flosshatt Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Som resulat av overvekt har jeg endelig innsett selv at det eneste somvil hjelpe meg er faktisk å røre på meg mer. til spørsmålenen: (1)hvis jeg i en periode nå når jeg går hjemme (laaaang sommerferie) går 35-40 minutter rask gange hver dag. Hvordan blir det da når jeg ikke går hjemme lenger, og har tid til kanskje bare 30-40 minutter tre ganger i uka? (et annet punkt erat jeg har en tendens til å bli lei). Jeg bruker staver hvis jeg ikke må ha hunden i bånd (2) Er det bedre med 10-12 minutter på en ergometersykkel engang i blant enn aldri noe? (tenker i tillegg til gåturene mine, men bare sånn en-to ganger i uka på sykkel) (3) ang kosthold så prøver jeg å redusere alt det usunne til engang i blant, kutte ned på sukker o.l drikke mer vann. kommentar? (4) tilslutt; hvordan er det egentlig med fett som blir til muskler, engang må man jo gå ned i vekt istedet for opp, eller har gåturer i rask gange ingenting å si, blir det ikke mer muskler av det? (badevekta og jeg er virkelig uvenner) blir veldig glad hvis noen gidder å svare.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Nå er dette kanskej ikke direkte svar på spm. dine - men mange bra tips for det. http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=1747592 Det er ingenting hokuspokus - vær i så mye bevegelse du klarer - gå til jobb , sykle hjemme mens du ser på Dagsrevyen osv. så det trenger ikke å ta mye tid. Spis ofte men lite - og spis sunt stort sett hele tiden men uinn deg noe godt innimellom. Mål volum i tillegg til vekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 1: 35-40 min rask gange hver dag er suverent! Når høsten kommer og du har tid 3-4 ganger i uka, så kan du enten øke intensiteten noe, kanskje du har kommet i såpass form at du kan jogge litt lett? Eller du kan velge en annen rute, noe mer krevende med oppoverbakker f.eks, eller du kan gå en skikkelig langtur på et par timer en av dagene du går tur. Det finnes alltid løsninger. 2) Alt er bedre enn ingenting, ja. Men hva "en gang i blant" betyr kan være så mangt. 10-12 minutter en gang i måneden vil nok ikke ha noen innvirkning på verken kondisjon eller vekt. Men et par ganger i uken, og så litt mer etterhvert, da vil du nok merke det. Tren lenger, oftere og med mer intensitet når du kommer i bedre form. 3) Det høres fint ut. Men igjen "en gang i blant" kan være så mangt. 2-3 ganger i uken er for ofte, 1 gang i uken med godteri er vel passe for de fleste. Man kommer oftest ingen vei med å nekte seg alt godt, men sånn kan man heller ikke tenke hver dag, da er man like langt. Masse vann hver dag er selvsagt fint. 4) Gåturer vil nok ikke gi deg mer muskler, men du kan få en toning av musklene i ben/armer (spes. hvis du bruker staver og tar i) etterhvert som fettet forbrennes. For muskeltrening må musklene ha større motstand (styrketrening). Så du kan nok vente deg vektnedgang ganske raskt dersom du begynner å gå raske turer hver dag, og samtidig passer kostholdet. Kun trening hjelper svært lite, kostholdet må også tilpasses -men det høres jo ut som om du har skjønt PS -fettet gjøres ikke om til muskler. Fettet kan forbrennes av kroppen når den trenger energi og ikke har annet på lager, mens muskelvekst kommer av at cellene i musklene vokser, noe som er en helt annen prosess. Men musklene hjelper med forbrenningen av fett, fordi muskelarbeid krever energi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 "(1)hvis jeg i en periode nå når jeg går hjemme (laaaang sommerferie) går 35-40 minutter rask gange hver dag. Hvordan blir det da når jeg ikke går hjemme lenger, og har tid til kanskje bare 30-40 minutter tre ganger i uka? (et annet punkt erat jeg har en tendens til å bli lei). Jeg bruker staver hvis jeg ikke må ha hunden i bånd" Tre ganger i uka er bra det. Men du har jo hund? Jeg har ikke så greie på bikkjer men burde ikke den være en fin unnskyldning for deg til å gå turer nesten hver dag? Isåfall er jo dette helt genialt og medfører at du får mye morsjon, i tillegg til at du har en artig treningspartner. "(2) Er det bedre med 10-12 minutter på en ergometersykkel engang i blant enn aldri noe? (tenker i tillegg til gåturene mine, men bare sånn en-to ganger i uka på sykkel)" Det er bedre enn ingenting. Alt er vel bedre enn ingenting, dog vil ikke 10-12 minutter 3 ganger i uka gjøre stort for deg i forhold til fettforbrenning. "(3) ang kosthold så prøver jeg å redusere alt det usunne til engang i blant, kutte ned på sukker o.l drikke mer vann. kommentar?" Som Zelig sier under her: Prøv å begrens godisen til en gang i uka. "(4) tilslutt; hvordan er det egentlig med fett som blir til muskler, engang må man jo gå ned i vekt istedet for opp, eller har gåturer i rask gange ingenting å si, blir det ikke mer muskler av det? (badevekta og jeg er virkelig uvenner)" Fett blir aldri til muskler. Mer muskler er positivt og medfører en høyere forbrenning. Du bør ikke være fiksert på vekta de. Det relevante er tross alt at du mister fett, og over tid klarer å forandre livsstilen din for godt. Det er det det handler om. Ikke å leve sunt 3 mnd for så å begynne å overspise godteri igjen. Se på det som å skulle slutte å røyke. Det er helt sikkert hardt i starten, men etter hvert går det som en drøm og du fatter ikke engang hvorfor du gadd å bruke penger på noe som bare medfører at du skader kroppen din og generelt føler lite velbehag. Good luck! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Du kan gå tur med hund OG staver, om du får deg et belte og strikk, eller helst et "Baggen-belte" (helst og helst, det er hva jeg har fått anbefalt, og selv har kjøpt idag: http://www.jaktoghund.no/produkt.html - har kjøpt den med rumpetaske jeg da, med plass for hundeposer, godbiter mm). Belte og strikk (sånn som er beregnet for snørekjøring, fx fra Kennel) får du vel kjøpt på de aller fleste dyrebutikker (de kan i alle fall skaffe), evt. også på noen sportsbutikker. Har forresten kjøpt Baggen-beltet fra Forservice i Asker, ikke over nettet. http://www.forservice.no/baggen.htm (se www.forservice.no for mer info, den direktelinken gir bare info om dette produktet) Når det gjelder sykling utendørs, så kan du jo sykle med hunden, om du har en Springer på sykkelen? Lykke til i alle fall! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flosshatt Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 1: 35-40 min rask gange hver dag er suverent! Når høsten kommer og du har tid 3-4 ganger i uka, så kan du enten øke intensiteten noe, kanskje du har kommet i såpass form at du kan jogge litt lett? Eller du kan velge en annen rute, noe mer krevende med oppoverbakker f.eks, eller du kan gå en skikkelig langtur på et par timer en av dagene du går tur. Det finnes alltid løsninger. 2) Alt er bedre enn ingenting, ja. Men hva "en gang i blant" betyr kan være så mangt. 10-12 minutter en gang i måneden vil nok ikke ha noen innvirkning på verken kondisjon eller vekt. Men et par ganger i uken, og så litt mer etterhvert, da vil du nok merke det. Tren lenger, oftere og med mer intensitet når du kommer i bedre form. 3) Det høres fint ut. Men igjen "en gang i blant" kan være så mangt. 2-3 ganger i uken er for ofte, 1 gang i uken med godteri er vel passe for de fleste. Man kommer oftest ingen vei med å nekte seg alt godt, men sånn kan man heller ikke tenke hver dag, da er man like langt. Masse vann hver dag er selvsagt fint. 4) Gåturer vil nok ikke gi deg mer muskler, men du kan få en toning av musklene i ben/armer (spes. hvis du bruker staver og tar i) etterhvert som fettet forbrennes. For muskeltrening må musklene ha større motstand (styrketrening). Så du kan nok vente deg vektnedgang ganske raskt dersom du begynner å gå raske turer hver dag, og samtidig passer kostholdet. Kun trening hjelper svært lite, kostholdet må også tilpasses -men det høres jo ut som om du har skjønt PS -fettet gjøres ikke om til muskler. Fettet kan forbrennes av kroppen når den trenger energi og ikke har annet på lager, mens muskelvekst kommer av at cellene i musklene vokser, noe som er en helt annen prosess. Men musklene hjelper med forbrenningen av fett, fordi muskelarbeid krever energi. takk for svar. Når jeg tenkte med hodet så vet jeg jo at fett ikke blir omgjort til muskler..men at man får mindre fett og mer muskler. mindre fett er egentlig nok da;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flosshatt Skrevet 5. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2003 "(1)hvis jeg i en periode nå når jeg går hjemme (laaaang sommerferie) går 35-40 minutter rask gange hver dag. Hvordan blir det da når jeg ikke går hjemme lenger, og har tid til kanskje bare 30-40 minutter tre ganger i uka? (et annet punkt erat jeg har en tendens til å bli lei). Jeg bruker staver hvis jeg ikke må ha hunden i bånd" Tre ganger i uka er bra det. Men du har jo hund? Jeg har ikke så greie på bikkjer men burde ikke den være en fin unnskyldning for deg til å gå turer nesten hver dag? Isåfall er jo dette helt genialt og medfører at du får mye morsjon, i tillegg til at du har en artig treningspartner. "(2) Er det bedre med 10-12 minutter på en ergometersykkel engang i blant enn aldri noe? (tenker i tillegg til gåturene mine, men bare sånn en-to ganger i uka på sykkel)" Det er bedre enn ingenting. Alt er vel bedre enn ingenting, dog vil ikke 10-12 minutter 3 ganger i uka gjøre stort for deg i forhold til fettforbrenning. "(3) ang kosthold så prøver jeg å redusere alt det usunne til engang i blant, kutte ned på sukker o.l drikke mer vann. kommentar?" Som Zelig sier under her: Prøv å begrens godisen til en gang i uka. "(4) tilslutt; hvordan er det egentlig med fett som blir til muskler, engang må man jo gå ned i vekt istedet for opp, eller har gåturer i rask gange ingenting å si, blir det ikke mer muskler av det? (badevekta og jeg er virkelig uvenner)" Fett blir aldri til muskler. Mer muskler er positivt og medfører en høyere forbrenning. Du bør ikke være fiksert på vekta de. Det relevante er tross alt at du mister fett, og over tid klarer å forandre livsstilen din for godt. Det er det det handler om. Ikke å leve sunt 3 mnd for så å begynne å overspise godteri igjen. Se på det som å skulle slutte å røyke. Det er helt sikkert hardt i starten, men etter hvert går det som en drøm og du fatter ikke engang hvorfor du gadd å bruke penger på noe som bare medfører at du skader kroppen din og generelt føler lite velbehag. Good luck! Joda, hunden får turer hver dag, men vi er to som deler på det;) Kan ikke bruke sånn rundt livet fordi de daglige turene går der det er noe trafikk, men derimot i skogen kan jeg, og takk for tipset! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.