hms Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 Hei, jeg er ei jente på 22 år som jobber med it/design. Jeg er veldig glad i jobben min, kollegaene mine og livet mitt generelt. Men jeg har de siste 7-8 årene hatt problemer med å få sove, og enda større problemer med å stå opp om morgenen. Dette er vel noe de fleste har problemer med innimellom, men det er så ille i mitt vedkommende at jeg har problemer med å holde på en jobb. I nåværende jobbsituasjon har jeg fått sjanse på sjanse på sjanse, men nå er det like før jeg blir kastet ut herfra også. Det er så ille at selv om jeg la meg tidlig (21-22 tiden) kvelden før, kan jeg periodevis ikke klare å stå opp før 11-12 på formiddagen,- og da har jeg så dårlig samvittighet at jeg avogtil ikke klarer å komme meg på jobb i det hele tatt. Jeg blir tatt for å være lat og likegyldig, men det er ikke tilfelle. Når jeg først kommer meg på jobb gjør jeg en kjempeinnsats, og jeg kan ofte jobbe 14-16 timer i strekk. Når ringeklokka ringer vokner jeg, men jeg skjønner ikke at jeg må stå opp. Jeg kan lage "unskyldninger" for meg selv for at jeg ikke kan stå opp - og det er type scenarioer som at jeg ikke kan stå opp før den rosa hesten med grønne flekker har gått over veien. Når jeg vokner noen timer senere har jeg så dårlig samvittighet at jeg har bare lyst til å legge meg ned og dø. Jeg har prøvd å "ta meg sammen" i over fem år uten å lykkes hverken med sovemedisin eller "riktig tenkning". Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er i ferd med å kjøre livet mitt i grøfta, noe som er så unødvendig med tanke på at jeg er både smart og dyktig i jobben min. Men til tross for at det er såpass alvorlig, og at jeg skjønner det i våken tilstand, så klarer jeg ikke å fatte det når jeg skal stå opp. Dette er et problem jeg er sikker på at mange har, men som aldri har vært pratet noe særlig om. Man hører stadig om folk som har problemer med å sovne osv, men ikke som har så store problemer med å stå opp som jeg har. Jeg lurer på om det finnes alternative måter å hjelpe meg med dette på. Psykologer fungerer ikke!!! Sovemedisin fører bare til at jeg sover enda tyngre og ikke vokner før langt utpå kvelden neste dag. Hva med hypnose? Noen som har erfaringer fra tilsvarende? Finnes det en lege eller hypnotisør eller en eller annen som kan hjelpe meg? Vær så snill, jeg har ikke råd til å miste jobben enda en gang. Jeg bor i en liten by hvor tung sprer seg fort, og mister jeg denne jobben vet jeg ikke om jeg klarer å finne en ny. PLEASE HELP!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10921-problemer-med-%C3%A5-st%C3%A5-opp-om-morgenen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dystonia Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 Hva med å prøve lysbehandling? Sjekk www.sanolux.no [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10921-problemer-med-%C3%A5-st%C3%A5-opp-om-morgenen/#findComment-56143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siwidi Skrevet 27. november 2000 Del Skrevet 27. november 2000 Hei! Dette hørtes ut som et skikkelig vondt problem. Jeg hadde tendenser til slike problemer for noen år siden, men det ga seg da jeg fikk samboer. Han fungerer som et slags "ris bak speilet". Jeg klarer alltid å finne unnskyldinger for ikke å trene. MEN jeg kommer meg alltid i gang hvis jeg har en avtale med noen om å møtes for å trene. Hva om du forklarte ditt problem til noen du stoler på og be dem om hjelp. Som f.eks. at de stikker innom deg om morgenen og får deg igang? Litt pinlig å ligge i sengen og vente på den rosa hesten når det står noen i døra, ikke sant? Evt. forklare arbeidsgiver dette og be noen ringe deg hver morgen - hvert femte minutt til de er sikker på at du står i dusjen eller er på vei? Etter en stund kan de gå over til spotchecks - du VET de kan ringe og det er jo litt pinlig hvis du ligger der ennå, eller hva? Det er i hvertfall mitt råd - allier deg med noen og be om hjelp! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10921-problemer-med-%C3%A5-st%C3%A5-opp-om-morgenen/#findComment-56274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 30. november 2000 Del Skrevet 30. november 2000 Kjære hms. Jeg har hatt pasienter med eksakt samme problem. Den første var en 17-år gammel jente som ble henvist til et søvnlaboratorium og spesialisten fant ut at hun hadd et biologisk døgn på 28 timer. Dvs at hver morgen sto hennes vekkeklokke 3 timer tidligere enn dagen før. Vi kan stort sett korrigere for 1 time per døgn, for eksempel når vi flyr til USA tar det 6-7 dager å komme i amerikansk rytme. Min pasient ble helt frisk etter å begynt med melatonin 3 mg om kvelden. Dette er et hormon kroppen selv produserer og som stiller den biologiske klokken. Du må få det fra lege som kan bestille det fra apotek på såkalt "registreringsfritak". I USA er melatonin i fritt salg uten resept. Lysbehandling kan også være aktuelt og bør da brukes om morgenen minst 30 minutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10921-problemer-med-%C3%A5-st%C3%A5-opp-om-morgenen/#findComment-57397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.