Gå til innhold

Skatt når man har to arbeidsgivere

Anbefalte innlegg

Gjest jippiii

Er det slik at man må betale mer skatt når man har to arbeidsgivere? Skattekortet består jo av to deler, en som skal til hovedarbeidsgiver og en som skal til biarbeidsgiver. Den første delen har jeg levert til hovedarbeidsgiveren min, dvs der jeg er fast ansatt. Her forventer jeg å tjene maksimalt 35 000 i løpet av året. I sommer har jeg også tatt meg en ekstra jobb for å tjene litt mer penger. Forventet inntekt er 12 000. Til sammen blir dette 44 000kr. Dette beløpet er innenfor det beløpet som er oppført på skattekortet mitt (50 000). Jeg blir ellers trukket rundt 15 % skatt, tror jeg (har tabelltrekk.) I følge skattekortet skal alle biintekter (dvs. inntekten fra sommerjobben?) skattes 36 %! Dette syntes jeg var inmari mye. Jeg tjener jo relativt lite (er skoleelev.) Kan jeg levere hoveddelen også til arbeidsgiveren jeg har i sommer? Jeg har nemlig fått tilsendt et nytt skattekort fordi jeg har mistet den andre delen av det første skattekortet mitt. Dette ble litt rotete, men jeg vil veldig gjerne ha svar på problemet. Noen som vet hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109165-skatt-n%C3%A5r-man-har-to-arbeidsgivere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skatten blir den samme om du har 1, 2 eller flere arbeidsgivere (medmindre du jobber så lite for noen at det er skattefritt. 1.000,- kr?). Men du kan vel lettere bli trukket for mye eller for lite skatt når du har flere arbeidsgivere. Det får du i tilfelle igjen eller må betale.

I ditt tilfelle er det lite gunstig med tabelltrekk.. Jeg ville forandret skattekortet dit så du får prosenttrekk på hovedarbeidsgiveren også. Du kan ordne dette fra nettet www.skatteetaten.no

Men bare for å gjøre det helt klart: hvordan/hvor mye du trekker skatt av inntekten din nå spiller ingen rolle til syvende og sist. Den endelige skatten blir regnet ut i skatteoppgjøret du får i juni om ett år (og dermed penger tilbake eller restskatt).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...