Gå til innhold

Staten stjeler 85% av renteinntektene til de eldre

Anbefalte innlegg

"Vel det må jo tydligvis være nok til å dekke inn kostnadene når de ikke etterlyser pengene hos folk som ikke har penger på bok."

Altså - sånn fungerer samfunnet. Vi betaler inn etter evne og får tilbake etter behov. "Luringer" finner smutthull, mens myndighetene prøver å tette dem.

Selvsagt. Men er det riktig at en minstepensjonist som har spinket og spart i alle sine år, uvist av hvilken grunn skal bli fratatt renteinntektene sine på sine gamle dager?

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Solsikke

19

• Ulv I Faarikaal

18

• pip

5

• Dorthe

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Joda selvsagt er det enkelt for arvingene å nøre opp under slike ting. Det er enkelt å lure de eldre til å gi fra seg pengene sine. Og selvsagt er det kjekt for oss å arve disse.

Men det er nok ikke det som er i våre tanker her.

Som sagt regner jeg deg som et hederlig menneske. Min mor har fått klar beskjed om de gjeldende regler, altså sannheten. Hun trodde som mange andre. Hun vil dele ut penger allikevel.

Ulv I Faarikaal

Skyldig egenandel??

Ja når de finner ut ved årets slutt at det har vært inntekter som ikke har vært trukket av / lurt unna.

Prinsipp: det vi vet det vet vi.

En jeg vet om fikk krav etterpå for husleieinntekt sier han nå. Det kom til boet, og den utgiften måtte arvingene dele selv om boet var gjort opp.

Ja når de finner ut ved årets slutt at det har vært inntekter som ikke har vært trukket av / lurt unna.

Prinsipp: det vi vet det vet vi.

En jeg vet om fikk krav etterpå for husleieinntekt sier han nå. Det kom til boet, og den utgiften måtte arvingene dele selv om boet var gjort opp.

Okei, da følger jeg deg. Huset vil ikke bli leid ut, så det blir ingen leieinntekter. Og pengene på konto gjør han jo som han selv vil med. Men nå handler dette ikke bare om meg da, men mange andre.

Ville bare sette søkelyset på dette.

Ulv I Faarikaal

Okei, da følger jeg deg. Huset vil ikke bli leid ut, så det blir ingen leieinntekter. Og pengene på konto gjør han jo som han selv vil med. Men nå handler dette ikke bare om meg da, men mange andre.

Ville bare sette søkelyset på dette.

Bra, jeg fikk mange ahaopplevelser selv og vi hadde handlet feil hadde vi ikke visst om reglene.

Annonse

Selvsagt betaler en for seg. Man betaler av trygden. Er ikke sikker på satsene, men det er ikke mye igjen av trygden hver måned. Men i tillegg stjeler staten 85% av renteinntektene av pengene en pensjonist evt. har på bok.

Kan du henvise til en internettside elelr lignemde hvor det står mer om dette? jeg har aldri hørt om det før, og syens jo det høres ille ut slik du fremstiller det.

Kan du henvise til en internettside elelr lignemde hvor det står mer om dette? jeg har aldri hørt om det før, og syens jo det høres ille ut slik du fremstiller det.

Jeg vet ikke om noen av linkene til Ulv viser til dette. Jeg har ikke sett dette på internett noen plass. Vi oppdaget det først da vi begynte å få regninger på svigermors renteinntekter.

Selvsagt betaler en for seg. Man betaler av trygden. Er ikke sikker på satsene, men det er ikke mye igjen av trygden hver måned. Men i tillegg stjeler staten 85% av renteinntektene av pengene en pensjonist evt. har på bok.

På den andre siden, renter er jo ikke akkurat så mye, er det det da?

Gjest Undrer på D

Selvsagt. Men er det riktig at en minstepensjonist som har spinket og spart i alle sine år, uvist av hvilken grunn skal bli fratatt renteinntektene sine på sine gamle dager?

Tja, er det riktig at halvparten av pengene jeg jobber og sliter for hele året skal bli tatt fra meg?

Annonse

Det vil jo bli det om beløpene er store.

Det må vel være enormt store beløp om inntektene av rentene skal bli en betydelig sum? Desuten skal det ikke bli tatt mer enn det det fatksik koster å bo på et hjem. Om noen har en sås tor formue at renteintekten dekker dette, så synes jeg kanskje det er greit.

Det er helt meningsløst å henvise til "allerede surt skattede midler" da betaling for opphold på en institusjon ikke er en skatt, men betaling for en tjeneste.

Denne prisen er fastsatt til et visst beløp pr måned, men altså begrenset til at de som har lite så er det begrenset til 85% av inntektene (renteinntekter er også inntekter).

Er du ikke glad for at svigermora di slipper å betale full pris da?

Forøvrig er jeg enig i at ordningen fungerer dårlig... Man tilpasser seg enkelt ved å gi bort pengene til barna/arvingene.

..og det er de "dumme" som må betale.

Gjest barnebarnet

Det er helt meningsløst å henvise til "allerede surt skattede midler" da betaling for opphold på en institusjon ikke er en skatt, men betaling for en tjeneste.

Denne prisen er fastsatt til et visst beløp pr måned, men altså begrenset til at de som har lite så er det begrenset til 85% av inntektene (renteinntekter er også inntekter).

Er du ikke glad for at svigermora di slipper å betale full pris da?

Forøvrig er jeg enig i at ordningen fungerer dårlig... Man tilpasser seg enkelt ved å gi bort pengene til barna/arvingene.

..og det er de "dumme" som må betale.

Hvorfor må de gamle gi bort pengene sine når de flytter på sykehjem ?

Gjest barnebarnet

Fordi de vil utnytte trygdesystemet.

Er det rart at trygdeandelen av statsbudsjettet går rett til himmels?

Min mormor har 100.000 på konto, av det får hun nå 4.500 i renter, av det får sykehjemmet eller kommunen 3825,- dvs kr 318 pr mnd. Jeg tror ikke hun vil gi bort alle pengene sine til oss allikevel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...