Gå til innhold

Ta feriedager i stedet for å sykmeldes ?

Anbefalte innlegg

Gjest Solist

Japan har en av de aller høyeste selvmordsratene i verden. Så de er vel ikke bare lykkelige der heller.

Det bør jo finnes en gyllen middelvei. En bør ikke "bruke opp" sykedager som om det var ferie, men en bør heller ikke bruke opp ferien når en er syk.

Men det er annerledes i Japan. Tradisjonelt har folk fått livslang ansettelse. Bedriftene har vist på en bedre måte enn i Norge at de bryr seg om de ansatte. I Norge kan en få sparken eller bedriften flytter til utlandet e.l. når som helst. En føler ikke at bedriften tar vare på en og bryr seg, derfor gir en faen tilbake.

Det var en reportasje på 60 minutes for noen uker siden (har også gått tidligere) om et amerikansk firma som heter SAS. Der fikk de ansatte masse frynsegoder, som gratis barnehage, lege, svømmebasseng, treningsanlegg, levende musikk i lunsjen osv osv. Det var nesten ingen som sluttet og sykefraværet var langt under snittet i USA. Grunnen var nok at de ansatte følte at de ble satt pris på. De følte en samhørighet med bedriften.

Må si at jeg selv har lite til overs for min arbeidsgiver som det virker som føler at de ansatte er et nødvendig onde.

Selvmordsstatistikken i Japan er på samme nivå som den er i Norge. Med tanke på den tradisjonen selvmord har i japansk kultur, så kommer ikke vi nordmenn spesielt godt ut av denne sammenligningen.

Fortsetter under...

Jeg syns som regel det er trist når folk har en veldig høy arbeidsmoral. Noen ganger kan dette være uttrykk for at de faktisk liker jobben/bedriften sin; men alt for ofte tyder dette på tomme liv utenom arbeidet.

Folk burde jobbe mindre snarere enn mer, slik forholdene er i dag. Mange ser på høy arbeidsmoral som et ubetinga gode, jeg mener at høy arbeidsmoral som regel er uheldig.

Folk jobba mindre i gamle dager. Jeg syns stort sett de som levde i gamle dager var noen tullinger, men på akkurat dette området mener jeg at de gjorde noe fornuftig. Vi bør bygge roboter som kan jobbe for oss, slik at vi kan drikke te, lese bøker og foreta reiser når det passer oss. Den gode gamle aristokratiske engelske overklassen kan være et høvelig forbilde her.

Ulv I Faarikaal

Med tanke på hvor mange japanere som tar selvmord på grunn av press/stress tror jeg likevel ikke deres system er noe å trakte etter for oss her i Norge.

Anekdoten om romesterskapet for bedrifter i klassen for 10 manns:

Japan stilte med 9 som rodde og en som styrte, og Norge stilte med en som rodde og ni som styrte. Norge tapte.

Jeg syns som regel det er trist når folk har en veldig høy arbeidsmoral. Noen ganger kan dette være uttrykk for at de faktisk liker jobben/bedriften sin; men alt for ofte tyder dette på tomme liv utenom arbeidet.

Folk burde jobbe mindre snarere enn mer, slik forholdene er i dag. Mange ser på høy arbeidsmoral som et ubetinga gode, jeg mener at høy arbeidsmoral som regel er uheldig.

Folk jobba mindre i gamle dager. Jeg syns stort sett de som levde i gamle dager var noen tullinger, men på akkurat dette området mener jeg at de gjorde noe fornuftig. Vi bør bygge roboter som kan jobbe for oss, slik at vi kan drikke te, lese bøker og foreta reiser når det passer oss. Den gode gamle aristokratiske engelske overklassen kan være et høvelig forbilde her.

Å ha høy arbeidsmoral betyr ikke at man har et nitrist liv utenom jobben og tilbringer all ledig tid på jobb.

Ulv I Faarikaal

Eller de franske, som ble halshugget. Ikke rart når folk sulta i hjel mens de geistlige og overklassen fråtset i goder.

Annonse

Gjest QuePasta

"Mange ser på høy arbeidsmoral som et ubetinga gode, jeg mener at høy arbeidsmoral som regel er uheldig."

Latterlig påstand, men det er vel neppe dette du mener.

Man kan selvsagt fint ha høy arbeidsmoral uten å jobbe masse overtid.

Gjest ooooooooops

Norge har blitt et land av bortskjemte slabbedasker. Mange synes et liv på trygd, enten via sykemelding, arbeidsledighetstrygd, attføring/rehabilitering eller uføretrygd er helt greit istedet for en slitsom arbeidsdag.

Det er ikke for ingenting at andre land utkonkurrer oss som arbeidstakere, og 'overtar' våre norske bedrifter. Nordmenn synes å tro at de har en jobb for å få penger hver måned, tanken om at de skal gjøre en innsats for pengene er ofte helt fraværende.

I tillegg merker en lett forskjell på innsatsnivået hos ansatte innen privat næring og i offentlig/kommunal sektor. Sistnevnte er sirup. Uff!

Ulv I Faarikaal

Norge har blitt et land av bortskjemte slabbedasker. Mange synes et liv på trygd, enten via sykemelding, arbeidsledighetstrygd, attføring/rehabilitering eller uføretrygd er helt greit istedet for en slitsom arbeidsdag.

Det er ikke for ingenting at andre land utkonkurrer oss som arbeidstakere, og 'overtar' våre norske bedrifter. Nordmenn synes å tro at de har en jobb for å få penger hver måned, tanken om at de skal gjøre en innsats for pengene er ofte helt fraværende.

I tillegg merker en lett forskjell på innsatsnivået hos ansatte innen privat næring og i offentlig/kommunal sektor. Sistnevnte er sirup. Uff!

Kanskje er det sant ? Og kanskje er det i ferd med å endres ?

Har du lagt merke til at løsningen nesten alltid er "mer penger" når noe ikke virker i det offentlige ?

Har du sett at mer penger har løst problemer i andre sammenhenger ?

Hvis vi alltid skuffer mer penger inn i alt som er problematisk, hvordan utvikles samfunnet ? Jeg tror det blir dyrere, men ikke mindre problematisk.

Et sykehjem som drives bra er ikke alltid dyrere enn de som drives dårlig. Mistenkelig ofte er det motsatt. Noen sykehjem som virkelig er Norges beste, er langt fra de dyreste, men de drives bra. Det er profesjonelle, effektive ansatte og god ledelse.

Det er sikkert noe i det du beskriver, har aldri selv jobbet i offentlig sektor, men er jo kjent med holdningen som ofte verserer der.

Der jeg jobber er det ikke sånn i det hele tatt, men folk blir allikevel sykemeldte, ofte fordi ledelsen, for å spare penger, lar være å sette inn vikarer ved langdtidssykemeldinger eller permisjoner, slik at det igjen går utover de ansatte som er igjen og må gjøre jobben.

Man skulle kanskje tro at dette bare gjøres i det private, men slik er det ikke. Min mor jobber i det offentlige (på fylkesnivå) og der spekulerer de økonomisk med at de ikke skal fylle alle stillingstittelene de har, og tjener penger på ikke å ta inn vikarer når noen er sykemeldte. Man skulle tro at man følger reglene i det offentlige, men det gjør de ikke alltid.

Et annet eksempel er barnehagen til min sønn hvor de har fått beskjed om å spare inn hundretusener i året, og det eneste de kan spare inn på er sykemeldingsbudsjettet, og spekulere i at folk er nok syke (helst langtidssykemeldte) og ta inn billigere eller ingen vikar.

Jeg forsvarer ikke de som regner 3-dagerser som ferie, men det kan jo være at moralen i det offentlige har noe med signalene ovenfra å gjøre? I private bedrifter, hvor de ansatte ser at går bedriften dårlig så kan de få sparken, så kan det være det som gjør at arbeidsmoralen blir høyere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...