Gå til innhold

Carpal Tunnel syndrom

HEBE1365380542

Anbefalte innlegg

HEBE1365380542

Hva kan dette være?

Jeg er gravid i 8 måned.

24 år.

Jeg har tidligere de siste årene hatt endel smerter i ledd/muskler, særlig om høsten. Det har vært kontrollert om jeg har revmatisme eller leddgikt, men de finner aldri noenting. Har tatt røntgen av hofter, blodprøver, alltid er det negativt, og avfeies med "slimpose-betennelse" osv. Hoftene har tidvis låst seg, og jeg har hatt sterke smerter. Brukt uttalige smertestillende, ingenting funker. Ikke fysioterapi heller. Fingrene stivner også, og jeg må knekke dem for å lukke hånden. Veldig vondt.

Nå i graviditeten, har jeg fått slike smerter igjen.

Denne gangen er det i fingrene. Fingrene er nok fulle av van i og med at jeg er gravid. Leddene er smertefulle, og jeg kalrer ikke bøye fingrene om morgenen. Det verste her er at jeg har så vondt oppå hånden, akkurat i senene/leddet der lillefingeren begynner. Disse smertene har vart et par uker. Jeg har slått meg til ro med at det nok bare er vann, som presser på.

Så fikk jeg et tips om Carpal Tunnel syndrom. Kan det være det?

Smertene er intense akkurat i alle led i alle fingrene. Fingrene sovner, de sprenger, akkurat som om huden skulle ryke. Fingrene er hovne, og kan altså ikke bøyes til tider. Oppå hånden er det akkurat som en senebetennelse? Det hjelper ikke med kaldt/varmt vann, ei heller med massasje.

Er det noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

HEBE.

Det er nå engang slik at en rekke reumatiske plager ikke slår ut på spesielle blodprøver, slik du nevner. Plagene er reelle nok og bør etter at svangerskapet er over, utredes av spesialist i fysikalsk medisin eller reumatologi. De symptomene du har i hendene kan klart skyldes trang carpal tunnel. At dette forverres i slutten av svangerskapet skyldes økt væskeansamling i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEBE1365380542

HEBE.

Det er nå engang slik at en rekke reumatiske plager ikke slår ut på spesielle blodprøver, slik du nevner. Plagene er reelle nok og bør etter at svangerskapet er over, utredes av spesialist i fysikalsk medisin eller reumatologi. De symptomene du har i hendene kan klart skyldes trang carpal tunnel. At dette forverres i slutten av svangerskapet skyldes økt væskeansamling i kroppen.

Tusen takk for svar!

Legen min mente sist fredag at dette kun er vann. Jeg har ikke nevnt Carpal Tunnel da. Det blir verre og verre nå også. Om natten våkner jeg med "tømrerhender". Fingrene kan ikke bøyes, og det er smertefullt, særlig i leddene i fingrene, samt opp hånden.

Er det noen som vet om jeg må ha noen rekvisisjon til utredning hos spesialist i dette? Og evt hvor jeg får tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Legen min mente sist fredag at dette kun er vann. Jeg har ikke nevnt Carpal Tunnel da. Det blir verre og verre nå også. Om natten våkner jeg med "tømrerhender". Fingrene kan ikke bøyes, og det er smertefullt, særlig i leddene i fingrene, samt opp hånden.

Er det noen som vet om jeg må ha noen rekvisisjon til utredning hos spesialist i dette? Og evt hvor jeg får tak i det?

Det hjelper hvis du benytter tyngdekraften ved å holed ar´mene höyt. det blir mindre vätskeansaling i armene da. hvis problemet fortsetter bör du kontakte din lege som videre kan sende deg til en ortoped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEBE1365380542

Det hjelper hvis du benytter tyngdekraften ved å holed ar´mene höyt. det blir mindre vätskeansaling i armene da. hvis problemet fortsetter bör du kontakte din lege som videre kan sende deg til en ortoped.

Takk skal du ha!

Jeg prøver det så ofte jeg kan. Det er rett og slett veldig smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...