Gå til innhold

Er det lovlig+ nero burning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å laste ned playstation spill fra winmx og brenne det til eget bruk ?

Det er et par ting til jeg lurer på, jeg kunne tenkt meg å få tak i brenne programmet Nero Burning ( jeg har lastet ned demoen, men det er greit å eie det selv ) hvor får en tak i det, får man kjøpt det her i norge, eller må jeg bytte ut brenneren min for å få takk i det ?

og det var en ting til, det hender at jeg laster ned noen programmer også innstalerer jeg det på dataen,men jeg har merket det at når jeg avinstallerer det så blir dataen så treg, jeg gjorde det her første gang i forrige uke, før det så gikk dataen veldig bra ( dataen er nesten helt ny ), men nå er den blitt så utrolig treg,betyr det at jeg har lastet ned noen skjulte programmer, og hva kan jeg gjør for å bli kvitt det?, for det er så kjedelig når det tar en evighet bare for å få opp foreks. en tekst

det er en ting til jeg lurer på og det er om noen har prøvd et nedlastingssted som heter www.filedonkey.com, er det et bra sted, eller burde jeg holde meg unna det.

ja det her ble mange spørsmål, men jeg har ikke så godt greie på data, så jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg,please

Skrevet

Dette var mange spørsmål - jeg har _muligens_ svaret på ett av dem: tregheten.

At du laster ned programvare/ installerer evt avinstallerer dem ofte, innebærer at du har en større risiko en mange for å være plaget med spyware. Spyware er slike "småprogrogrammer" og tilleggs"funksjoner" som dessverre ofte følger med gratisprogrammer. Noen slike programmer "trenger" riktignok denne spywaren for å kunne fungere skikkelig, men spywaren kan samtidig bruke en vesentlig mengde ressurser på maskinen din, og dermed være årsak til "treg PC".

For å finne spyware og uskadeliggjøre den, finnes det flere programmer. To som ofte blir nevnt her på forumet er AdAware og SpyBot. Jeg anbefaler at du bruker ett eller begge programmer jevnlig for å holde pc'en nogenlunde ren. (NB - kazaa bruker spyware, og slutter å virke om du sletter alt spyware-detektivene finner. KazaaLite derimot, er spyware-fri.)

En annen mulig årsak til treg PC er rett og slett Windows Update (!)

Jeg siterer fra "Komputer for alle" nr 9 2003:

"Feilretting bremser Windows XP.

Microsoft har frigitt en retting til operativsystemet Windows XP som skal tette et hull som gjør at ondsinnede hackere kan kjøre programemr på andres datamaskiner. Det er dessverre ikke det eneste denne rettingen gjør. Det viser seg nemlig at feilrettingen kan få maskinen til å arbeide svært langsomt. Hvis du har innstallert oppdateringen med navnet 811493 fra Microsoft, kan du fjerne denne igjen ved hjelp av kontrollpanelet."

Jeg merket STOR forskjell da jeg avinnstallerte 811493 igjen :-)

(Ulempen er naturligvis at "sikkerhetshullet" er åpnet igjen, men man kan visst ikke alltid få i pose og sekk...)

mvh

Skrevet

Dette var mange spørsmål - jeg har _muligens_ svaret på ett av dem: tregheten.

At du laster ned programvare/ installerer evt avinstallerer dem ofte, innebærer at du har en større risiko en mange for å være plaget med spyware. Spyware er slike "småprogrogrammer" og tilleggs"funksjoner" som dessverre ofte følger med gratisprogrammer. Noen slike programmer "trenger" riktignok denne spywaren for å kunne fungere skikkelig, men spywaren kan samtidig bruke en vesentlig mengde ressurser på maskinen din, og dermed være årsak til "treg PC".

For å finne spyware og uskadeliggjøre den, finnes det flere programmer. To som ofte blir nevnt her på forumet er AdAware og SpyBot. Jeg anbefaler at du bruker ett eller begge programmer jevnlig for å holde pc'en nogenlunde ren. (NB - kazaa bruker spyware, og slutter å virke om du sletter alt spyware-detektivene finner. KazaaLite derimot, er spyware-fri.)

En annen mulig årsak til treg PC er rett og slett Windows Update (!)

Jeg siterer fra "Komputer for alle" nr 9 2003:

"Feilretting bremser Windows XP.

Microsoft har frigitt en retting til operativsystemet Windows XP som skal tette et hull som gjør at ondsinnede hackere kan kjøre programemr på andres datamaskiner. Det er dessverre ikke det eneste denne rettingen gjør. Det viser seg nemlig at feilrettingen kan få maskinen til å arbeide svært langsomt. Hvis du har innstallert oppdateringen med navnet 811493 fra Microsoft, kan du fjerne denne igjen ved hjelp av kontrollpanelet."

Jeg merket STOR forskjell da jeg avinnstallerte 811493 igjen :-)

(Ulempen er naturligvis at "sikkerhetshullet" er åpnet igjen, men man kan visst ikke alltid få i pose og sekk...)

mvh

hmm, men er det ikke litt dumt å fjerne 811493 da? Kan man eventuelt legge den inn senere igjen?

Skrevet

hmm, men er det ikke litt dumt å fjerne 811493 da? Kan man eventuelt legge den inn senere igjen?

...og nei, det er ikke lovlig å laste ned playstation spill fra winmx og brenne det over på en CD, selv ikke til eget bruk. Tenk om du hadde sittet i 1 år eller 2 og laget et spill. Litt kjedelig at ingen gidder å kjøpe det av deg da, og heller kopiere det av naboen?

Skrevet
petter smart
Skrevet

Det er ikke lov å laste ned spill eller programvare som ikke er freeware eller shareware. Dvs at det ikke er lov å laste ned playstation spill for eget bruk. Men sjansen for å bli tatt er bortimot null. Det er hovedsaklig de som kopierer for salg som blir tatt, og ikke mange av dem heller.

Dersom du har lastet ned Nero har du fått fullversjonen, men det er innebygget en sperre som inaktiverer programmet etter en viss tid. Du kan gå inn på hjemmesidene til nero og kjøpe en aktiveringsnøkkel. Kjør denne og du har åpnet versjonen du allerede har. Det finnes også gratis nøkler på internett, men dette er heller ikke lovlig.

Når det gjelder tregheten, prøv å kjør skandisk, det kan ligge igjen data på harddisken. Kjør også et program som renser registeret, ofte ligger det masse rart igjen her som maskinen må lese gjennom hver gang den skal gjøre noe. Det kan bli svært tregt etterhvert.

Filedonkey er ikke lovlig. I tillegg kan en del av programvaren du laster ned inneholde virus eller være modifisert av de som lager den slik at den kan skade maskinen din. Leste om en del som lastet ned partition magic derfra og fikk ødelagt alle partisjonene sine. Kjipt å miste alt du har lagret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...