Gå til innhold

Oppsigelse av husleiekontrakt

Anbefalte innlegg

Vi har sagt opp leiligheten vår og denne er det 2 mnd oppsigelse på.

Leiligheten ble sagt opp 15.april. Dvs at 15.juni går oppsigelsen ut. (Trodde vi..)

Det som skjer er at utleier krever at vi betaler husleie UT juni, og ikke t.o.m 15. juni (halve juni-leia)

Utleier hevder at dette har han rett til, fordi det er slik at oppsigelsen gjelder fra tidspunktet oppsigelsen ble fremsatt, ut måneden, og deretter 2 HELE måneder.

Har han rett til dette??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/108915-oppsigelse-av-husleiekontrakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Tusen takk for raskt svar!

Jeg fant ut i dag at utleier skal betale alle gebyrer ved opprettelse av depositumskonto, så nå blir det trekk i leia ja.

500 kr og 2% når jeg skal ta ut penga. Jeg tror han fant den dyreste banken. Dårlig rente er det også.

Jeg fant ut i dag at utleier skal betale alle gebyrer ved opprettelse av depositumskonto, så nå blir det trekk i leia ja.

500 kr og 2% når jeg skal ta ut penga. Jeg tror han fant den dyreste banken. Dårlig rente er det også.

Hvor fant du den bestemmelsen? Fint å ha noe å henvise til når det blir akutelt.

Ulv I Faarikaal

Hvor fant du den bestemmelsen? Fint å ha noe å henvise til når det blir akutelt.

Det står i lovforarbeidene, med begrunnelse at depositum kun er sikkerhet som huseier forlanger. Jeg ringte banken, og de sier det samme, men hvorfor f.. sa de ikke det da vi var der og åpnet konto ?

Annonse

Det står i lovforarbeidene, med begrunnelse at depositum kun er sikkerhet som huseier forlanger. Jeg ringte banken, og de sier det samme, men hvorfor f.. sa de ikke det da vi var der og åpnet konto ?

Lovforarbeidene, det har jeg ikke hørt før. Hvor finner jeg lovforarbeidene? Er det lover som 'står på trappene', eller er de allerede vedtatt?

Det er mange utleiere som ikke har rent mel i posen sin.

Ulv I Faarikaal

Lovforarbeidene, det har jeg ikke hørt før. Hvor finner jeg lovforarbeidene? Er det lover som 'står på trappene', eller er de allerede vedtatt?

Det er mange utleiere som ikke har rent mel i posen sin.

http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/otprp/016005-050008/index-hov019-b-n-a.html

Håper denne funker, litt jobb å finne fram i det der. De produserer en helvetes mange dokumenter.

http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/otprp/016005-050008/index-hov019-b-n-a.html

Håper denne funker, litt jobb å finne fram i det der. De produserer en helvetes mange dokumenter.

Takk for linken. Jeg tar vare på den og finleser nærmere litt senere. Nå lyner og tordner det her.

Når det er 2 mnd oppsigelse, så gjelder reglene i domstolsloven. Da skal oppsigelsen gjelde fra den datoen huseier mottar den, og går ut på samme dato i påfølgende måned. Dvs.mottok huseier oppsigelsen den 15 juni, kan dere flytte den 15. juli.

Du bør likevel lese kontrakten nøye, for det kan være en formulering der om at det gjelder fra slutten av den kalendermåned fristen utløper i.

Hadde dere derimot hatt 3mnd oppsigelse er det en særregel i husleieloven som sier at det er slutten av måneden som gjelder - slik at dere måtte bodd ut juli.

Det står ikke direkte noe sted, men følger av husleieloven som sier at huseier ikke kan kreve andre beløp enn husleie, depositum og strøm. Det finnes en klar uttalelse fra et eller annet departement som sier at loven skal forstås slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...