Sante Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 Jeg får lårkramper når jeg går i lang tid i fjellet (ser ut til å komme etter 5-6t). Jeg har forsøkt å øke drikkemengden forut for turene, spise nøtteblandinger med rosiner (pga magnesium) uten at det hjelper. jeg ser andre utføre samme prestasjoner uten tilsvarende symptomer. Kan dette skyldes mangelfull trening (Har trent mye tidligere, mindre nå - Har bra muskelmasse som grunnlag) Kan det være mineralunderskudd og i såfall hvilket ? Finnes det kosttilskudd med hensiktsmessige mineraler jeg bør forsøke å ta ? Kan mineralbalansen i kroppen undersøkes ved blodprøver ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Sante. Du høres ut til å være en sprek kar og likevel plages du av leggkramper etter 5-6 timer i fjellet. For meg høres det ikke så uvanlig ut. Vanligvis mosjonerer/trener vi i hjemmemiljøet i skog og mark. Det blir noe kortere turer,sekken er vanligvis ikke så tung og terrenget er ikke fullt så krevende. For en sunn og frisk kar blir således overgangen fra skogsturer til fjellet ganske stor. Kramper i beina er et uttrykk for at muskulaturen er sliten rett og slett. At du drikker mye, spiser salt mat og får ideg ting som inneholder kalium og magnesium er bra ( f. eks. nøtter). Jeg har ellers kontakt med toppsyklister som sykler etapperitt (3-8 timer pr. dag) og vi tenker i de samme banene for å forebygge problemer. Du spør om blodprøver kan avsløre mangler. Noen ganger finner vi faktisk ting som det bør gjøre noe med, men da har det som oftest vært personer som ikke har følt seg vel i det daglige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sante Skrevet 12. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2003 Sante. Du høres ut til å være en sprek kar og likevel plages du av leggkramper etter 5-6 timer i fjellet. For meg høres det ikke så uvanlig ut. Vanligvis mosjonerer/trener vi i hjemmemiljøet i skog og mark. Det blir noe kortere turer,sekken er vanligvis ikke så tung og terrenget er ikke fullt så krevende. For en sunn og frisk kar blir således overgangen fra skogsturer til fjellet ganske stor. Kramper i beina er et uttrykk for at muskulaturen er sliten rett og slett. At du drikker mye, spiser salt mat og får ideg ting som inneholder kalium og magnesium er bra ( f. eks. nøtter). Jeg har ellers kontakt med toppsyklister som sykler etapperitt (3-8 timer pr. dag) og vi tenker i de samme banene for å forebygge problemer. Du spør om blodprøver kan avsløre mangler. Noen ganger finner vi faktisk ting som det bør gjøre noe med, men da har det som oftest vært personer som ikke har følt seg vel i det daglige. Takk for svar på innlegg G. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.