Gjest ikkerøkke Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 I såfall hvorfor, og hvordan opplevde du møtet med denne etaten? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109164-funoen-her-som-har-v%C3%A6rt-sosalhjelp-mottager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnet mitt får du ikke Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 I såfall hvorfor, og hvordan opplevde du møtet med denne etaten? Jeg søkte sosial stønad fordi jeg ble uten arbeid. Jeg spurte vedkommede saksbehandler om hun hadde råd i forbindelse med at jeg var i jobbsøkersituasjon. Hun sa: 'Du kan da få deg en unge'. Jeg trodde ikke mine egne ører!! Dette er femten år siden og jeg håper ikke sånt skjer i dag. Da jeg noen år senere var under attføring og trygdekontoret stoppet utbetaling av attføringspengene mine fordi de var uenige med sin egen rådgivende lege i hva de skulle vedta for meg, måtte jeg søke sosial stønad i påvente av avklaring i trygdesaken. Jeg hadde på sommeren leid ei hytte i påvente av at jeg skulle få meg et egnet sted å bo. Da kuratoren fikk vite at jeg bodde i ei hytte, som var tillatt i inntil 90 dager på år, sa hun 'Jasså, så du oppholder deg ulovlig i kommunen??'. Skulle vel være unødvendig å kommentere videre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109164-funoen-her-som-har-v%C3%A6rt-sosalhjelp-mottager/#findComment-643213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg har hatt kontakt med sosialkontoret i to kommuner, og hatt 3 saksbehandlere. De har vært hyggelige, men er utrolig dårlige til å informere om hva du faktisk har krav på. Faktisk så er det eneste de informerer om/tenker på, hva du ikke har krav på. Til forskjell fra de andre trygde-systemene i norge har ikke sosialkontoret brosjyrer og et nøyaktig regelverk å forholde seg til. De presenterer fint lite om dine rettigheter. Resultatet har flere steder vært at folk sitter igjen med vedtak som ikke er i tråd med gjeldende forvaltningsregler. Uten å klage. Uten å vite at de egentlig hadde rett på det de søkte om. Vet også at det i enkelte bydeler i oslo ikke gies skriftlige avslag, bare muntlige, slik at klientene ikke har mulighet til å klage på noen enkel måte. Selv klarte jeg etter MYE om og men å fiske opp informasjon på internett, og diverse rundskriv fra departementene, som jeg kunne vise til i mine klager. Jeg har klaget på avslag på dekning av barnehageplass, avslag på betaling av reise til besteforeldrene for oss og vår datter og avslag på dekning av strømregning da jeg flyttet fra en kommune til en annen. (den ene mente den andre skulle betale, og den andre kunne ikke fordi det ikke var fra den kommunen). Jeg har vunnet alle mine klagesaker. De har heller ikke hatt et eneste godt råd eller oppbakking for å få meg ut av situasjonen, men krevet at jeg har møtt opp 1 gang per mnd for å "tigge" (søke) om mer penger, og alltid brukt timen på å snakke om været. Så kort oppsummert: Greie, hyggelige, respektfulle. Elendig informasjon om rettigheter. Ingen hjelp til å komme ut av situasjonen. Dårlig samarbeid med andre etater. Nå er jeg forhåpentligvis ferdig med sosialkontoret, og håper jeg slipper å ha mer med dem å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109164-funoen-her-som-har-v%C3%A6rt-sosalhjelp-mottager/#findComment-643249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg måtte søke sosialhjelp for et år siden da jeg var student. Var klin blakk og søkte økonomisk støtte etter etter et sykehusopphold. Mitt møte med denne etaten var negativ. Jeg syns de fokuserte mye på paragrafer og dokumentasjon og lite på det mellommenneskelige. Å søke sosialhjelp er et vanskelig steg å ta for mange. Kan ikke si dette var et tema i "samtalen" Fikk heller ingen støtte eller spørsmål om hvordan det gikk med meg, enda jeg kom rett fra sykehus og hadde vært alvorlig syk. Dette stod å lese i mine papirer. Det første spørsmålet jeg fikk var vel: Har du prøvd å søke lån? Ellers pushet de lenge på at ettersom jeg var student så hadde jeg ikke rett på noe, selv om jeg var sykmeldt fra studiene. Er akkurat blitt utdannet sosionom selv og noen ganger er det flaut å innrømme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109164-funoen-her-som-har-v%C3%A6rt-sosalhjelp-mottager/#findComment-643383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikkerøkke Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 I såfall hvorfor, og hvordan opplevde du møtet med denne etaten? Jeg søkte sosial stønad fordi jeg ble uten arbeid. Jeg spurte vedkommede saksbehandler om hun hadde råd i forbindelse med at jeg var i jobbsøkersituasjon. Hun sa: 'Du kan da få deg en unge'. Jeg trodde ikke mine egne ører!! Dette er femten år siden og jeg håper ikke sånt skjer i dag. Da jeg noen år senere var under attføring og trygdekontoret stoppet utbetaling av attføringspengene mine fordi de var uenige med sin egen rådgivende lege i hva de skulle vedta for meg, måtte jeg søke sosial stønad i påvente av avklaring i trygdesaken. Jeg hadde på sommeren leid ei hytte i påvente av at jeg skulle få meg et egnet sted å bo. Da kuratoren fikk vite at jeg bodde i ei hytte, som var tillatt i inntil 90 dager på år, sa hun 'Jasså, så du oppholder deg ulovlig i kommunen??'. Skulle vel være unødvendig å kommentere videre? Fine svar, tusen takk ;-) Bekrefter mine antagelser om at ressurssterke folk faktisk også kan komme i økonomiske vanskeligheter... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109164-funoen-her-som-har-v%C3%A6rt-sosalhjelp-mottager/#findComment-643451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.