Gjest mister motet litt Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Hei! Jeg kan (desverre) mye om kcal, har pugget det meste. Har hatt sf mange år, men er på vei ut nå. Forsøker å spise sunt, og har derfor laget en kostplan som skal gjøre meg mett, men ikke få meg til å bli tykk. Det er bare en ting som frustrerer meg. Jeg har vent meg til å spise havregryn med skummet kultur og litt syltetøy og rosiner, etter et sykehusopphold da jeg ble "trygg" på dette. Men det inneholder jo så sinnsykt mange kalorier! Har ca 150 g havregryn og 2 dl skummet kultur, og bare dette blir jo nesten 600 kcal! Med både litt syltetøy (lettsyltetøy) og rosiner blir det enda høyere... Men dette må til for å gjøre meg mett... I tillegg til dette spiser jeg f.eks 200 g laks og 1 stor potet + litt brokkoli (ca 100g), og da får jeg oppimot 500 kcal der også. På kvelden går det kanskje 2 middels store skiver med ost, så alt i alt er jeg oppe i ca 1400 kcal. Drikker vann og lettbrus/saft til alle måltider. Hvordan klarer dere andre som slanker dere (noe jeg prøver å ikke falle tilbake til å gjøre) med "normal" mat? Jeg går ikke opp i vekt, altså, holder meg stabil (litt undervektig), men synes disse kcal-tallene er så høye! Og er livredd for å plutselig øke veldig i vekt, uten kontroll. Blir ganske fortvila. Iallefall frokosten og middagen. Er dette normalt, eller burde jeg finne andre matvarer? Problemet er bare at jeg har veldig vanskelig for å "bytte" matvarer på kostplanen min, når jeg endelig har blitt trygg på dem. Før hadde jeg bare litt ris, brokkoli og knekkebrød med kaviar på kostplanen, og det gikk ikke bra etterhvert. Er frokosten min for stor? Vær ærlig, ingen andre rundt meg tør å si noe sånt til meg. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mett og god Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Hei,(jeg sliter også med sf) 600 cal. til frokost høres jo unektelig mye ut synes jeg. Tror havregryn inneholder ca. 350 cal/100 gram. Vanlig porsjon ligger vel på 50 gram( 1 1/2 dl) dersom du bruker melk/frukt etc. i tillegg. Jeg spiser grov musli til frokost. Kornene er grovere og metter lengre. Da trenger du kanskje ikke så mye. Tror 300-400 cal er mer passende til frokost. Når det gjelder middag høres det temmelig normalt ut. Jeg måtte spise middag til 500 cal. da jeg var innlagt og skulle "lære" å spise normalt. Samlet kaloriinntak på 1400 cal virker kanskje litt i minste laget. Vet ikke om du trener ved siden av, alder etc. 1600-1800 cal. høres mer passende ut dersom du skal beholde vekta uten å gå ned. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Helt oppriktig, du spiser altfor lite. Det der hadde jeg aldri holdt ut. Er du helt sikker på at du er ferdig med spiseforstyrrelsene? Og forresten, gi nå f... i å telle kalorier. Det er jo fullstendig meningsløst å fylle dagene med noe sånt. Det du trenger er et godt, alminnelig kosthold samt passe mye mosjon, mange smil, klemmer, sex, kjærlighet, heftige diskusjoner og noen gode bøker og filmer. *kremt* Jeg tok litt av, men du skjønner poenget? Senk skuldrene og lev. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mister motet litt Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Hei. Takk for svar, begge to. Litt forvirra blir jeg, da, for dere mener jo forskjellige ting... Frokosten ER i meste laget ja, det er jeg enig i, "mett og god", så jeg skal prøve å finne et annet alternativ. Men det må mette, og det synes jeg ikke en liten porsjon med frokostblanding gjør... Er det da greit å skeie ut med over 600 kcal til forkost hvis man spiser litt mindre resten av dagen? Eller er det uvanlig å ta så mye på ett måltid? En skive til frokost er heller ikke nok... Jeg vet faktisk ikke hva som er normalt, jeg prøver ikke å gjøre meg selv dummere enn jeg er. Har ikke spist normale måltider på mange, mange år, og husker rett og slett ikke. Og derfor er det fint å kunne spørre utenforstående mennesker som dere, siden folk rundt meg alltid prøver å lure meg til å bli trygg på ting jeg ikke burde være trygg på. Favn, jeg har nok litt av sf hengende igjen ennå, men er mye, mye bedre. Og nå vil jeg bare få et normalt kosthold, sunt og godt, det er derfor jeg spør dere for å få noen råd. Hvis den syke delen av meg skal fortelle meg hva jeg burde spise, så ender jeg opp med et inntak på 200 kcal pr dag, og det går jo ikke. Jeg må føye til at jeg ikke trener NOE (blir frarådet å gjøre det) så da synes du kanskje denne kostplanen er passende? Jeg vet dette ikke er et sf-forum, og det er ikke meningen å dreie over på det at jeg har vært syk - mine spørsmål er kun et forsøk på å bli rådet av folk som vet hva som er sunt og bra, uten at de ønsker å fete meg opp. Skjønner? Takk igjen for svar, favn og mettoggod:) Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Briv kunne heller ikke levd på så lite! Men litt kraftig frokost i forhold til senere måltider anbefales av mange. Jeg skjærer opp 5 brødskiver kl.6 og spiser to eller tre, resten går til lunsjpakka kl.1215. Ikke mye drikke. Sløyfer iblant drikke når jeg spiser nisten på gata. Lenge mellom disse måltidene, og er nok bra sugen når de andre rasler med nistepapiret fra 11 av, men det går over (i bølger). Kan hende jeg sprekker på veien hjem, med et par bananer. Og hjemme kan det variere mye, så da er det ingen regler. Men det jeg ikke skjønner er at du ikke får eller bør eller vil trene/mosjonere. Gå, om ikke annet? Det er jo verre enn å dø ikke å få beveget seg, når man først har slik livsstil. Og husk at får du aktivert kroppen nok bortfaller alle bekymringer om mye eller lite mat og drikke helt av seg selv! Tror nå jeg da! Men det er klart at rolige og lite belastende treningsturer tar tid, mange timer! Spørs hva man synes er viktig i livet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Helt oppriktig, du spiser altfor lite. Det der hadde jeg aldri holdt ut. Er du helt sikker på at du er ferdig med spiseforstyrrelsene? Og forresten, gi nå f... i å telle kalorier. Det er jo fullstendig meningsløst å fylle dagene med noe sånt. Det du trenger er et godt, alminnelig kosthold samt passe mye mosjon, mange smil, klemmer, sex, kjærlighet, heftige diskusjoner og noen gode bøker og filmer. *kremt* Jeg tok litt av, men du skjønner poenget? Senk skuldrene og lev. Du favn, du favn! Men du har skjønt det! briv hilser 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Du favn, du favn! Men du har skjønt det! briv hilser *** favn hilser tilbake *** 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Helt oppriktig, du spiser altfor lite. Det der hadde jeg aldri holdt ut. Er du helt sikker på at du er ferdig med spiseforstyrrelsene? Og forresten, gi nå f... i å telle kalorier. Det er jo fullstendig meningsløst å fylle dagene med noe sånt. Det du trenger er et godt, alminnelig kosthold samt passe mye mosjon, mange smil, klemmer, sex, kjærlighet, heftige diskusjoner og noen gode bøker og filmer. *kremt* Jeg tok litt av, men du skjønner poenget? Senk skuldrene og lev. Jeg kan bare si meg absolutt enig. Blir helt matt når jeg leser alt styret med kalorier og GI og fettforbrenning og gud veit hva. Spis, drikk, nyt, elsk og tren. Fordi det er deilig å bruke kroppen sin til det den er skapt for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 For stor nei! Men hvor er lunsjen? Jeg hadde sultet ihjel på en uke på den kostplanen der... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Helt oppriktig, du spiser altfor lite. Det der hadde jeg aldri holdt ut. Er du helt sikker på at du er ferdig med spiseforstyrrelsene? Og forresten, gi nå f... i å telle kalorier. Det er jo fullstendig meningsløst å fylle dagene med noe sånt. Det du trenger er et godt, alminnelig kosthold samt passe mye mosjon, mange smil, klemmer, sex, kjærlighet, heftige diskusjoner og noen gode bøker og filmer. *kremt* Jeg tok litt av, men du skjønner poenget? Senk skuldrene og lev. Enig med deg. Det er nesten pinlig å se hvor utrolig vanskelig enkelte gjør dette med kosthold. GI, telle kalorier, holde blodsukkernivået jevnt, det er faen ikke måte på hvor vrient man skal gjøre noe som i utgangspunktet er så enkelt. Ikke rart flertallet av dem ikke klarer det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.