Gå til innhold

Vekst og vekttrening

trapezius

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år som er redd for å slutte å vokse etter at jeg begynte med vekttrening. Enkelte sier det bare er tull, andre sier veksten kan stoppe.

I treningslæreboka for videregående skole står det følgende:

Lengdeveksten foregår i små bruskskiver som ligger nær enden av rørknoklene. Disse epifyseskivene er vekstsoner som lager ny brusk og gradvis erstatter brusken med beinvev til skjelettet slutter å vokse.

For at beinvevet skal holde seg friskt og sterkt, er det nødvendig med fysisk aktivitet. I likhet med annet vev tilpasser beinvevet seg etter den påvirkning det får, og mangelfull belastning kan svekke beinstrukturen og gi svake knokler. Alt kan imidlertid overdrives, og for tung belastning i ung alder kan føre til at epifyseskivene lukker seg for tidlig, slik at lengdeveksten stopper. Styrketrening med svært stor belastning blir derfor ikke anbefalt før lengdeveksten er avsluttet mot slutten av puberteten.

Jeg har ikke vokst mange cm de siste to årene men jeg tror jeg har litt å gå på enda, i hvertfall i bredden, for jeg er fremdeles ganske spinkel. Noe av grunnen til disse bekymringene er at jeg får vondt i korsryggen etter å ha kjørt knebøy, og vondt i kragebeinet etter benkpress. I likhet med at jeg får smerter i korsryggen etter knebøy, kjenner jeg det samme etter jeg har reist meg opp etter å ha prøvd å "ta i bakken" når jeg tøyer hamstrings. Jeg lurer på om dette kan være såkalte vekstsoner som det er snakk om i avsnittet over.

Jeg vil også gjerne ha forklaringer på smertene, i tillegg til vekstspørsmålet!

Jeg håper jeg kan få avklart dette en gang for alle og slippe alle bekymringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...