Gå til innhold

Aleneforsørger - ny utdannelse???

Anbefalte innlegg

Jeg er aleneforsørger for to små barn, en på skole og en i barnehage.

Har vært aleneforsørger i 2,5 år. Min eksmann har barna annehver helg.

Jeg har fast fulltidsarbeid, og har hatt det hele tiden. Jeg strever med å få økonomien til å strekke til, da jeg har store utgifter ( høy husleie, SFO, Barnehage, Studielån, gammelt huslån( på hus solgt ved skilsmisse med tap), forbrukslån m.m)

Får per i dg redusert skatt, noe forhøyet barnetrygd samt støtte til barnetilsyn. Den siste biten er dog redusert fordi de sier jeg tjener forn bra.

Synes forøvrig at det er urimelig at en slik støtte regnes ut likt for hele landet, uten å ta hensyn til faktiske utifter. Det er faktisk dyrere å bo og leve i Oslo enn i en liten bygd.

Har jeg rett på etableringslån?

Er nemlig lei av å kast nesten 9 tuesnlapper ut av vinduet hver måned i husleie. Har bedt min tidligere bank om huslån, men får nei fordi jeg sitter igjen med restgjeld på tidligere huslån.

Har jeg rett på bolistøtte / tilskudd?

Fullførte ikke utdannelsen min, og har nå veldig lyst til å gå tilbake til skolebenken, men har ikke råd slik jeg ser det. Hvilken støtte / inntekt kan jeg regne med hvis jeg gikk tilbake til å studere fulltid i ca 2 år?

Pga av mange utgifter som har akumulert over tid, har jeg nå store problemer og har ikke betalt husleie på 2 måneder. Har jeg noen mulighete for å få støtte fra sosialkontoret i en kort periode?

jeg vil så gjerne komme ut av den økonomisk dårlige situasjoene jeg er i, men vet ikke helt hvordan. Noe tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11061-alenefors%C3%B8rger-ny-utdannelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Jeg kan bare opplyse om folketrygdens regelverk.

Utdanningsstønad gis i form av støtte til undervisningsmateriell, skolepenger og skolebøker (innenfor samme ramme som Statens lånekasse bruker),

dekking av reiseutgifter,

dekking av eventuelle flytteutgifter,

dekking av evt _ekstra_

boutgifter (1/12 av grunnbeløpet pr mnd, dvs kr 4091)

Ekstra boutgifter vil si differansen mellom nåværende boutgfiter og boutgifter under studiene. Dersom utgiftene er de samme får du derfor ikke noe støtte til dette formålet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...