Gjest ChristianB Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Har kommet opp i muntligeksamen i samfunnsøkonomi og trakk temaet "økonomisk poltikk". Skal lage en problem stilling og holde et foredrag. Hva mener dere er viktig og ta med og har noen et forslag til en god problemstilling? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109074-eksamen-i-samfunns%C3%B8konomi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
modesty Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg kom faktisk opp i eksamen i samfunnsøkonomi, bare i skriftlig.. Jeg anbefaler deg å snakke om velferdsmål (full sysselsetting, rettferdig inntektsfordeling, bærekraftig utvikling, økonomisk vekst, høyt privat og offentlig forbruk osv). Og så bør du snakke om hvilke virkemidler staten kan bruke i inntektsfordelingen, og så kan du se litt tenkende ut mens du sier "Det er jo ikke rettferdig at noen skal få masse masse mens andre nesten ingenting, men så er det heller ikke rettferdig at man ikke får etter innsatsen sin"...eller noe sånt. Når det gjelder velferdsmålene er det masse stoff å trekke fram, se i boka di så finner du masse. Så kan du trekke inn dette med eksapansiv og stram penge- og kredittpolitikk og hva dette fører med seg (feks så fører stram penge- og kredittpolitikk til redusert etterspørsel og mindre sysselsetting osv). Her er det viktig å trekke inn statsbudsjettets betydning (at det blir gjort opp med overskudd/underskudd). Og så kan du snakke om inflasjon og arbeidsledighet, årsaker og virkninger osv, her er det så mye å hente at du kan snakke i timesvis... Lykke til..dette ble kort og dårlig forklart, men jeg har "mistet" (brent opp!) mine egne bøker, så klarer lissom ikke å finne på så mye mer.. Er så sjeleglad jeg er ferdig med samfunnsøkonomi nå at halve kunne vært nok..selv om selve faget er interessant da selvsagt. Håper du gjør det bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109074-eksamen-i-samfunns%C3%B8konomi/#findComment-643148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.