Gå til innhold

Jordbær - kan de røres og fryses med dia.sukker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har ofte lagd rørte jordbær i stedet for jordbærsyltetøy, for jeg syns jordbærsyltetøy som regel blir altfor sterkt av alt sukkeret. Så da har vi vel bare brukt jordbær og sukker og rørt det sammen i kjele uten å koke det, og så fryst det ned. Da blir det ikke så holdbart så lenge når man tar det opp fra fryseren, men det blir langt bedre syns jeg.

Vi har ofte lagd rørte jordbær i stedet for jordbærsyltetøy, for jeg syns jordbærsyltetøy som regel blir altfor sterkt av alt sukkeret. Så da har vi vel bare brukt jordbær og sukker og rørt det sammen i kjele uten å koke det, og så fryst det ned. Da blir det ikke så holdbart så lenge når man tar det opp fra fryseren, men det blir langt bedre syns jeg.

Men har du prøvd med sånt søtningssoff (Natrena, Canderel e.l.) for diabetikere i stedet for sukker?

Bruker du noe frysepulver?

Måtte ringe mora mi nå for sikkerhets skyld for å høre etter. Vi har visst ikke pleid å bruke frysepulver, men da blir de rørte jordbærene tynnere enn om man bruker frysepulver da. Pluss at holdbarheten ikke blir så lang. Også rører vi de uten å ha de på varme :)

Det skal visst gå helt fint å lage rørte jordbær med søtningsstoff også :) Nå vet jeg hva jeg skal lage en dag, rørte jordbær er jo sinnssykt godt da :) *nam*

Annonse

Hei,

Jeg tør påstå at "dia. sukker" (= fruktose) gjør samme nytte.

Beklageligvis inneholder det like mye sukker som vanlig sukker.

Hva med å fryse de ned uten sukker? Jeg minnes at det er godt mulig. Evt. bruke kunstige søtstoffer.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg tør påstå at "dia. sukker" (= fruktose) gjør samme nytte.

Beklageligvis inneholder det like mye sukker som vanlig sukker.

Hva med å fryse de ned uten sukker? Jeg minnes at det er godt mulig. Evt. bruke kunstige søtstoffer.

Med vennlig hilsen

Tenkte på kunstige søtningsstoffer - kom bare ikke på hva det het (!) - f.eks. Natrena eller Canderel

Tenkte på kunstige søtningsstoffer - kom bare ikke på hva det het (!) - f.eks. Natrena eller Canderel

Hei,

Bemerk at noen kunstige søtstoffer (jeg husker ikke hvilke) er like ille som sukker for diabetikere.

Acesulfam K og aspartam er OK for diabetikere.

Med vennlig hilsen

Jeg har Canderel kunstig søtstoff (lixom-sukker-konsistens) her, og Natreen flytende kunstig søtstoff her.

På Canderel står det bl.a. at det tåler frysing (og varme opptil 120°C, men det er jo ikke aktuelt ved røring av bær). På Natreen står det bl.a. at den er ideel til koking, baking og frysing.

Så - det bør funke greit! :-)

Jeg har Canderel kunstig søtstoff (lixom-sukker-konsistens) her, og Natreen flytende kunstig søtstoff her.

På Canderel står det bl.a. at det tåler frysing (og varme opptil 120°C, men det er jo ikke aktuelt ved røring av bær). På Natreen står det bl.a. at den er ideel til koking, baking og frysing.

Hei,

Men hva er de aktive søtstoffene i disse?

Med vennlig hilsen

Flott - skal prøve det i morgen da! .. dersom de har jordbær da...

Annonse

Hei,

Men hva er de aktive søtstoffene i disse?

Med vennlig hilsen

Hvorfor så interessert i dette?

Isbe skrev da vitterlig at hun ville bruke kunstig søtstoff for å slippe store mengder sukker (og jeg antar da kalorier, eller bare unødig mye sukker). Ikke pga diabetes.

Men - Canderel inneholder stoffene Matodextrin og Aspartam. Natren inneholder cyclamat og sakkarin mm (men de to stoffene er søtstoffene da).

Jeg synes personlig det er best å fryse jordbærene hele i korger, for så å ta opp ønsket mengde jordbær og røre de rett før bruk.

Skal en fryse rørte jordbær, er min erfaring at det er aller best å bruke vanlig sukker. Bare reduser på mengden sukker. Jeg synes kunstige søtningsstoffer blir ødelagt under frysing og det blir dannet en ekkel bismak på syltetøyet.

Jeg synes personlig det er best å fryse jordbærene hele i korger, for så å ta opp ønsket mengde jordbær og røre de rett før bruk.

Skal en fryse rørte jordbær, er min erfaring at det er aller best å bruke vanlig sukker. Bare reduser på mengden sukker. Jeg synes kunstige søtningsstoffer blir ødelagt under frysing og det blir dannet en ekkel bismak på syltetøyet.

Har du prøve selv? Dette med frysing og søtningsmiddel altså? Isåfall er det DET jeg er ute etter - dersom det blir en bismak er jo det helt UAKTUELT - fordi jeg liker rørte bær! Fryser du da med eller uten frysepulver?

Har du prøve selv? Dette med frysing og søtningsmiddel altså? Isåfall er det DET jeg er ute etter - dersom det blir en bismak er jo det helt UAKTUELT - fordi jeg liker rørte bær! Fryser du da med eller uten frysepulver?

Fryser alle rørte syltetøyer uten frysepulver. Foretrekker å tilsette minst mulig til bærene.

Multer, blåbær og tyttebær rører jeg med sukker før jeg fryser de ned. Jordbær, bringebær og bjørnebær fryser jeg hele og rører syltetøy når jeg skal bruke de. Gjør du det på denne måten går det fint å tilsette kunstig søtningsstoff. Det virker bare som om det kunstige søtningsstoffet ikke tåler frysing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...