Gå til innhold

Anbefalte innlegg

lurer jeg på ...

Skal innrømme at jeg allerede har hatt bånd på den ene (de er bare 5-6 uker gammel) og den hoppet rundt, spiste, luktet og frydet seg.

Jeg er ekstremt overnervøs for å gjøre noe galt i forhold til _mine_ (hviske så ikke jentene hører) kaniner, så her må jeg få høre om erfaringer.

Jeg vil IKKE høre fra dere som kun har erfaring med hybelkaniner! Er det forstått?

Fortsetter under...

Så lenge den er stor nok til at båndet sitter fast på den, så er det bare smart å venne den til båndet mens den er liten :o)

Jeg leste et sted at de ikke skulle ha bånd på før de var minst 3 måneder, men fikk ingen begrunnelse.

Men det er vel med dyreforum som foreldre og barnforum, man må ta ting med en klype salt :)

Erfaring med katt og kanin sammen? Ikke hele tiden selvfølgelig, men at de møtes?

Hybelkaniner er vanskelige å temme, men etter ca 6 måneder pleier de å være klare. Vær forsiktig, de er ekstremt nervøse, og har det med å hoppe i skjul når du nærmer deg.

Lykke til!

Mine hybelkaniner, altså Bjørn Steinar og Trude, har alltid vært sinnsykt vennligsinnede, fredselskende og generøse, så jeg aner ikke hva du snakker om.

Kanskje hybelkaninene ligner på eierne?

Jeg tenker vi svarer ja på det, jeg ...

Jeg leste et sted at de ikke skulle ha bånd på før de var minst 3 måneder, men fikk ingen begrunnelse.

Men det er vel med dyreforum som foreldre og barnforum, man må ta ting med en klype salt :)

Erfaring med katt og kanin sammen? Ikke hele tiden selvfølgelig, men at de møtes?

Hmm... Hvor hørte du det? Jeg vet ikke jeg altså.. Jeg hadde i alle fall min kanin i bånd fra den var liten. Kan hende det har noe med at den er så myk i benstrukturen at den kan skades lettere av båndet om det blir stramt?

Har ikke hatt katt og kanin sammen, men jeg vil tro at det er smart å vente til kaninen har fått litt størrelse før de introduseres utenfor buret...hehe :o)

La de "hilse" på hverandre mens kaninen er inne i buret sånn at de blir vant med hverandre først.

Annonse

Mine hybelkaniner, altså Bjørn Steinar og Trude, har alltid vært sinnsykt vennligsinnede, fredselskende og generøse, så jeg aner ikke hva du snakker om.

Kanskje hybelkaninene ligner på eierne?

Jeg tenker vi svarer ja på det, jeg ...

Jeg snakker ikke til hybelkaninene mine, det overlater jeg til maiden. Bortsett fra de to bak TV'n, så har hun full kontroll.

"Jeg leste et sted at de ikke skulle ha bånd på før de var minst 3 måneder, men fikk ingen begrunnelse."

Ryggraden kan bli skjev, hvis du bruker bånd for tidlig. Det var hva vi fikk beskjed om, når vi kjøpte vår for 5 år siden.

Har nå 6 kaniner, men egentlig så annbefaler jeg ikke bånd på dem. De kan bli nervøse av det.

Hmm... Hvor hørte du det? Jeg vet ikke jeg altså.. Jeg hadde i alle fall min kanin i bånd fra den var liten. Kan hende det har noe med at den er så myk i benstrukturen at den kan skades lettere av båndet om det blir stramt?

Har ikke hatt katt og kanin sammen, men jeg vil tro at det er smart å vente til kaninen har fått litt størrelse før de introduseres utenfor buret...hehe :o)

La de "hilse" på hverandre mens kaninen er inne i buret sånn at de blir vant med hverandre først.

De har hilst, og søtnos er her mer enn noensinne. Jeg hadde helst sett at den katta hadde stikki på ferie i denne perioden, men på den annen side, det er kanskje like greit å introdusere dem først som sist. Men det er gjennom nettingen da - ikke utenfor :)

Kanskje det er fordi de har myk beinstruktur, ja. Men .... nå drar vi jo ikke i båndet da - (jeg henger jo etter på slep), så da går det sikkert greit. Båndet er bare for at jeg skal vite hvor hun er. Ting kan ikke komme helt ut av kontroll her :)

Her har du litt om kanin og bånd:

http://www.dyrewebben.no/faktasidene/kanin/utekanin/

http://www.akvasia.no/Kaniner.htm

http://www.humorweb.no/bilder.php?id=1211

Og her, litt vitenskapelig fakta om katt og kanin:

http://tq.hkr.se/~djurpark/hov5a/djur/ellinore.html

Har hatt katt og kanin sammen flere ganger , aldri vert noe problem med det .

Annonse

Den der første linken der, vel ... jeg vet ikke hvem det er som har laget den siden der, men å oppfordre folk til å ha kaninene inne om natten fordi det er så farlig for dem å være ute om natten (i bur), det er nå bare tull.

Jeg har pløyd gjennom en haug med informasjon fra seriøse oppdrettere og ingen steder har jeg funnet utsagn som støtter dette.

Jeg synes nok at de andre linkene var mer informative ;)

Du kan begynne forsiktig med sele , men bare la de gå med den uten at du drar eller styrer de . gradvis blir de vant (som regel ) . Har du ikke mulighet til å ha de løs? Kaniner er stedsbundet , ev inngjerding?

De har et stort hus som henger sammen med et stort utebur, så plass har de nok av. Jeg ville bare ha de litt i hagen, jeg :)

Neida, jeg drar ikke - jeg henger etter som et piska skinn :)

"Jeg leste et sted at de ikke skulle ha bånd på før de var minst 3 måneder, men fikk ingen begrunnelse."

Ryggraden kan bli skjev, hvis du bruker bånd for tidlig. Det var hva vi fikk beskjed om, når vi kjøpte vår for 5 år siden.

Har nå 6 kaniner, men egentlig så annbefaler jeg ikke bånd på dem. De kan bli nervøse av det.

Kan de bli nervøse når de i utgangspunktet er rolige og kjælne?

Den der første linken der, vel ... jeg vet ikke hvem det er som har laget den siden der, men å oppfordre folk til å ha kaninene inne om natten fordi det er så farlig for dem å være ute om natten (i bur), det er nå bare tull.

Jeg har pløyd gjennom en haug med informasjon fra seriøse oppdrettere og ingen steder har jeg funnet utsagn som støtter dette.

Jeg synes nok at de andre linkene var mer informative ;)

Nesj.. Så lenge de er i bur eller gård med tak på har du dem selvfølgelig ute om natten :o)

PS: Er kaninen din på størrelse med den på bildet tror jeg ikke du skal være bekymret for at den blir kattemat... ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...