Gå til innhold

Is når man slanker seg?

Anbefalte innlegg

Gjest cindie k

Du tar feil.

Du har selvsagt rett i forhold til formelen for å gå ned i vekt, men du tar feil når det gjelder spisedagen. Den er tross alt ikke der for at man skal kunne unne seg noe godt, men for at man skal få forbrenningen OPP igjen etter at kroppen har gått i en forsvarsposisjon fordi man de 6 andre dagene i uka får mindre kalorier enn den er vant med.

Spisedagen er altså der for at man skal forbrenne mer. Ikke i utgangspunktet for at man skal kunne unne seg noe godt en dag.

Selvsagt er alle forskjellige, men nei! Man forbrenner ikke noe fett ved 30 minutters trening dersom det ikke har gått veldig mange timer siden man spiste. Unntaket er altså om man trener om morgenen.

En bedre tilstand generelt får man selvsagt ved å trene en 30 minutters løpeøkt en time etter middag og dette i seg selv virker til en viss grad inn på forbrenningen, men disse 30 minuttene i seg selv har ingen direkte fettforbrennende effekt, i motsetning til hva disse 30 minuttene ville hatt dersom man hadde sørget for å bruke opp energien sin f.eks. ved styrketrening først.

Jeg har aldri sagt at 30 minutters økter er ubrukelig trening. Det er det selvsagt ikke. Alt er tross alt bedre enn ingenting, men det jeg sier er at disse 30 minuttene ikke har noen fettforbrennende effekt, og dette er udiskuterbart med mindre disse 30 minuttene er før frokost.

Jeg prøvde heller ikke å ta motet fra jenta over, men det hun skrev var direkte feil, eller i det minste skrev hun det på en måte som ble misforstått.

"Folk er forskjellige,det som funker for deg,fungerer ikke i praksis for andre."

Det er lite som er mer sant enn som så, men enkelte grunnleggende prinsipper som man bør forholde seg til gjelder alle.

Poenget mitt med innlegget over var uansett ikke å si noe stygt om sjokoladespising i ny og ne, men at det som virkelig betyr noe er det kostholdet man har generelt. Den ene sjokoladen man spiser en kveld betyr ingenting i forhold til hva de 5 andre måltidene man spiser om dagen betyr.

Nordmenn er av en eller annen grunn av den oppfatning av at kjøttkaker til middag er grei mat mens sjokolade er en uting. Dette er selvsagt feil da kjøttkaker er søpplemat (med mindre man har laget dem på en spesiell måte) og langt fra noe en slanker bør spise.

Men dette vet ikke folk da de er oppfostret på norsk kost, et kosthold som i utgangspunktet er usunt.

Det er dette man må rette på og det er det som betyr noe. En sjokolade, en is, et kakestykke eller hva det nå måtte være, er av langt mindre relevans enn det normale kostholdet.

Dette kan du umulig si deg uenig i.

Dessuten får jeg et eller annen grunnleggende i mot Grethe Roede og den slags folk når jeg ser at de omtaler man som "JAmat" og "NEImat". Det er helt fantastisk at man må bruke slik barnehagementalitet på voksne mennesker.

Vi er både enige og uenige!

Jeg er enig i fakta om at kroppen forbrenner karbohydrater FØR fett.

Og siden kroppen lagrer disse for et par-tre timers "bruk" krever det minimum en halvtimes relativ hard kondisjonstrening å bruke opp disse lagrene.

og derfor,som du sier,når man trener før frokost forbrenner man mest fett.

Men du er så innmari BASTATNT!? ;)

Hvis jeg spiser en frokost bestående av et par knekkebrød,en frukt og et glass melk.

Rundt et par hundre kalorier,for så å vente noen timer før jeg trener så har kroppen brukt opp mye av dette?

Dessuten,trening øker den generelt forbrenningen,også fettforbrenning,så det jeg MENER er at å trene 30 minutter er for en som vil ned i vekt nok.

Vi er vel egentlig enige,men ressonerer vel litt forskjellig..

Ja og Nei mat er forøvrig det teiteste begrepet i norsk vokabulær.

Ha en flott dag,med eller uten trening!

Fortsetter under...

Vi er både enige og uenige!

Jeg er enig i fakta om at kroppen forbrenner karbohydrater FØR fett.

Og siden kroppen lagrer disse for et par-tre timers "bruk" krever det minimum en halvtimes relativ hard kondisjonstrening å bruke opp disse lagrene.

og derfor,som du sier,når man trener før frokost forbrenner man mest fett.

Men du er så innmari BASTATNT!? ;)

Hvis jeg spiser en frokost bestående av et par knekkebrød,en frukt og et glass melk.

Rundt et par hundre kalorier,for så å vente noen timer før jeg trener så har kroppen brukt opp mye av dette?

Dessuten,trening øker den generelt forbrenningen,også fettforbrenning,så det jeg MENER er at å trene 30 minutter er for en som vil ned i vekt nok.

Vi er vel egentlig enige,men ressonerer vel litt forskjellig..

Ja og Nei mat er forøvrig det teiteste begrepet i norsk vokabulær.

Ha en flott dag,med eller uten trening!

Bare så det er sagt så er jeg ikke uenig i det du skriver.

"Dessuten,trening øker den generelt forbrenningen,også fettforbrenning,så det jeg MENER er at å trene 30 minutter er for en som vil ned i vekt nok."

Vel... Hvor mye skapningen vil gå ned i vekt er knapt avhengig av om han/hun trener 30 eller 60 minutter 3 ganger i uka. Det som er av virkelig interesse for om "slankingen" (for øvrig et dårlig ord for vektreduksjon - negativt ladet) vil fungere er denne personens kosthold.

Og da kostholdet generelt. Ikke den literen med brus hun drikker en kveld mens hun ser film og tar seg en pizza.

Det man gjør ellers iløpet av døgnet er det som er relevant. Ikke noen minutter i ny og ne med sjokolade eller pizza.

Hei!

Å spie is i sommervarmen bør man kunne unne seg selvom man er på slanker'n!! Er det selv for tiden, men følger fornuften litt mer enn ellers og velger meg de sunneste alternativene til daglig:

1. Lett-is Beger u/sukker, 79 kcal (D)

2. Lollipop, 80 kcal (D)

3. Frubetto, 82 kcal (N)

4. Friskis, 113 kcal (H)

5. Pop-it, 114 kcal (D)

6. Creme-ice Jordbærsorbet, 119 kcal (H)

7. Pin-up, 123 kcal (D)

(N) = Nestlè (D) = Diplom-is (H) = Hennig Olsen is.

Til sammenligning: En softis (120 g) har ca 230 kcal!

Kos deg med isen, du!!!! Trenger jo ikke spise mange om dagen, kanskje?? ;O)

Ellers kom jeg på at Nestlè har slike små poser med 4-5 mini-saftis inni som er veldig gode! Kan ta en eller to når som helst uten å få kalorisjokk! har alltid dette liggende i fryseren for stunder jeg bare _må_ ha noe kaldt og godt!! Tror de heter Pezitos (finnes også i stor eske med mange i) og en liten is gir ca. 35 kcal.

Hilsen

Hvordan i all verden har du oversikt over sånt?

Jeg har aldri skjønt hva kalorier er, hvor mange og hvor lite det er i ditten og datten og hva er bra og ikke bra.

Gjest Masahiro

Hvordan i all verden har du oversikt over sånt?

Jeg har aldri skjønt hva kalorier er, hvor mange og hvor lite det er i ditten og datten og hva er bra og ikke bra.

He,he..... Når man går på kurs hos Grete Roede får man interesse av mye rart :) Fant oversikten på nettsidene deres!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...