Gå til innhold

Hva med "fråtsedager"?

Gjest GR-slanker

Anbefalte innlegg

Gjest GR-slanker

Har det noe å si på forbrenningen at man virklig fråtser en dag i måneden. Noen jeg snakket med hadde denne teorien.

Ved at det plutselig kom mye mat tenkte kroppen "nå må jeg jobbe for å forbrenne alt dette" og siden man de påfølgende dagene spiste mindre så ville likevel forbrenningen holde seg høyere. (Ble det forstålig skrevet?)

Bør det i såfall være en fast dag i måneden eller en dag etter et fast intervall. F.eks hver 20 dag.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er slett ikke sikkert det virker sånn. Kroppen tenker heller: Å, endelig mye energi, men ingen vet om det blir noe i morgen, best jeg lagrer mest mulig på passende steder, i tilfelle jeg må tære senere!

Min erfaring med fråtsedager, f.eks. på seminarer, kongresser, julebordhelger og selskaper, er at magen er uvant og blir urolig, så kroppen kvitter seg med mye ufordøyd og uforbrent ganske fort. Og mentalt ønsker man at det tar slutt og at man kommer i gjenge igjen med spartansk kost og større fysisk aktivitet.

Det man ellers sier er at det er ikke så kritisk hvordan man lever mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GR-slanker

Nei, det er slett ikke sikkert det virker sånn. Kroppen tenker heller: Å, endelig mye energi, men ingen vet om det blir noe i morgen, best jeg lagrer mest mulig på passende steder, i tilfelle jeg må tære senere!

Min erfaring med fråtsedager, f.eks. på seminarer, kongresser, julebordhelger og selskaper, er at magen er uvant og blir urolig, så kroppen kvitter seg med mye ufordøyd og uforbrent ganske fort. Og mentalt ønsker man at det tar slutt og at man kommer i gjenge igjen med spartansk kost og større fysisk aktivitet.

Det man ellers sier er at det er ikke så kritisk hvordan man lever mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul

Så lenge kroppen får det den trenger ellers så skal - ifølge denne teorien - ikke kroppen tenke at den må lagre. Dette er vel først tilfellet ved sultekurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erfaring lærer

Så lenge kroppen får det den trenger ellers så skal - ifølge denne teorien - ikke kroppen tenke at den må lagre. Dette er vel først tilfellet ved sultekurer?

enig med deg.

er man på sultekur vil kroppen sannsynligvis lagre mye av fettet ved en spisedag.

Dersom man ikke er "utsultet" vil kroppen kun reagere med å øke sin forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, GR-slanker, og det er veldig riktig når du forutsetter at man faktisk spiser så riktig til vanlig at kroppen ikke har behov for å lagre noe fett under disse spisedagene.

Med denne innstilligen så gjør du åpenbart ting veldig riktig, i motsetning til alle dem som ikke sørger for å dekke kroppens behov for næring.

Når det gjelder hvor ofte du skal ta en sånn dag så får du bare prøve deg fram. Mange sverger til en dag i uka, noe jeg selv synes er fornuftig. Dog er det jo ikke nødvendig å fråtse i ordets rette forstand, men rett og slett spise alt du har lyst på og ikke tenke et sekund på hvor mange kalorier den pizzaen, 2 literen med is og de 3 Snickersene inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GRslankern

Du har helt rett, GR-slanker, og det er veldig riktig når du forutsetter at man faktisk spiser så riktig til vanlig at kroppen ikke har behov for å lagre noe fett under disse spisedagene.

Med denne innstilligen så gjør du åpenbart ting veldig riktig, i motsetning til alle dem som ikke sørger for å dekke kroppens behov for næring.

Når det gjelder hvor ofte du skal ta en sånn dag så får du bare prøve deg fram. Mange sverger til en dag i uka, noe jeg selv synes er fornuftig. Dog er det jo ikke nødvendig å fråtse i ordets rette forstand, men rett og slett spise alt du har lyst på og ikke tenke et sekund på hvor mange kalorier den pizzaen, 2 literen med is og de 3 Snickersene inneholder.

Takk for svar!

Jeg forsker fremdeles på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angela1365380318

Jeg kjenner mange byggere som spiser etter denne teorien, nå vil de jo veie mye, men ha vekten i muskkler og minst mulig fett, så dere er jo ikke så ulike.

Mange har en slik dag i uken, andre litt sjeldnere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...