Gjest petunia Skrevet 15. juni 2003 Skrevet 15. juni 2003 Jeg kommer i nær framtid til å bli alene med mine barn, 2 av dem er under skolealder. Når ting roer seg litt, har jeg lyst til å gå på skole. Fra før har jeg kun videregående. Hva slags økonomisk hjelp kan jeg regne med? Tenker da på f.eks stipend/lån, utgifter til barnepass etc. Er helt grønn på dette, så all hjelp mottas med takk.. 0 Siter
soleil Skrevet 15. juni 2003 Skrevet 15. juni 2003 Studielån/stipend. Eventuelt attføring? Hør med trygdekontoret. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2003 Skrevet 15. juni 2003 Skjekk om du har krav på overgangsstønad og utdanningsstønad. Det er nye regler og jeg vet ikke sikkert men har man ikke krav på 3 års overgangsstønad ved samlivsbrudd. Støtte til barnetilsyn har du i hvert fall krav på 0 Siter
Line Skrevet 16. juni 2003 Skrevet 16. juni 2003 Du kan søke om å få dekket utgifter til skolebøker og transport. Du får økt stipendandel, tror jeg, og du kan søke om pvergangsstønad for en treårsperiode. Om utdanningen tilsier det, kan denne perioden utvides til fem år. Pr. i dag er overgangsstønaden på 7918 kroner før skatt... 0 Siter
Gjest ikke sign Skrevet 16. juni 2003 Skrevet 16. juni 2003 Du kan vel klare det med stipend og lån. 0 Siter
monass Skrevet 16. juni 2003 Skrevet 16. juni 2003 Lånekassen omgjør nesten halvparten av studielånet til stipend for enslige forsørgere. Du kan beregne hvor mye lån/stipend du kan få på www.lanekassen.no ved å gå inn på Støttekalkulator. Overgangsstønad får du om du er arbeidsledig, student eller i jobb hvor du tjener mindre enn en viss grense. Du som da blir student og har småbarn får overgangsstønad i 3 år. Med kun videregående skole har du ingen utdannelse som gir deg yrkeskompetanse og dermed kan du få utdanningsstønad fra trygdekontoret. Støtte til barnetilsyn får du når barna er i barnehage fordi du studerer. Du får tilbake 66% av barnehagekostnadene fra trygdekontoret inntil et beløp ca. 3500,- pr. mnd for 2 barn. Sjekk ut denne siten: http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie Jeg råder deg til å ringe ditt trygdekontor for å få samtale med en saksbehandler. Lykke til. Hilsen snart-student og alenemor 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.