Gå til innhold

Er det ingen som kan gi kjæresten min jobb?

Anbefalte innlegg

Vi er i ferd med å bli desperate nå. Kjæresten min er engelsk og har vært i Norge i en del tid nå. Vi har søkt på utrolig mange jobber, samtidig som han lærer norsk fortløpende.

Han har erfaring fra lagerarbeid og bar/restaurant i England, gode referanser og er villig til å gjøre omtrent hva som helst arbeidsmessig. Han sender ut søknader på alle mulige stillinger som ikke nødvendigvis vil kreve ekstremt gode norskkunnskaper og formell utdannelse, han ringer til alle aktuelle arbeidsgivere og har satt inn annonse i avisen.

Ingen vil ha han!

Kan noen komme med noen gode ideèr til hva vi kan gjøre nå i neste omgang? Av økonomiske grunner begynner situasjonen å bli en krise...

Fortsetter under...

Gjest yes sir

Han kan ta norks kurs på voksenopplæringen, - vi nordmenn blir så engstelige når vi tror vi må snakke engelsk med noen...

Vel, ikke jeg, da, selvfølgelig, for jeg har jo bodd i England selv...

Det finnes en del såkalte engelske puber - har dere noen sånne der dere bor? Kanskje han er velkommen der?

Lykke til i alle fall!

DusteNorge!

Hvis han har jobbet på bar/restaurant så kan han kanskje plukke ut de engelske/irske pubene og restaurantene og møte opp personlig for å spørre etter jobb? Ta med papirer som han ent. kan legge igjen sånn at de har til senere hvis de ikke skulle ha noe det. Personlig initiativ blir alltid satt pris på.

Nå tenker jeg på alle - uavhengig av om de har lyst ut ledige stillinger.

Han bør søke på barjobber.

Her kreves vel ikke all verdens norsk kunnskaper? Det virker i hvert fall ikke sånn når jeg er ute i Oslo. Det er ikke få steder med engelsksnakkende mennesker. F.eks. Fridays.

I tillegg er vel en barjobb ganske genialt i forhold til å skulle lære seg norsk.

Han kan ta norks kurs på voksenopplæringen, - vi nordmenn blir så engstelige når vi tror vi må snakke engelsk med noen...

Vel, ikke jeg, da, selvfølgelig, for jeg har jo bodd i England selv...

Det finnes en del såkalte engelske puber - har dere noen sånne der dere bor? Kanskje han er velkommen der?

Lykke til i alle fall!

DusteNorge!

Vi har mistenkt at enkelte arbeidsgivere sier nei fordi de er usikker på sine egne engelskkunnskaper og ikke fordi han _må_ kunne snakke norsk for å gjøre jobben.

Takk for idè og sympati :)

Hvis han har jobbet på bar/restaurant så kan han kanskje plukke ut de engelske/irske pubene og restaurantene og møte opp personlig for å spørre etter jobb? Ta med papirer som han ent. kan legge igjen sånn at de har til senere hvis de ikke skulle ha noe det. Personlig initiativ blir alltid satt pris på.

Nå tenker jeg på alle - uavhengig av om de har lyst ut ledige stillinger.

Det var ingen dum idè å møte opp personlig. Det skal vi jammen gjøre i morgen den dag.

Tusen takk for svar :)

Annonse

Han bør søke på barjobber.

Her kreves vel ikke all verdens norsk kunnskaper? Det virker i hvert fall ikke sånn når jeg er ute i Oslo. Det er ikke få steder med engelsksnakkende mennesker. F.eks. Fridays.

I tillegg er vel en barjobb ganske genialt i forhold til å skulle lære seg norsk.

Ja, du har rett. Nå har vi faktisk flyttet til Oslo i det håp at det skal være lettere her, denne byen er jo temmelig internasjonal og mindre firkantet.

Jeg skal finne fram til irske og engelske puber i morgen, så gjør vi som punkyB foreslår og møter opp personlig.

Takk for idè og svar :)

Vi har mistenkt at enkelte arbeidsgivere sier nei fordi de er usikker på sine egne engelskkunnskaper og ikke fordi han _må_ kunne snakke norsk for å gjøre jobben.

Takk for idè og sympati :)

Det stemmer nok at mange ikke er så glad for utenlandske medarbeidere. Jeg har kolleger fra ca. 10 ulike land, og det er verre for oss å kommunisere med disse enn med nordmenn. Noen forsøker heldigvis å lære seg norsk. Dette dreier seg både om jobber på sjefsnivå og på "gulvet".

Det stemmer nok at mange ikke er så glad for utenlandske medarbeidere. Jeg har kolleger fra ca. 10 ulike land, og det er verre for oss å kommunisere med disse enn med nordmenn. Noen forsøker heldigvis å lære seg norsk. Dette dreier seg både om jobber på sjefsnivå og på "gulvet".

Jeg synes i alle fall det er et godt poeng at kjæresten min aktivt lærer seg norsk. Det er jo mange som ikke gidder, så dette burde bli sett på som positivt fra arbeidsgivers side. Men de hører knapt etter, så snart han har sagt at han ikke snakker det så veldig godt enda.

Annonse

Det er generelt tøft på arbeidsmarknaden no - uansett nasjonalitet. Det finst jobbar, men ein kan ikkje vera kresen lenger.

I 1997 jobba eg som lastebilsjåfør for ein grossist. Då fekk vi bonus dersom vi greidde å "verve" folk til å jobbe på lageret eller som sjåfør. Bedriften var konstant underbemanna med 10-15 stk. Slik er det ikkje lenger.

Gjest Kurt Kubein

Ja, veldig.

Hvordan det?

Prøv Belfry Pub i Lille Grensen. Kanskje, kanskje de trenger noen. (Fotballgale ansatte, engelsk pub, over halvparten av kundene snakker engelsk når de bestiller, og alle medarbeiderne kommer fra øyene, noe som kan være en fordel..)

Prøv Belfry Pub i Lille Grensen. Kanskje, kanskje de trenger noen. (Fotballgale ansatte, engelsk pub, over halvparten av kundene snakker engelsk når de bestiller, og alle medarbeiderne kommer fra øyene, noe som kan være en fordel..)

Takk for tipset, jeg skal få han til å stikke innom der :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...