Gå til innhold

EU-motstanderne - Politisk ståsted

Anbefalte innlegg

Jeg er i det retoriske hjørnet i dag...

EU-motstanderne drives av egoisme, nasjonalisme, fremmedfrykt og mistenksomhet mot alt og alle, selv om de neppe vil innrømme det.

Litt interessant er det å plassere de politisk.

Mekanismene egoisme, nasjonalisme, fremmedfrykt, gjør de til FRP'ere, eller SP'ere, selv om ikke alle av de har skjønt det enda.

Mistenksomhet mot alt og alle, gjør de til SV'ere, men også i noen grad til SP'ere.

Litt interessant at de fleste EU-motstandernes i realiteten forener seg ideologisk i ytterpunktene FRP og SV, selv om noen av de roter litt rundt i flere partier...

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108859-eu-motstanderne-politisk-st%C3%A5sted/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappa Bjørn

"EU-motstanderne drives av egoisme, nasjonalisme, fremmedfrykt og mistenksomhet mot alt og alle, selv om de neppe vil innrømme det."

Og med det mener du hva da? Er det fordi vi ikke liker at det i løpet av en uke ville være stappfullt av østeuropeiske fiskebåter som støvsuger havet her? Eller er det fordi vi ikke er interresert i å betale skatt slik at fattige EU-land skal komme opp på vestlig nivå på vår regning? Eller er det fordi vi rett og slett mener at vi skal ta vare på våre egne ressurser og ikke la andre styre hvordan vi forvalter dem?

Eu-Tilhengengerne er late, alkoholiserte pyser som ikke tør ta initiativ til å være med å styre vårt eget land og våre ressurser men gi fra seg alt fordi de ønsker at pilsen skal koste 6,50 uten å tenke på regningen vi alle blir sittende med.

Da kom jeg vel ned på ditt saklighetsnivå. Å redegjøre for noe politisk standpunkt ut i fra EU- standpunkt blir vel helt feil med de premissene du legger til grunn.

"EU-motstanderne drives av egoisme, nasjonalisme, fremmedfrykt og mistenksomhet mot alt og alle, selv om de neppe vil innrømme det."

Og med det mener du hva da? Er det fordi vi ikke liker at det i løpet av en uke ville være stappfullt av østeuropeiske fiskebåter som støvsuger havet her? Eller er det fordi vi ikke er interresert i å betale skatt slik at fattige EU-land skal komme opp på vestlig nivå på vår regning? Eller er det fordi vi rett og slett mener at vi skal ta vare på våre egne ressurser og ikke la andre styre hvordan vi forvalter dem?

Eu-Tilhengengerne er late, alkoholiserte pyser som ikke tør ta initiativ til å være med å styre vårt eget land og våre ressurser men gi fra seg alt fordi de ønsker at pilsen skal koste 6,50 uten å tenke på regningen vi alle blir sittende med.

Da kom jeg vel ned på ditt saklighetsnivå. Å redegjøre for noe politisk standpunkt ut i fra EU- standpunkt blir vel helt feil med de premissene du legger til grunn.

Nå er vi i gang ;-)

EU-standpunkter er svært følelsesladet, og historisk sett har derfor debatten vært på det nivå du og jeg nå har lagt opp til.

De viktigste skillelinjene mellom JA og NEI, kommer oftest til syne ved at JA-folket har noen framtidsvisjoner og vyer om et samarbeid med våre nærmeste naboer. Det har ikke NEI-folket.

De syns det er gromt at vi kan løpe rundt å være fredsmeglere i Midt-Østen og Sri Lanka, men vi må for all del ikke inngå noe forpliktende samarbeid med våre nærmeste.

Gjest Morsk

De egentlige EU-motstanderne er en salig lapaskaus.

Der møtes folk på ytterstehøre og ytterste venstre i skjønn forening, godt støttet av supergriske bønder og fiskere som er redd for å miste sine fete priviligier, samt ultraortodokse religiøse fanatikere som tror at EU er dyret i Bibelene.

Desverre utgjør majoriteten av EU-motstanderne forvirrede mennesker som på ett eller flere punkt har latt seg forblinde av de ovenfornevntes propaganda.

Nå er vi i gang ;-)

EU-standpunkter er svært følelsesladet, og historisk sett har derfor debatten vært på det nivå du og jeg nå har lagt opp til.

De viktigste skillelinjene mellom JA og NEI, kommer oftest til syne ved at JA-folket har noen framtidsvisjoner og vyer om et samarbeid med våre nærmeste naboer. Det har ikke NEI-folket.

De syns det er gromt at vi kan løpe rundt å være fredsmeglere i Midt-Østen og Sri Lanka, men vi må for all del ikke inngå noe forpliktende samarbeid med våre nærmeste.

"De viktigste skillelinjene mellom JA og NEI, kommer oftest til syne ved at JA-folket har noen framtidsvisjoner og vyer om et samarbeid med våre nærmeste naboer. Det har ikke NEI-folket."

Det er BS. Forpliktande samarbeid er nøkkelen til å overleve i eit globalt samfunn. Eg er EU-motstandar mellom anna fordi eg ikkje vil avgrensa samarbeidet til Festung Europa. Det er ingen som helst samanheng mellom EU-motstand og mangel på vilje til samarbeid!

"De viktigste skillelinjene mellom JA og NEI, kommer oftest til syne ved at JA-folket har noen framtidsvisjoner og vyer om et samarbeid med våre nærmeste naboer. Det har ikke NEI-folket."

Det er BS. Forpliktande samarbeid er nøkkelen til å overleve i eit globalt samfunn. Eg er EU-motstandar mellom anna fordi eg ikkje vil avgrensa samarbeidet til Festung Europa. Det er ingen som helst samanheng mellom EU-motstand og mangel på vilje til samarbeid!

Det du framfører har etterhvert festet seg som et slags vikarierende "samarbeidsargument" hos Nei-folket.

Dette fordi de vet at et slikt utvidet samarbeid er litt utopisk og uoppnåelig pr i dag.

De slipper å eksponere den skjulte supernasjonalistiske agendaen de egentlig har, når de framfører dette.

Annonse

Det du framfører har etterhvert festet seg som et slags vikarierende "samarbeidsargument" hos Nei-folket.

Dette fordi de vet at et slikt utvidet samarbeid er litt utopisk og uoppnåelig pr i dag.

De slipper å eksponere den skjulte supernasjonalistiske agendaen de egentlig har, når de framfører dette.

Mange skremselsord og bullshit frå ein EU-tilhengjar. Greit at du er uenig. Ser ein del fordelar med EU-medlemskap, men diverre fleire bakdelar. Argumenta mine er ikkje vikarierande, og eg er ikkje supernasjonalistisk. Det er heller ikkje dei EU-motstandarane eg kjenner som deler mitt syn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...