lenge siden.

Men ikke før nå kjenner jeg noen som er i den situasjonen at de jobber der.

De sa de hadde hatt 1 full stilling fyllt opp av forskjellige arbeidsmarkedstiltak både med og uten utdannelse, i 1,5 år.

Samt alle ferievikar-stillinger.

Så de som står på vikarlisten/tilkallingslisten .. de står uten jobb.

Skammelig er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...