kaa Skrevet 27. november 2000 Del Skrevet 27. november 2000 Hei. Jeg er student med en mann som jobber, og nå venter vi barn i april. Etter de nye reglene har far rett til 29 uker permisjon m/fødselspenger selv om jeg bare har rett til engangsstønad(sålenge jeg studerer/jobber på heltid), men jeg synes reglene er litt uklare på et par punkter. Sålenge jeg studerer har jeg bedre tid enn folk flest som jobber og mulighet til å lese til andre tider enn fars arbeidstid. I tillegg har jeg to måneder sommerferie. Derfor synes vi det er litt "sløsing" med pappapermisjonen om han skal være hjemme på heltid den første tiden. Det vi kunne tenkt oss var at han hadde permisjon et par uker i starten mens barnet er nyfødt, en eller to uker i tilknytning til ferien om sommeren og deretter venter til utpå høsten med å ha resten av permisjonen som tidskonto, slik at den blir fordelt utover høsten 2001 og vinteren 2002. Er dette mulig, eller må hele permisjonen taes i sammenheng? Kan han ta deler av permisjonstiden om sommeren når jeg har ferie? Vi er ikke helt sikre på hvordan vi vil gjøre det ennå, så vi vil gjerne vente med å sende søknad på vegne av pappaen. Kan vi søke om engangsstønaden etter jul (3 mnd før?) og så søke om pappa-permisjonen senere når vi har bestemt hvordan opplegget vil bli? Såfremt det er greit for arbeidsgiver, kan permisjon/tidskonto-periodene endres underveis? Mange spørsmål fra meg, håper på mange svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10979-engangsst%C3%B8nad-til-mortidskonto-til-far/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 27. november 2000 Del Skrevet 27. november 2000 Permisjonstiden han regnes sammenhengende fra 6 uker etter fødsel, og 29 uker fremover. Innefor denne perioden kan han ta permisjon når han vil. Dersom han velger å ikke ta ut fødselspenger, bruker han likevel opp rettighetene hvis han ikke tar tidskonto. Perioden med tidskonto må komme _etter_ perioden med full permisjon (sammenhengende). Den korteste perioden for uttak av tidskonto er 12 uker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/10979-engangsst%C3%B8nad-til-mortidskonto-til-far/#findComment-56323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.