Gå til innhold

Fjortis opp om 'mårran'

Anbefalte innlegg

Gjest lei av masing

Har en på videregående som bestandig har vær forholdsvis morgenfrisk. Aldri hatt problemer verken med leggetider eller å få han opp om morgenen.

Men så er det B-mennesket i familien da. Fjortisen. Han tøyer og tøyer leggetiden. ER så lei av masing. Like vanskelig er det å få han ut av senga om morran. Førte skritt er ned i stua der han sovner igjen. Mas for å få han til å spise. Mas for å få han av gårde.

Har prøvd med vekkerklokke. Den hører han rett og slett ikke.

Av og til går han avgårde til

skolen med tårer i øyekroken fordi vi må bli sinte for å få reaksjon.

Nå er det sommer. Men til høsten kunne jeg tenke meg å la han ta støyten selv. Si at det er opp til han. Og så bare la han komme for sent til han lærer.

Hva gjør dere som har unger som er B-mennesker for å få dem avgårde til skolen i rett tid?

ER det 'dårlig gjort' å la han forsove seg en periode for å se om det hjelper? Kanskje best å ta det opp med læreren først? Han har aldri kommet for sent før så vidt jeg vet.

Må jo være flere som sliter med trøtte, sure og sinte unger om morgenen!

Han har leggetid kl 22 på hverdager siden han skal opp kl 07. Men han sover aldri kl 22. Ofte blir det nærmere 2230 og det hender også kl 23 tror jeg. Problemet er at vi andre er slik laga at vi er veldig trøtte om kvelden og har ikke problemer med å komme oss opp. Så han fjortisen er litt 'utenom' oss andre. Det gjør det verre å vite hvordan vi skal takle han. Vi vet ikke hvordan det 'er' å være B-menneske rett og slett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109320-fjortis-opp-om-m%C3%A5rran/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

jeg tror det er lurt at din "fjortis" får prøve livet, ved at han forsover seg. Men kan han ikke bestemme leggetid selv når han er såpass gammel? Da slipper jo dere "mase" han i seng, samtidig styrer han litt selv, samtisig som han er inneforstått med at han må komme seg opp om morgenen selv!?

Good Golly!

Jeg skjønner problemstillingen din godt. Jeg var/er selv et B-menneske og det er ikke lett å stå opp om morran.

Da jeg var på hans alder måtte mamma skrike og true om at jeg måtte stå opp. Problemet var at jeg tror hun var for snill. Matpakka var alltid smurt og jeg tok allting for gitt.

Jeg tror svaret er at han får klare seg mer selv, og ikke få alt servert i henda. Det er ikke sunt. Han er voksen nok til å ta ansvar nå. La han sovne av å komme for sent. Ikke mas - det gjør ting bare værre.

Når det gjelder leggetid, foreslår jeg at dere skjerper disiplinen. Dere er foreldre - dere bestemmer så lenge han bor under deres tak. Hvis dette ikke bedres, ta bort noe han liker/liker å gjøre, til rutinen skjerpes.

Og ett tips til: snakk med læreren hans til høsten og si at du holder på med et prøveprosjekt, og at han vet hvorfor sønnen din sovner av. Han vil nok forstå.

Lykke til!

Clue1365380406

Nei, det er ikke dårlig gjort å la ham forsove seg en periode!

Han er stor nok til å ta ansvar for dette selv. Han vil nok skjerpe seg!

Jeg har selv to døtre på 11 og 15 år, som kommer seg opp om morran, smører skolemat selv osv. Dette har de gjort lenge.

De må også i seng i rimelig tid om kvelden, ca kl 22 for 15-åringen, av og til litt seinere. Dette også for at vi voksne vil ha litt tid for oss selv. Det er ikke alltid de sovner da, men de står likevel opp i rett tid dagen etter.

Gjest lei av masing

jeg tror det er lurt at din "fjortis" får prøve livet, ved at han forsover seg. Men kan han ikke bestemme leggetid selv når han er såpass gammel? Da slipper jo dere "mase" han i seng, samtidig styrer han litt selv, samtisig som han er inneforstått med at han må komme seg opp om morgenen selv!?

Problemet er bare at han trenger mer søvn enn kameratene sine. Han sammenligner selvfølgelig med dem. Vi ser det når de overnatter her. Vår gutt er bestandig den som sover lengst.

Og vi har dessverre erfaring med at han ikke er 'voksen' nok til å få ansvaret for leggetida selv. Da hadde han nok ikke lagt seg før kl 01 går jeg utifra. Samme hvor trøtt han er så legger han seg ALDRI før han blir truet i seng.

Og nå som det er sommerferie snart. Han hadde sittet oppe til på morrakvisten hver natt sommeren igjennom hvis vi ikke hadde forlangt at han måtte legge seg. Han får liksom heller aldri til det der med å 'ta igjen' søvn. Derfor blir det sterkt underskudd på søvn hvis han får styre selv. Og en overtrøtt fjortis DET er ikke hyggelig å ha i huset. Konfliffktnivået øker mange hudnre prosent virker deg som.

Gjest lei av masing

Jeg skjønner problemstillingen din godt. Jeg var/er selv et B-menneske og det er ikke lett å stå opp om morran.

Da jeg var på hans alder måtte mamma skrike og true om at jeg måtte stå opp. Problemet var at jeg tror hun var for snill. Matpakka var alltid smurt og jeg tok allting for gitt.

Jeg tror svaret er at han får klare seg mer selv, og ikke få alt servert i henda. Det er ikke sunt. Han er voksen nok til å ta ansvar nå. La han sovne av å komme for sent. Ikke mas - det gjør ting bare værre.

Når det gjelder leggetid, foreslår jeg at dere skjerper disiplinen. Dere er foreldre - dere bestemmer så lenge han bor under deres tak. Hvis dette ikke bedres, ta bort noe han liker/liker å gjøre, til rutinen skjerpes.

Og ett tips til: snakk med læreren hans til høsten og si at du holder på med et prøveprosjekt, og at han vet hvorfor sønnen din sovner av. Han vil nok forstå.

Lykke til!

Jeg har sluttet å smøre frokost og matpakke. Det må han gjøre selv. Det innførte jeg for et år siden. Av og til går han derfor avgårde uten å ha spist frokost og uten matpakke. Men i lange peridoer går det bra. Han er tynn som et benrangel, derfor smerter det et morshjerte å se han gå avgårde på den måten. Men jeg lever med det. Jeg vet at hvis jeg gir etter et par ganger, så er alt forgjeves. Han er den typen som griper enhver sjanse til å få overtaket. Legger fram ei vitaminpille til middag. Egentlig skal han ta den selv om morgenen, men det gjør han rett og slett ikke. Så siden kostholdet hans er såpass skrøpelig så tar jeg på meg akkurat den 'jobben'.

Eldstemann spiser frokost, men har sluttet med matpakke etter at jeg gjennomført 'null service' om morgenen. Men det får være som det er. Jeg er allikevel ingen super-mor. Så DET maset om morgenen har jeg fått slutt på. Om de pusser tenner følger jeg ikke med på lenger. Jeg minner dem av og til på at de må gjøre det, men orker ikke fotfølge dem for å sjekke. Jeg sier at det er de som må sitte hos tannlegen å bore og ikke meg. De mÅ bare ta litt ansvar selv nå.

Men problemet er jo bare at de GJØR det ikke. Folk sier jo som sagt at slutt og gjør det eller det for dem, så gjør de det selv. Men her har ikke det slått til for fullt. Mine unger fungerer tydeligvis ikke slik. De lar være å gjøre det de.

Annonse

Gjest stoiker

Problemet er bare at han trenger mer søvn enn kameratene sine. Han sammenligner selvfølgelig med dem. Vi ser det når de overnatter her. Vår gutt er bestandig den som sover lengst.

Og vi har dessverre erfaring med at han ikke er 'voksen' nok til å få ansvaret for leggetida selv. Da hadde han nok ikke lagt seg før kl 01 går jeg utifra. Samme hvor trøtt han er så legger han seg ALDRI før han blir truet i seng.

Og nå som det er sommerferie snart. Han hadde sittet oppe til på morrakvisten hver natt sommeren igjennom hvis vi ikke hadde forlangt at han måtte legge seg. Han får liksom heller aldri til det der med å 'ta igjen' søvn. Derfor blir det sterkt underskudd på søvn hvis han får styre selv. Og en overtrøtt fjortis DET er ikke hyggelig å ha i huset. Konfliffktnivået øker mange hudnre prosent virker deg som.

Har også en slik en. Og venninnene mine - det er nok noe som skjer med mange (gutter?) i tenårene, de får bare aldri nok søvn, kan sove til middag! Det blir en vond sirkel.. Selv har jeg sluttet skrive unnskyldende meldinger for min, han får bare komme for seint og få nedsatt oppførselkarakter, rett og slett. Han skal begynne på ungdomsskolen til høsten, og det virker som om han ønsker å forbedre seg til da. Men så har vi en ustrukturert sommer før den tid, da...

Det er ikke enkelt dette her - men det er litt trøst i å høre at flere har det slik, det vil si at det er "normalt" - så det blir nok "folk" av våre gutter, også!

Høres ut som meg.

Mamma begynte på jobb der hun startet tidligere enn meg om dagene, så da var det bare å fikse ting selv.

Spiste ikke frokost og hadde ikke med matpakke på ung.skolen. Vi hadde heldigvis skolekantine. Matpakker er virkelig .. oææ .. ekkelt.

Jeg sto opp 07.50, dro 08.10 og rakk akkurat timene. Skulle ha lagt meg 22, men sovnet sjelden før 23.

Jeg LA meg greit til rett tid. Det var reglene liksom, men jeg sovnet jo ikke før lenge etterpå. Leste bøker og sånt.

Det gikk forsåvidt bra ut ung.skolen. Og på folkehøgskole for der hadde vi en overivrig "husmor" som vekket oss og maste noe fryktelig dersom vi ikke sto opp.

Videregående ble verre. Sov til stadighet gjennom halve dagene. Klarte aldri å få lagt meg til rett tid (bodde på hybel).

Mistet karakterer og fikk en god del trøbbel (og fravær!)

Nå må det sies at jeg var en god del syk i denne perioden også, og endte med å fjerne mandlene etter et par års kronisk halsbetennelse og elendig immunforsvar. Det hjalp.

Min mor er og var akkurat som meg (ekstrem B).

Når jeg flyttet på hybel som arbeidsledig vandret døgnet mitt rundt og rundt og rundt .. stadig sov et par timer lengre/var oppe et par timer lengre ..

Jeg har hatt morgen til alle døgnets timer. hihi. Når jeg var gravid også.

Men NÅ har jeg ei lita jente og hun har noe så grusommelig som INNEBYGGET døgnrytme. Så nå må jeg opp tidlig. Og jeg har jo som sagt MYE søvnbehov. Der har hun til gjengjeld LITE. Så egentlig burde jeg lagt meg samtidig som henne. Men gisp, voksentid. Så jeg hangler litt.

MEn dette ble mye skravling. Litt om meg, ekstremisten.

Jeg har sluttet å smøre frokost og matpakke. Det må han gjøre selv. Det innførte jeg for et år siden. Av og til går han derfor avgårde uten å ha spist frokost og uten matpakke. Men i lange peridoer går det bra. Han er tynn som et benrangel, derfor smerter det et morshjerte å se han gå avgårde på den måten. Men jeg lever med det. Jeg vet at hvis jeg gir etter et par ganger, så er alt forgjeves. Han er den typen som griper enhver sjanse til å få overtaket. Legger fram ei vitaminpille til middag. Egentlig skal han ta den selv om morgenen, men det gjør han rett og slett ikke. Så siden kostholdet hans er såpass skrøpelig så tar jeg på meg akkurat den 'jobben'.

Eldstemann spiser frokost, men har sluttet med matpakke etter at jeg gjennomført 'null service' om morgenen. Men det får være som det er. Jeg er allikevel ingen super-mor. Så DET maset om morgenen har jeg fått slutt på. Om de pusser tenner følger jeg ikke med på lenger. Jeg minner dem av og til på at de må gjøre det, men orker ikke fotfølge dem for å sjekke. Jeg sier at det er de som må sitte hos tannlegen å bore og ikke meg. De mÅ bare ta litt ansvar selv nå.

Men problemet er jo bare at de GJØR det ikke. Folk sier jo som sagt at slutt og gjør det eller det for dem, så gjør de det selv. Men her har ikke det slått til for fullt. Mine unger fungerer tydeligvis ikke slik. De lar være å gjøre det de.

Få han til å smøre matpakke om kvelden , slik at han ikke hangler gjennom dagen uten mat ihvertefall. Har han alltid vert sløik ? i så fall har dere skjekket blodsukker og stoffskifte? Bare slik at dette er utelukket liksom ....

Har samma problemet her men min har adhd så det blir litt anndeledes , men tror det er viktig at rutinene følges på helg og i ferier også.

Gjest lei av masing

Få han til å smøre matpakke om kvelden , slik at han ikke hangler gjennom dagen uten mat ihvertefall. Har han alltid vert sløik ? i så fall har dere skjekket blodsukker og stoffskifte? Bare slik at dette er utelukket liksom ....

Har samma problemet her men min har adhd så det blir litt anndeledes , men tror det er viktig at rutinene følges på helg og i ferier også.

Han har bestandig vært trøtt om morr'an ja, og har bestandig testet grenser.

Men DETTE er vel ikke grunnlag for å tro det er noe galt med stoffskiftet og blodsukkeret vel? Da tror jeg legen min hadde trodd jeg var hysterisk.

Vet han har kamerater som sover halve dagen og lignende. Og hvor foreldrene lar alt skli ut. Men jeg har lyst til å beholde kontrollen så lenge han bor hjemme. Har jo prøvd å få råd hos andre foreldre også, men har oppdaget at de forteller hvordan de ønsker de skulle greie å gjennomføre oppdragelsen, og IKKE vhordan det egnetlig fungerer i heimen.

Kizza1365380506

Har en sånn på 15 selv. Han kommer seg opp nå, han har forsovet seg ett par ganger - dualig. Jeg skriver det i meldeboken (han går i 10). Det blir jo verre til høsten. Tenker jeg får prøve med litt "straff". Ikke pc i en uke om han ikke kommer seg opp. Tror det vil virke på min.

Har ikke din noe hobby du kan true med å ta fra ham?

Mvh

Gjest lei av masing

Har en sånn på 15 selv. Han kommer seg opp nå, han har forsovet seg ett par ganger - dualig. Jeg skriver det i meldeboken (han går i 10). Det blir jo verre til høsten. Tenker jeg får prøve med litt "straff". Ikke pc i en uke om han ikke kommer seg opp. Tror det vil virke på min.

Har ikke din noe hobby du kan true med å ta fra ham?

Mvh

Straff virker mot sin hensikt på min fjortis. Vi har prøvd, men det har ikke vært vellykket.

Det som har virket best er å sette seg ned (en gang det er rolig stemning) og virkelig forklare han om hvordan det ødelegger at vi må mase så mye osv osv. Han svarer ikke noe særlig på det, men det ser ut som om det synker inn. Men dessverre er han så opptatt utenfor huset at det av og til blir litt lite anledning til 'stille stunder'.

Kizza1365380506

Straff virker mot sin hensikt på min fjortis. Vi har prøvd, men det har ikke vært vellykket.

Det som har virket best er å sette seg ned (en gang det er rolig stemning) og virkelig forklare han om hvordan det ødelegger at vi må mase så mye osv osv. Han svarer ikke noe særlig på det, men det ser ut som om det synker inn. Men dessverre er han så opptatt utenfor huset at det av og til blir litt lite anledning til 'stille stunder'.

Ja, det er en vanskelig alder. Men en skjønn alder og. Uansett hvordan du snur deg så er rompa bak med disse ungdommene.

Ja, ja, lykke til.

Mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...