Gå til innhold

Hva gjør jeg med 60 egg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kleppmelk???? Det må du forklare nærmere!

Man rører sammen noe egg, mel og melk til en deigaktig smørje. Deretter koker man klepper av denne uappetittelige deigen i melk. Jeg og bror min er nok de to eneste i hele verden som synes dette er godt.

Skrevet

....lagrer de på et varmt sted frem til Halloween......;)

Gjest prust
Skrevet

Man rører sammen noe egg, mel og melk til en deigaktig smørje. Deretter koker man klepper av denne uappetittelige deigen i melk. Jeg og bror min er nok de to eneste i hele verden som synes dette er godt.

Er det altså deig-boller kokt i melk? Høres rart ut. Blir det en slags dessert da? Spsier dere dem med syltetøy på? Har aldri hørt ordet klepp før. Interessant, men jeg tror ikke jeg ofrer eggene på dette :-)

Skrevet

Ja, og verdens beste kake kan du lage (Kvæfjordkake). Den er det masse egg i.

Også så ssssinnnsssykt god.....*sikle*

Eggerøre selvfølgelig... 10 egg forsvinner jo fort der.

Gjest prust
Skrevet

Egg holder dessuten mye lenger enn datostemplingen på butikk-kjøpte egg tilsier. (Tror faktisk Prior måtte starte med kortere holdbarhetsstempling på eggene enn tidligere som et resultat av EU/EØS-tilpasning)

Du kan med andre ord oppbevare eggene dine i uker, for ikke å si måneder (vel - ikke langt ifra i alle fall...) i kjøleskap eller på annen måte litt kjølig.

For å teste om eggene fortsatt er bra bruker du følgende "kjerringråd":

Ha vann (tror det skal være lunkent, men vet ikke om det er avgjørende) i en litt vid kopp/smal bolle.

Slipp et egg oppi

Dersom egget synker til bunns og blir liggende i bunnen av koppen/bollen er egget ferskt og tipp-topp.

Dersom egget flyter litt opp - og er verken i bunnen eller vannskorpa er egget helt fint fortsatt

Dersom egget flyter opp og "vaker" i vannskorpa er det blitt gammelt.

Rett og slett fordi at eggeskallet er porøst og jo mer luft som har kommet inn i egget, jo eldre og dårligere er det.

Kos deg i alle fall - med mye god mat og bakst! :-)

:-)

Takk for nyttige kvalitets-testings-tips! Snuppa vår har bursdag i slutten av måneden, så da blir det jo en del baking.

Snakket med ei i dag som hadde kjøpt inn en haug med egg i juni i fjor, og hun hadde brukt de siste til jul - altså 6 måneder etter!!! Hunm hadde knekket ett og ett og sjekket dem, men de var helt fine, Så da er det vel håp for oss og, at vi skal få spist dem opp!

For noen år siden kom mannen min hjem med 12 poser havregryn...han hadde vært hos en bonde som hadde til overs. Vi gomlet havregryn i alle mulige variasjoner i et helt år, tror jeg!

Gjest prust
Skrevet

....lagrer de på et varmt sted frem til Halloween......;)

Æsj! :-(

Skrevet

Takk for nyttige kvalitets-testings-tips! Snuppa vår har bursdag i slutten av måneden, så da blir det jo en del baking.

Snakket med ei i dag som hadde kjøpt inn en haug med egg i juni i fjor, og hun hadde brukt de siste til jul - altså 6 måneder etter!!! Hunm hadde knekket ett og ett og sjekket dem, men de var helt fine, Så da er det vel håp for oss og, at vi skal få spist dem opp!

For noen år siden kom mannen min hjem med 12 poser havregryn...han hadde vært hos en bonde som hadde til overs. Vi gomlet havregryn i alle mulige variasjoner i et helt år, tror jeg!

Opptil ett år har det vært rapportert at norske egg KAN holde.

Skrevet

Den egg-testen er vel en av de få smarte tingene jeg har lært av min gode gamle mormor's utallige kunster på kjøkkenet og i huset for øvrig... :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

*LOL*

Eller foreta en eggdonasjon ?

Jeg har mange eggsempler på hva man kan gjøre.

Man kan lage en skalldyraften.

Man kan bli eggoist.

Utdanne seg til eggspert.

Komponere noen eggende rytmer.

Skrevet

60 egg er jo ikke stort. Vi har ofte 30-40 egg i kjøleskapet vi, og de blir borte veldig kjapt. Alle her i huset elsker egg. Med litt "rasjonering" kunne vel 60 egg vart en ukes tid ca, uten at vi hadde laget noe spesielt. ;-)

Gjest flatbanker
Skrevet

Eller foreta en eggdonasjon ?

Jeg har mange eggsempler på hva man kan gjøre.

Man kan lage en skalldyraften.

Man kan bli eggoist.

Utdanne seg til eggspert.

Komponere noen eggende rytmer.

*knegg*

Gjest prust
Skrevet

60 egg er jo ikke stort. Vi har ofte 30-40 egg i kjøleskapet vi, og de blir borte veldig kjapt. Alle her i huset elsker egg. Med litt "rasjonering" kunne vel 60 egg vart en ukes tid ca, uten at vi hadde laget noe spesielt. ;-)

Dere er jo litt flere enn oss da :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...