Gå til innhold

Jeg ELSKER potteplanter og stueplanter...

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips om nettsider med dette som tema? Tar gjerne i mot noen linker! :-) Potteplanter er hobbyen min, det er ren terapi å stelle og pusle med planter, og se at de gror og trives.

Jeg kan surfe i timesvis på slike sider, og funnet en del bra. Men jeg vil gjerne ha flere gode tips.

Jeg har til og med plantet frø, og sådd mine egne potteplanter. De er nylig flyttet fra så-kasse til egne småpotter, og gror som bare det! Små "babyene" mine! :-) De heter (latin) Coleus Blumei, eller Praktspragle på norsk (Palettblad på svensk, Flame Nettle på engelsk).

Ta en kikk på dem her:

http://home.swipnet.se/anette-nilsson/palettblad.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108841-jeg-elsker-potteplanter-og-stueplanter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flotte, har du eget gartneri? Skulle ønske jeg hadde plass til ett drivhus! Sukk...

Mvh

Hei, beklager. Det var ikke mine planter du så der. Det bildet var for å vise hvordan planten ser ut. *gulp* Skjønner nå at det var litt misvisende. Det er altså sånne planter jeg har sådd, mine er likedane (samme art).

Jeg har litt forkjærlighet for denne Coleus'en, fordi min avdøde bestefar hadde så mange av dem i stuen. Jeg husker dem så godt fra jeg var barn.

Kizza1365380506

Hei, beklager. Det var ikke mine planter du så der. Det bildet var for å vise hvordan planten ser ut. *gulp* Skjønner nå at det var litt misvisende. Det er altså sånne planter jeg har sådd, mine er likedane (samme art).

Jeg har litt forkjærlighet for denne Coleus'en, fordi min avdøde bestefar hadde så mange av dem i stuen. Jeg husker dem så godt fra jeg var barn.

Ja vel, :oD. Men de var jo flotte da. Jeg elsker å drive med planter og hage selv, men hver gang jeg reiser bort så glemmer de å vanne. Har du noen gode råd å gi meg?

Takknemlig for svar!

Ja vel, :oD. Men de var jo flotte da. Jeg elsker å drive med planter og hage selv, men hver gang jeg reiser bort så glemmer de å vanne. Har du noen gode råd å gi meg?

Takknemlig for svar!

Det finnes mange måter å sørge for at de ikke dauer på mens du er borte:-)

Første bud er ihvertfall å samle ALLE plantene dine midt i rommet, f.eks. på stuebordet (legg over en voksduk for å beskytte mot vannsøl). Dette gjør at de ikke blir stående og stekes i sola i to uker, med dårlig vanning. Midt i rommet, og samlet i gruppe, får de for det første litt fuktigere luft ved hjelp av hverandre, og de unngår å tørke ut så fort av solsteken. Ergo trenger de mye mindre vann.

Enhver idiot skulle vel greie å låse seg inn og vanne alle plantene som står på et bord, sånn en gang pr uke?

Kizza1365380506

Det finnes mange måter å sørge for at de ikke dauer på mens du er borte:-)

Første bud er ihvertfall å samle ALLE plantene dine midt i rommet, f.eks. på stuebordet (legg over en voksduk for å beskytte mot vannsøl). Dette gjør at de ikke blir stående og stekes i sola i to uker, med dårlig vanning. Midt i rommet, og samlet i gruppe, får de for det første litt fuktigere luft ved hjelp av hverandre, og de unngår å tørke ut så fort av solsteken. Ergo trenger de mye mindre vann.

Enhver idiot skulle vel greie å låse seg inn og vanne alle plantene som står på et bord, sånn en gang pr uke?

Vel i såfall bor jeg med tre idioter. Jeg var å besøkte min syke mor i ett par uker og de hadde ikke vannet en gang. Selv var jeg så stressa før jeg reiste at jeg glemte å vanne rett før jeg reiste, resultat to heldøde og en halvdød stueplante - alle grønne.

Vel, får freiste lykka med noken andre til summaren, som de sier på landet.

Mvh

Annonse

Takknemlig for svar!

Du kan jo prøve dette:

http://www.hushjemhage.no/dr_chlorophyll/ferievanning.htm

Dersom det ikke fører frem får du ta kontakt med disse:

http://www.tryggvakt.no/asp/ferie.asp

:-)

Pass på så du ikke blir om til en "potteplante" selv da

muhahhahaha

;)

Da hadde jeg nok blitt det forlengst, tror jeg! :-) Den gangen jeg bodde alene og ikke hadde klåfingrede barn heller, hadde jeg oppimot førti stueplanter! De sto overalt, i vinduskarmer, på kommoder, hang i ampler fra taket og sto i store potter på gulvet.

Så...siden jeg enda ikke har blitt en "plante", så har jeg nok tålt det:-)

Gjest Du har tydeligvis peiling

Da hadde jeg nok blitt det forlengst, tror jeg! :-) Den gangen jeg bodde alene og ikke hadde klåfingrede barn heller, hadde jeg oppimot førti stueplanter! De sto overalt, i vinduskarmer, på kommoder, hang i ampler fra taket og sto i store potter på gulvet.

Så...siden jeg enda ikke har blitt en "plante", så har jeg nok tålt det:-)

Heisann. Lurte på om du kunne være så snill å gi meg et lite tips. Du skjønner, jeg har kjøpt meg en plante med fine røde "blomster" på. Det kan ligne på de blomstene som er på fredsliljene, men er bare litt annerledes. En lang slik tut i midten og helt rødt ellers på blomsten ja.

De var såå fine da jeg kjøpte dem, men nå har en og en blomst skrumpet inn. De er ikke så store heller. Jeg har sett på butikkene at blomstene kan stå fine kjempelenge. Hva tror du jeg gjør galt? Jeg lar dem ikke stå i direkte sollys. Har satt i glødslings pinner og vanner litt et par ganger i uka. Skal de vannes på en spesiell måte?

Håååper du vet dette

hug from me

Heisann. Lurte på om du kunne være så snill å gi meg et lite tips. Du skjønner, jeg har kjøpt meg en plante med fine røde "blomster" på. Det kan ligne på de blomstene som er på fredsliljene, men er bare litt annerledes. En lang slik tut i midten og helt rødt ellers på blomsten ja.

De var såå fine da jeg kjøpte dem, men nå har en og en blomst skrumpet inn. De er ikke så store heller. Jeg har sett på butikkene at blomstene kan stå fine kjempelenge. Hva tror du jeg gjør galt? Jeg lar dem ikke stå i direkte sollys. Har satt i glødslings pinner og vanner litt et par ganger i uka. Skal de vannes på en spesiell måte?

Håååper du vet dette

hug from me

Jeg tror du mener Flamingoblomst.

De er ikke spesielt glade i direkte solskinn (steking i solsteken i et vindu), planter av det slaget.

Men før jeg sier noe mer, sjekk dette bildet og si om det er den planten jeg tror det er:

http://www.plantetips.no/_planter/images/110_hele.jpg

Jeg tror du mener Flamingoblomst.

De er ikke spesielt glade i direkte solskinn (steking i solsteken i et vindu), planter av det slaget.

Men før jeg sier noe mer, sjekk dette bildet og si om det er den planten jeg tror det er:

http://www.plantetips.no/_planter/images/110_hele.jpg

Ja flamingoblomst! Det stemmer med bildet.

Det som er så rart med planta mi er at det er bare en og en av blomstene av gangen som skrumper inn. Da jeg kjøpte dem var blomstene halvstore og ca 6 stykker. Nå er det to igjen, men bare en av dem har begynt å skrumpe inn. Den andre står så fin så. Men neste uke har vel den også begynt å se ut som en sviske. Grr... Og den planta som var såå fin da jeg kjøpte den

Jeg er glad i planter selv, men har aldri hatt såkallt grønne fingrer

Det som er så rart med planta mi er at det er bare en og en av blomstene av gangen som skrumper inn. Da jeg kjøpte dem var blomstene halvstore og ca 6 stykker. Nå er det to igjen, men bare en av dem har begynt å skrumpe inn. Den andre står så fin så. Men neste uke har vel den også begynt å se ut som en sviske. Grr... Og den planta som var såå fin da jeg kjøpte den

De vil jo visne etterhvert. Det gjør de alltid. Men de visner fortere, hvis de:

a) står for varmt

B) får for mye sol

c) får for lite vann

Den planten du har, vokser naturlig på skogbunnen, i fuktige omgivelser med mye trær rundt som skygger.

Den vil derfor trives mye bedre hvis du flytter den fra vinduskarmen og ned i en dekorativ potte på gulvet f.eks. Da får den lyset fra vinduet, men ikke direkte solstek rett på bladene. I tillegg kan du kjøpe deg en slik sprayflaske (pumpeflaske) på f.eks. en blomsterforretning, som forstøver vannet og som brukes til å spraye "dugg" på planter. Det elsker Flamingoblomsten! Får den en omgang med sprayen om dagen, vil den stortrives. Den krever i grunnen akkurat samme stell som den velkjente Fredsliljen.

Et tips er å bruke enten regnvann å spraye med, eller koke vannet først (og så avkjøle det selvsagt). Ellers kan plantene lett få kalkflekker på bladene, og det tetter igjen porene slik at den ikke får "puste".

Annonse

Kizza1365380506

Vi har en sånn på jobben. Den står midt i solsteiken. Får vann når vi husker det og blomstrer som bare det. Dvs den får en hvileperiode når vi glemmer den. En veldig takknemlig blomst egentlig.

Lykke til med den.

Mvh

De vil jo visne etterhvert. Det gjør de alltid. Men de visner fortere, hvis de:

a) står for varmt

B) får for mye sol

c) får for lite vann

Den planten du har, vokser naturlig på skogbunnen, i fuktige omgivelser med mye trær rundt som skygger.

Den vil derfor trives mye bedre hvis du flytter den fra vinduskarmen og ned i en dekorativ potte på gulvet f.eks. Da får den lyset fra vinduet, men ikke direkte solstek rett på bladene. I tillegg kan du kjøpe deg en slik sprayflaske (pumpeflaske) på f.eks. en blomsterforretning, som forstøver vannet og som brukes til å spraye "dugg" på planter. Det elsker Flamingoblomsten! Får den en omgang med sprayen om dagen, vil den stortrives. Den krever i grunnen akkurat samme stell som den velkjente Fredsliljen.

Et tips er å bruke enten regnvann å spraye med, eller koke vannet først (og så avkjøle det selvsagt). Ellers kan plantene lett få kalkflekker på bladene, og det tetter igjen porene slik at den ikke får "puste".

Tusen takk for tipsene:o)

Har nå nettopp gitt planta mi en dusj med sprayflaske og skal sette den litt mer i skjul.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...