Gå til innhold

Hvorfor rømmer katta når vi drar på ferie? :-(

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Vår steriliserte, 2 år gamle hunnkatt er veldig hjemmekjær. Hun er ikke redd andre mennesker så lenge de er på "vårt" territorium...

Når vi reiser bort for noen dager, passes katta av foreldrene mine i nabohuset. Katten har eget "kattehus" på trappa vår og de setter ut mat til henne der. Det nytter ikke å få katta til å spise maten sin hos dem...

Når vi reiste bort for en ukes tid siden, var katta skikkelig sur og fornærma når vi pakka ut i bilen. Hun holdt seg hjemme i to dager, siden har ingen sett henne. Idag kom vi hjem - men ingen katt er å se :o(

Sist vi dro på ferie, kom ikke katta hjem før en uke etter at vi kom tilbake. Da hadde hun vært borte i nesten to uker. Hun kom hjem med pelsen full av flått og var ganske tynn og nedkjørt (nå har vi vært føre var og smurt henne med "flåttmiddel").

Sist katten forsvant, holdt hun trolig til i skogen ved huset vårt. Antagelig er det der hun er nå også. Har aldri sett henne gå langt hjemmefra iallefall..

Når vi er hjemme vil katten gjerne være inne. Hun elsker å ligge på fanget og kose - Er ei skikkelig kosekatte :o)

Hvorfor stikker katten av - og er det mulig å gjøre noe for å unngå at hun rømmer?

Skrevet

Har du tenkt på at også katter trenger ferie?

Skrevet

Du skriver: "Hvorfor stikker katten av - og er det mulig å gjøre noe for å unngå at hun rømmer?"

Katte-fotjern!

Spør etter dem i din lokale dyrebutikk!

;)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo ikke sikkert at hun har stukket av. For alt du vet er hun påkjørt av en bil, blitt lemlestet av en hund eller spist av et rådyr.

Så slutt å uroe deg. Det er ikke sikkert den har stukket av.

Gjest selje
Skrevet

Egentlig betyr det jo at du ikke kan reise fra katta di.

Hun er så knyttet til dere (særlig fordi hun er sterilisert, og ikke "vill" lenger) at hun ikke klarer å takle at dere reiser fra henne.

Jeg syns det høres litt forferdelig ut. Enten må dere ta henne med, eller få noen til å bo i huset mens dere er borte. Katter er forskjellige, akkurat som folk. Katta er åpenbart så trist når dere er borte at dere må gjøre noe med det.

Syns nå jeg, som hadde katter i mange, mange år.

Kanskje skaffe en annen katt, som er mer tilpasningsdyktig til deres livsstil...

Huff, det hørtes så trist ut med den katta!

Gjest cerruti 1881
Skrevet

Hun er så knyttet til dere (særlig fordi hun er sterilisert, og ikke "vill" lenger) at hun ikke klarer å takle at dere reiser fra henne.

Jeg syns det høres litt forferdelig ut. Enten må dere ta henne med, eller få noen til å bo i huset mens dere er borte. Katter er forskjellige, akkurat som folk. Katta er åpenbart så trist når dere er borte at dere må gjøre noe med det.

Kanskje skaffe en annen katt, som er mer tilpasningsdyktig til deres livsstil...

Jeg pleier å ha perseren min på kattepensjonat. Dette fungerer helt utmerket.

Skrevet

Det er viktig at rutinene er som før. Fint om foreldra dine klapper katta, snakker til den.. kjemmer den. Slike ting som dere vanligvis gjør.

Får den vanligvis maten inne?

Katta bør skjønne at dere kommer tilbake når h*n har opplevd det før. Selv om katter ikke er av de smarteste dyra så er de heller ikke av de dummeste.

Kizza1365380506
Skrevet

Slik er vår katt også. Han aksepterer ikke at andre gir ham mat, bortsett fra naboen som gir ham en boks sheeba i ny og ne (ikke rart han er tjukk). Han kommer snurt og fornærmet hjem ett par dager etter at vi er kommet.

Sånn er det bare. Han kommer jo hjem.

Mvh

Gjest togli
Skrevet

Slik er vår katt også. Han aksepterer ikke at andre gir ham mat, bortsett fra naboen som gir ham en boks sheeba i ny og ne (ikke rart han er tjukk). Han kommer snurt og fornærmet hjem ett par dager etter at vi er kommet.

Sånn er det bare. Han kommer jo hjem.

Mvh

Du har nok rett i det for allerede nå i kveld kom katta hjem :o)

Nå har hun ligget rett ut i fanget mitt hele kvelden og "klappa" meg på kinnene (faktisk helt sant!)....

Gjest togli
Skrevet

Det er viktig at rutinene er som før. Fint om foreldra dine klapper katta, snakker til den.. kjemmer den. Slike ting som dere vanligvis gjør.

Får den vanligvis maten inne?

Katta bør skjønne at dere kommer tilbake når h*n har opplevd det før. Selv om katter ikke er av de smarteste dyra så er de heller ikke av de dummeste.

Ja, maten blir vanligvis servert inne. Foreldrene mine prøver så godt de kan å kose med katta, men hun viker unna. Vil liksom ikke ha noe med dem å gjøre så lenge de ikke er _inne_ i vårt hus.

Katta kom hjem i kveld, så nå er alt bare velstand så lenge det varer ;o)

Gjest togli
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at hun har stukket av. For alt du vet er hun påkjørt av en bil, blitt lemlestet av en hund eller spist av et rådyr.

Så slutt å uroe deg. Det er ikke sikkert den har stukket av.

Godt katta kom tilbake i kveld ;o)

Skrevet

Godt katta kom tilbake i kveld ;o)

Godt å høre at det ikke var hold i min teori.

Man blir tross alt litt glad i disse pelsdottene :)

Gjest togli
Skrevet

Du skriver: "Hvorfor stikker katten av - og er det mulig å gjøre noe for å unngå at hun rømmer?"

Katte-fotjern!

Spør etter dem i din lokale dyrebutikk!

;)

Med vennlig hilsen

Lurte litt på om jeg skulle investere i løpestreng eller no` sånt no` - Høres liksom litt bedre ut enn fotjern? ;o)

Vel, koseklumpen kom tilbake i kveld, så nå har jeg kattehår over hele meg :-/

Gjest togli
Skrevet

Jepp, det er det jeg sier til ungene når de bekymrer seg for den bortkomne katta: "Hu` er bare dratt på ferie!"

Katta kom forresten hjem fra ferie i kveld ;o)

Gjest togli
Skrevet

Du, få meg nå ikke til å få enda dårligere samvittighet nå da ;o)

Vi bor på landet med skog og herlig natur rundt oss på alle kanter. En nabo mente at katten vår hadde såpass mye villkatt i seg at det kun var oss som holdt henne hjemme. Når vi er borte lever hun sitt naturlige villkattliv. Tror jeg velger den forklaringen jeg ;o)

Svigermor sier forøvrig at hun gjerne blir katta mi i sitt neste liv *S*

Forresten, kosekatta kom fornøyd tilbake nå i kveld :o)

Gjest togli
Skrevet

Jeg pleier å ha perseren min på kattepensjonat. Dette fungerer helt utmerket.

Har tenkt litt på kattepensjonat, ja. Tror ikke det finnes noe slikt her i nærheten, og ikke er jeg så sikker på om katten min ville fått det bedre der enn ute i naturen. Her har vi skog og fin natur utenfor stuedøra. Matskål og vann fylles på hver dag og katten har eget "kattehus" på trappa og kjente naboer rundt seg (om hun vil).

Katta kom forresten tilbake nå i kveld :o)

Gjest togli
Skrevet

Godt å høre at det ikke var hold i min teori.

Man blir tross alt litt glad i disse pelsdottene :)

Jepp, katta mi er innmari bedårende (samma hva gubben sier).

Kizza1365380506
Skrevet

Du har nok rett i det for allerede nå i kveld kom katta hjem :o)

Nå har hun ligget rett ut i fanget mitt hele kvelden og "klappa" meg på kinnene (faktisk helt sant!)....

Det har jeg også opplevd, det er en herlig følelse. Nå er ikke vår katt så veldig kosete at det gjør noe men han ligger på fanget vårt så lenge det er på hans premisser. Ja og så spesielt om vi leser avisen eller bruker pc'en.

Mvh

Skrevet

Lurte litt på om jeg skulle investere i løpestreng eller no` sånt no` - Høres liksom litt bedre ut enn fotjern? ;o)

Vel, koseklumpen kom tilbake i kveld, så nå har jeg kattehår over hele meg :-/

Hei,

Hva med fotjern og en liten metall-kule, slik som fangene hadde for mange år siden? ;)

God ferie, forresten!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jepp, det er det jeg sier til ungene når de bekymrer seg for den bortkomne katta: "Hu` er bare dratt på ferie!"

Katta kom forresten hjem fra ferie i kveld ;o)

Det var bra! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...