Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer sterkt å kjøpe bil siden vi har tenkt å flytte ut av byen, har aldri hatt bil før, men er 32 og da er vel tiden inne når jeg har hatt lappen i 13 år?...

Det jeg lurer på er hvor mye må jeg regne med at utgiftene pr mnd kan bli? Kommer til å bruke den hver dag til jobb, som muligens vil bli ca 1-2 mil unna til sammen. Og med alle avgiftene?

Håper en av dere bilbrukerne kan gi meg en pekepinn :-)

Skrevet

Det å beregne utgiftene er ikke helt enkelt....men kan gi en viss pekepinn:

Årsavgift: Litt i underkant av 2500,-; eller 200 pr. mnd.

Forsikring: Mellom 2500 og 20000, avhengig av hva, hvor og hvordan du forsikrer; eller mellom 200 og 2000 pr. mnd.

Drivstoff - med småkjøring og ikke for stor bil ca 1 liter bensin pr. kjørte mil. Beregn 10 kr. pr. liter bensin.

Ellers må du vurdere om du skal ha årlig service eller ikke; hvor ofte du skal bytte dekk - og om du kommer til å kjøpe bil som trengs å reparere innimellom.

Skrevet

Det å beregne utgiftene er ikke helt enkelt....men kan gi en viss pekepinn:

Årsavgift: Litt i underkant av 2500,-; eller 200 pr. mnd.

Forsikring: Mellom 2500 og 20000, avhengig av hva, hvor og hvordan du forsikrer; eller mellom 200 og 2000 pr. mnd.

Drivstoff - med småkjøring og ikke for stor bil ca 1 liter bensin pr. kjørte mil. Beregn 10 kr. pr. liter bensin.

Ellers må du vurdere om du skal ha årlig service eller ikke; hvor ofte du skal bytte dekk - og om du kommer til å kjøpe bil som trengs å reparere innimellom.

Takk for nyttig svar!!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

En bil koster minst 2 kr pr km, når du f eks kjører 16.000 i året. Kjører du mer, blir det billigere, mindre pr år blir dyrere pr km.

For å komme under kr 2, f eks 1,75 kr, må du kjøpe billig bil, gjøre alt selv med bilen, og ikkeno stort må gå i stykker.

En ny bil til kr 300.000 koster 5-6 kr pr km de første 3 år når du ikke gjør noe selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...