Gjest portier? Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Prøver igjen og håper noen kan svare på dette - det er litt viktig. Noen som er, eller har vært, nattportier på hotell i storby? Hvor ofte må dere lukke opp døra for gjester om natta? Hvor ofte kommer det nye gjester om natten - hverdag / helg? Hvor ofte hender det at gjester trenger hjelp eller har spørsmål, midt på natta? Måtte du være våken hele natta, eller hadde du mulighet til å sove - var der ev. seng til deg? Holdt hotellet deg med mat om natten? Håper noen kan svare på dette! På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111646-noen-som-erhar-v%C3%A6rt-nattportier-p%C3%A5-hotell/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Ring et hotell nå i natt og spør portieren! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111646-noen-som-erhar-v%C3%A6rt-nattportier-p%C3%A5-hotell/#findComment-663198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tornerose Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Hvor ofte må dere lukke opp døra for gjester om natta? Hvis hotellet ligger midt i sentrum må du forvente at mange rare folk kommer innom og ber om rom. Mange hoteller tar bare i mot gjester som har bestilt på forhånd. Det kommer gjerne en god porsjon fulle folk innom også. Hvor ofte kommer det nye gjester om natten - hverdag / helg? Nye gjester er sjelden, men en god del andre er innom og prøver å få rom eller vil bare ringe taxi osv. Hvor ofte hender det at gjester trenger hjelp eller har spørsmål, midt på natta? Litt avhengig av hvor stort hotellet er, men det skjer ikke så ofte. Måtte du være våken hele natta, eller hadde du mulighet til å sove - var der ev. seng til deg? Våken hele natten, det er som oftest to på vakt. Holdt hotellet deg med mat om natten? Nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111646-noen-som-erhar-v%C3%A6rt-nattportier-p%C3%A5-hotell/#findComment-663223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Jeg jobbet som resepsjonist (nattevakt) ved et Oslo-hotell på Majorstuen en periode. Det jeg skriver gjelder derfor dette hotellets (kjedens) praksis. Jeg snakker om å jobbe natt fast, ikke en sjelden gang i helgene e.l., men la oss si 7 dager i strekk med et opphold på noen dager i mellom. (Dette var nok noe mer enn det som egentlig er "lov", p.g.a personalmangel bl.a.) "Hvor ofte må dere lukke opp døra for gjester om natta?" Det var opp og ned, oftere i helgene, sjeldnere på ukedagene. I helgene 4-5 ganger kanskje, på ukedagene 2-3 ganger, noen ganger ikke i det hele tatt. Var det åpenbart fulle folk som ikke hadde noe på hotellet å gjøre, åpnet jeg ikke døren. (Man husker fort hvem som bor på hotellet.) "Hvor ofte kommer det nye gjester om natten - hverdag / helg?" Det er bare hvis det skjer noe spesielt, og da vet hotellet om det på forhånd. Hvis man ikke sjekker inn før kl. 18 uten at hotellet har fått beskjed gjelder ikke lenger reservasjonen. Men i det man går på vakt, rundt 23, kan det være mange innsjekk p.g.a forsinkelser, men sjeldnere på natten, altså. Grupper var oftere forsinket, er mitt inntrykk, så da blir det litt stress med innsjekkingen og alle er trøtte og slitne og kanskje sure p.g.a forsinkelsen. "Hvor ofte hender det at gjester trenger hjelp eller har spørsmål, midt på natta?" Det skjedde så og si aldri. Hvis det var noe slikt var det stort sett fulle folk. Oslos hoteller fylles mest opp av forretningsfolk, og noe turister i høysesong. Det er generelt sjelden bråk. Men det _kunne_ være ekle opplevelser som krevde tilkalling av Securitas/politi. Jeg opplevde ikke noe av det verste selv på min vakt (knivstikking/selvmord etc) men det skjedde i perioden jeg jobbet der. Og dette var et "fint" hotell, men ikke så stort. Det var i underkant av 100 rom. Om morgenen derimot (skiftet varte til 07), hendte det rett som det var at det var uvanlige spørsmål. En gjest krevde i nærmere to timer at jeg skulle skaffe ham et hjul til hans samsonite-koffert, der og da, kl. 6 om morgenen, der jeg sto alene i resepsjonen. Han hadde selv ødelagt sin koffert. Generelt krever gjestene en enorm service når de bor på hotell, og noen oppfører seg som griser. Og mange er helt vanlige, hyggelige mennesker, selvfølgelig. "Måtte du være våken hele natta, eller hadde du mulighet til å sove - var der ev. seng til deg?" Man må være våken hele natten, ja. Det er mange oppgaver som skal gjøres, dataprogrammer som skal kjøres osv., oppgjør som skal gjennomgås, og om natta tar ting tid. Og så kan man oppleve at et rom ikke er f.eks gjort om til 3-mannsrom når folk skal sjekke inn på kvelden, og du må løpe til rommet og re opp i en fart, mens folk står nede i resepsjonen og venter. Ved hotellet vårt var det også nattevaktens oppgave og støvsuge/vaske resepsjonsområdet (inkl. toaletter/bar) hver natt. Drittjobb... Om natten var man den eneste på jobb på hele hotellet. "Holdt hotellet deg med mat om natten?" Nei, men vi kunne kjøpe middag til personalpris i hotellets restaurant hvis vi kom tidlig på vakt, d.v.s. kl. 22, skiftet begynte 23 (til 07). Ikke slik at vi kunne velge fra menyen, kokken lagde noe til deg fra det han hadde for hånden der og da. Ellers så kunne man forlate hotellet kort på natten (jeg gjorde i alle fall det) for å gå på 7-11 f.eks. Alt i alt vil jeg ikke anbefale noen å jobbe om natten, det man tjener ekstra er ikke verdt det slitet man utsetter seg for fysisk og psykisk ved å jobbe natt. Og ved hotellet vårt var vi alene på vakt, og hendte det noe skummelt måtte man kun stole på seg selv. En slitsom drittjobb som krever mye mer av deg enn samme jobb ville gjort på dagtid. Og ikke forvent å tjen deg rik heller. Det er også begrensninger på hvor mange nattevakter man kan ta, så de fleste må også ta dagvakter for å tjene nok. Da blir det et helvete med snuing av døgnet som er direkte usunt for kroppen. Jeg holdt ut i ca et halvt år, og det var MER enn nok. Ble sykmeldt av stress og sykdom relatert til nattejobben. Dette er nok verre for kvinner enn menn, vi er antakelig mer styrt av syklyser, også den circadianske rytmen. Men depresjoner, sykemeldinger og andre bivirkninger av nattearbeid er vanlig også blant menn. Jeg tenkte jeg skulle rekke å studere samtidig som jeg jobbet om natten, men det viste seg å være umulig da det var mange arbeidsoppgaver, og fordi kroppen og hodet rett og slett jobber sent om natten. Kroppstemperaturen synker, og man kan få problemer med fordøyelsen. En kollega gikk ned rundt 20 kilo på svært kort tid, p.g.a mageproblemer relatert til nattjobben (dette var en gutt). Kroppen er innstilt på natt selv om man er våken og jobber. Noe av dette kan "behandles" ved å trene før man går på vakt, men man blir faktisk så sliten av å jobbe natt at overskuddet til å trene forsvinner hos de fleste. Og et sosialt liv fosvinner ofte i samme slengen, da man trenger mer enn normalt med søvn, fordi kroppen ikke sover like effektivt om dagen. Du må rekke å ha din dose med REM-søvn, f.eks, og det tar mye lengre tid å komme ned i dette og dypere søvnnivåer om dagen. Det er ikke uten grunn at mange psykologer mener at det burde være et generelt forbud mot nattarbeid. Dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre, men hvis man skal ofre helsa si så sørg ihvertfall for å få svært godt betalt! For meg var det definitivt ikke verdt det, og jeg kommer aldri til å utsette meg for noe sånt igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111646-noen-som-erhar-v%C3%A6rt-nattportier-p%C3%A5-hotell/#findComment-663274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kurt Kubein Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Jeg jobbet som resepsjonist (nattevakt) ved et Oslo-hotell på Majorstuen en periode. Det jeg skriver gjelder derfor dette hotellets (kjedens) praksis. Jeg snakker om å jobbe natt fast, ikke en sjelden gang i helgene e.l., men la oss si 7 dager i strekk med et opphold på noen dager i mellom. (Dette var nok noe mer enn det som egentlig er "lov", p.g.a personalmangel bl.a.) "Hvor ofte må dere lukke opp døra for gjester om natta?" Det var opp og ned, oftere i helgene, sjeldnere på ukedagene. I helgene 4-5 ganger kanskje, på ukedagene 2-3 ganger, noen ganger ikke i det hele tatt. Var det åpenbart fulle folk som ikke hadde noe på hotellet å gjøre, åpnet jeg ikke døren. (Man husker fort hvem som bor på hotellet.) "Hvor ofte kommer det nye gjester om natten - hverdag / helg?" Det er bare hvis det skjer noe spesielt, og da vet hotellet om det på forhånd. Hvis man ikke sjekker inn før kl. 18 uten at hotellet har fått beskjed gjelder ikke lenger reservasjonen. Men i det man går på vakt, rundt 23, kan det være mange innsjekk p.g.a forsinkelser, men sjeldnere på natten, altså. Grupper var oftere forsinket, er mitt inntrykk, så da blir det litt stress med innsjekkingen og alle er trøtte og slitne og kanskje sure p.g.a forsinkelsen. "Hvor ofte hender det at gjester trenger hjelp eller har spørsmål, midt på natta?" Det skjedde så og si aldri. Hvis det var noe slikt var det stort sett fulle folk. Oslos hoteller fylles mest opp av forretningsfolk, og noe turister i høysesong. Det er generelt sjelden bråk. Men det _kunne_ være ekle opplevelser som krevde tilkalling av Securitas/politi. Jeg opplevde ikke noe av det verste selv på min vakt (knivstikking/selvmord etc) men det skjedde i perioden jeg jobbet der. Og dette var et "fint" hotell, men ikke så stort. Det var i underkant av 100 rom. Om morgenen derimot (skiftet varte til 07), hendte det rett som det var at det var uvanlige spørsmål. En gjest krevde i nærmere to timer at jeg skulle skaffe ham et hjul til hans samsonite-koffert, der og da, kl. 6 om morgenen, der jeg sto alene i resepsjonen. Han hadde selv ødelagt sin koffert. Generelt krever gjestene en enorm service når de bor på hotell, og noen oppfører seg som griser. Og mange er helt vanlige, hyggelige mennesker, selvfølgelig. "Måtte du være våken hele natta, eller hadde du mulighet til å sove - var der ev. seng til deg?" Man må være våken hele natten, ja. Det er mange oppgaver som skal gjøres, dataprogrammer som skal kjøres osv., oppgjør som skal gjennomgås, og om natta tar ting tid. Og så kan man oppleve at et rom ikke er f.eks gjort om til 3-mannsrom når folk skal sjekke inn på kvelden, og du må løpe til rommet og re opp i en fart, mens folk står nede i resepsjonen og venter. Ved hotellet vårt var det også nattevaktens oppgave og støvsuge/vaske resepsjonsområdet (inkl. toaletter/bar) hver natt. Drittjobb... Om natten var man den eneste på jobb på hele hotellet. "Holdt hotellet deg med mat om natten?" Nei, men vi kunne kjøpe middag til personalpris i hotellets restaurant hvis vi kom tidlig på vakt, d.v.s. kl. 22, skiftet begynte 23 (til 07). Ikke slik at vi kunne velge fra menyen, kokken lagde noe til deg fra det han hadde for hånden der og da. Ellers så kunne man forlate hotellet kort på natten (jeg gjorde i alle fall det) for å gå på 7-11 f.eks. Alt i alt vil jeg ikke anbefale noen å jobbe om natten, det man tjener ekstra er ikke verdt det slitet man utsetter seg for fysisk og psykisk ved å jobbe natt. Og ved hotellet vårt var vi alene på vakt, og hendte det noe skummelt måtte man kun stole på seg selv. En slitsom drittjobb som krever mye mer av deg enn samme jobb ville gjort på dagtid. Og ikke forvent å tjen deg rik heller. Det er også begrensninger på hvor mange nattevakter man kan ta, så de fleste må også ta dagvakter for å tjene nok. Da blir det et helvete med snuing av døgnet som er direkte usunt for kroppen. Jeg holdt ut i ca et halvt år, og det var MER enn nok. Ble sykmeldt av stress og sykdom relatert til nattejobben. Dette er nok verre for kvinner enn menn, vi er antakelig mer styrt av syklyser, også den circadianske rytmen. Men depresjoner, sykemeldinger og andre bivirkninger av nattearbeid er vanlig også blant menn. Jeg tenkte jeg skulle rekke å studere samtidig som jeg jobbet om natten, men det viste seg å være umulig da det var mange arbeidsoppgaver, og fordi kroppen og hodet rett og slett jobber sent om natten. Kroppstemperaturen synker, og man kan få problemer med fordøyelsen. En kollega gikk ned rundt 20 kilo på svært kort tid, p.g.a mageproblemer relatert til nattjobben (dette var en gutt). Kroppen er innstilt på natt selv om man er våken og jobber. Noe av dette kan "behandles" ved å trene før man går på vakt, men man blir faktisk så sliten av å jobbe natt at overskuddet til å trene forsvinner hos de fleste. Og et sosialt liv fosvinner ofte i samme slengen, da man trenger mer enn normalt med søvn, fordi kroppen ikke sover like effektivt om dagen. Du må rekke å ha din dose med REM-søvn, f.eks, og det tar mye lengre tid å komme ned i dette og dypere søvnnivåer om dagen. Det er ikke uten grunn at mange psykologer mener at det burde være et generelt forbud mot nattarbeid. Dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre, men hvis man skal ofre helsa si så sørg ihvertfall for å få svært godt betalt! For meg var det definitivt ikke verdt det, og jeg kommer aldri til å utsette meg for noe sånt igjen. Et godt og viktig innlegg, Zelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111646-noen-som-erhar-v%C3%A6rt-nattportier-p%C3%A5-hotell/#findComment-663283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.