Prozak Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Har noen en god oppvarmingsøkt før man tar et maksløft i benkpress? Jeg trener som regel ikke vanlig benkpress, men istedet med manualer, som første muskelgruppe i bryst-triceps økten. Men jeg tenkte jeg skulle legge inn litt vanlig benkpress en gang i blant, og da også maksløft. "..............." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Først må det sies at jeg ikke er noen ekspert på maksløft i benkpress. Albuene mine tåler ikke den slags. Men jeg kan i hvert fall beskrive hvordan jeg gjorde det den ene gangen jeg klinte til med maksløft. Oppvarming: 40 kg * 20 (lett, mest for å få bevegelsen). 60 kg * 12 (lett, kunne selvsagt klart flere). 80 kg * 8 (fortsatt lett, kunne klart mange flere). Disse tre er å regne som oppvarming, dog bør man selvsagt også ha syklet litt sånn at man er gjennomvarm før man starter. 100 kg * 4 (kunne selvsagt tatt flere repetisjoner). 120 kg * 2 (kunne også her tatt mange flere rep). 140 kg * 2 (kunne også her tatt flere rep). Disse tre er nærmest løft man gjør for å få en føling med vektene. Man skal ikke under noen omstendigheter ta seg ut her. (150 * 4, men denne skal du drite i! Se under). 160 * 1 Når jeg gjorde dette så skulle jeg ikke i utgangspunktet løfte maksløft, men arbeide meg opp til en tung serie (som vi har snakket om før), og derfor løftet jeg før løftet på 160 kg, en 4'er på 150 kg. Denne bør selvsagt ikke tas med dersom du i utgangspunktet skal løfte maksløft, i og med at den vil slite deg ut maksimalt. Maksløftet tok jeg likevel etter denne serien, mer for å se om jeg klarte det. Etter dette sa albuene mine takk for seg (som de ofte gjør når jeg trener benk noen uker), og det var min siste benkøkt på ca to år, altså fram til for et par uker siden. Veldig viktig: Kjør konsentrert. Ikke sprett under noen omstendigheter. Løft sakte ned, mens rumpa fortsatt ligger på benken, og dytt stanga opp. Det ser ikke spesielt lurt ut dersom man slipper stanga ned på brystet og spreller som en annen tulling for å få dytta vektene opp. Tror for øvrig at det er noen styrkeløftere her som helt sikkert kan komme med noen bedre råd i forhold til dette enn hva jeg kan. Jeg har aldri trent mye benk og dette er som sagt eneste gang (i hvert fall siden den gangen jeg startet å trene) hvor jeg har løftet maksløft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 Først må det sies at jeg ikke er noen ekspert på maksløft i benkpress. Albuene mine tåler ikke den slags. Men jeg kan i hvert fall beskrive hvordan jeg gjorde det den ene gangen jeg klinte til med maksløft. Oppvarming: 40 kg * 20 (lett, mest for å få bevegelsen). 60 kg * 12 (lett, kunne selvsagt klart flere). 80 kg * 8 (fortsatt lett, kunne klart mange flere). Disse tre er å regne som oppvarming, dog bør man selvsagt også ha syklet litt sånn at man er gjennomvarm før man starter. 100 kg * 4 (kunne selvsagt tatt flere repetisjoner). 120 kg * 2 (kunne også her tatt mange flere rep). 140 kg * 2 (kunne også her tatt flere rep). Disse tre er nærmest løft man gjør for å få en føling med vektene. Man skal ikke under noen omstendigheter ta seg ut her. (150 * 4, men denne skal du drite i! Se under). 160 * 1 Når jeg gjorde dette så skulle jeg ikke i utgangspunktet løfte maksløft, men arbeide meg opp til en tung serie (som vi har snakket om før), og derfor løftet jeg før løftet på 160 kg, en 4'er på 150 kg. Denne bør selvsagt ikke tas med dersom du i utgangspunktet skal løfte maksløft, i og med at den vil slite deg ut maksimalt. Maksløftet tok jeg likevel etter denne serien, mer for å se om jeg klarte det. Etter dette sa albuene mine takk for seg (som de ofte gjør når jeg trener benk noen uker), og det var min siste benkøkt på ca to år, altså fram til for et par uker siden. Veldig viktig: Kjør konsentrert. Ikke sprett under noen omstendigheter. Løft sakte ned, mens rumpa fortsatt ligger på benken, og dytt stanga opp. Det ser ikke spesielt lurt ut dersom man slipper stanga ned på brystet og spreller som en annen tulling for å få dytta vektene opp. Tror for øvrig at det er noen styrkeløftere her som helt sikkert kan komme med noen bedre råd i forhold til dette enn hva jeg kan. Jeg har aldri trent mye benk og dette er som sagt eneste gang (i hvert fall siden den gangen jeg startet å trene) hvor jeg har løftet maksløft. Vel, de de belastningene du snakker om der er jo milevis fra mitt nivå :-) Jeg tenkte i og for seg på noen rettningslinjer i form av ca.% av hva man regner med at man vil klare i maksløft etc. "..............." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Vel, de de belastningene du snakker om der er jo milevis fra mitt nivå :-) Jeg tenkte i og for seg på noen rettningslinjer i form av ca.% av hva man regner med at man vil klare i maksløft etc. "..............." Det der prosentgreine avhenger veldig av hvordan du trener. Vet at det er vanlig å hevde at det man klarer et visst antall rep på (husker ikke nøyaktig hvilket antall det var) tilsvarer 80 % av maksløftet. Men dette er selvsagt fullstendig feil og forutsetter at man faktisk trener maksløft. F.eks. blir man ikke noe sterk i maksløft dersom man er vant med å ta 10 repitisjoner. Man må vende kroppen til maksløftene da det krever trening å kunne fokusere all sin styrke rundt ett løft. Det gjør ikke noe at du ikke er på dette nivået, da framgangsmåten i forhold til å bygge seg opp mot maksløftet uansett er korrekt, men dersom du f.eks. skal ha et maksløft på 80 kg så krever selvsagt ikke det like mange serier før selve løftet. Det finnes for øvrig noen teorier på nøyaktig hvor mange prosent i forhold til maksløftet man bør dytte på i disse settene før selve løftet, men de er jeg usikker på. Vet også at noen sverger til å vende kroppen sin til ekstremt tunge vekter før maksløftet. Husker en gang når jeg trente på et bittelite byggegym at en spjæling som trente helt horribelt, gjorde øvelser som ikke lignet noe som helst og var helt rabiat i utførelsen av dem, la seg ned på benken, tok først et par-tre sett, så klinte han til med å legge på mer enn 200 kg hvorpå jeg og et par andre trodde fyren var ute etter å ta selvmord, så vi ble litt store i øynene og aldri så lite nærvøse (han spurte ikke engang om vi kunne stå på siden å passe på mens han løftet), og så presset han dette opp fra stangen, lå og skalv og ble grønn i tryne i noe som virket som veldig lang tid, før han la stanga på plass igjen (hvorpå vi pustet veldig lettet ut), og så la han på det han skulle løfte (rundt 100 kg om jeg ikke husker helt feil). Han klarte det ikke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wheelie Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Her har jeg sett mye rart... Jeg tenker som så at muskelen må jo være best i form når den er minst sliten. Så jeg varmer opp veldig lett. For meg 20kg så tar jeg 20-30rep til jeg kjenner jeg begynner å bli litt sliten. Tar 2-3 sett av dette. Om dette er utrolig riktig vet jeg ikke. Bare av ren nysgjerrighet: hvor mye løfter du og hvor gammel, vekt osv ?? Husk også at det har litt med teknikk å gjøre også da. Men man får mye av denne teknikken med hantler da. Pleier å bytte på med vanlig benk å hantler... MYE enklere å gjøre hantler alene... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Her har jeg sett mye rart... Jeg tenker som så at muskelen må jo være best i form når den er minst sliten. Så jeg varmer opp veldig lett. For meg 20kg så tar jeg 20-30rep til jeg kjenner jeg begynner å bli litt sliten. Tar 2-3 sett av dette. Om dette er utrolig riktig vet jeg ikke. Bare av ren nysgjerrighet: hvor mye løfter du og hvor gammel, vekt osv ?? Husk også at det har litt med teknikk å gjøre også da. Men man får mye av denne teknikken med hantler da. Pleier å bytte på med vanlig benk å hantler... MYE enklere å gjøre hantler alene... mvh Jeg vet ikke hvor mye jeg løfter max, men jeg vet at det ikke er mye. Jeg er 29, veier litt over 80kg. Har egentlig aldri trent styrketrening før jeg begynte for ca. 6 mnd. siden, og har alltid vært rimelig tynn og hengslete. Når det gjelder benkpress maks, så tenkte jeg egentlig bare at jeg skulle legge det til en gang i blant, som en måte å måle egen maksstyrke på, for moro skyld. Jeg vet det har mye med teknikk å gjøre, og jeg tror ikke jeg er helt på viddene på det området, men jeg kommer jo heller aldri til å få en optimal teknikk på akkurat benkpress med stang så lenge jeg ikke trener den øvelsen til vanlig. "................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wheelie Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg vet ikke hvor mye jeg løfter max, men jeg vet at det ikke er mye. Jeg er 29, veier litt over 80kg. Har egentlig aldri trent styrketrening før jeg begynte for ca. 6 mnd. siden, og har alltid vært rimelig tynn og hengslete. Når det gjelder benkpress maks, så tenkte jeg egentlig bare at jeg skulle legge det til en gang i blant, som en måte å måle egen maksstyrke på, for moro skyld. Jeg vet det har mye med teknikk å gjøre, og jeg tror ikke jeg er helt på viddene på det området, men jeg kommer jo heller aldri til å få en optimal teknikk på akkurat benkpress med stang så lenge jeg ikke trener den øvelsen til vanlig. "................." Mye trener du med? Mye veier hantlene? Tja 80 kilo kan være ganske mye eller ganske lite det, hvor høy er du? Jeg selv er 17 år, drevet ganske regelmessig med styrketrening. MEN hadde et avbrekk på syv måneder der jeg gikk ned 5 kilo og vokste 6 cm. Lite posetiv innvirkning for å si det slik.. Så nå prøver jeg å komme meg opp igjen. Så nå veier jeg 72kg er 186 høy. Ligger på noe over 80 kg i maksløft i benken... Trener tungt da, med 70 kg og få rep. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Mye trener du med? Mye veier hantlene? Tja 80 kilo kan være ganske mye eller ganske lite det, hvor høy er du? Jeg selv er 17 år, drevet ganske regelmessig med styrketrening. MEN hadde et avbrekk på syv måneder der jeg gikk ned 5 kilo og vokste 6 cm. Lite posetiv innvirkning for å si det slik.. Så nå prøver jeg å komme meg opp igjen. Så nå veier jeg 72kg er 186 høy. Ligger på noe over 80 kg i maksløft i benken... Trener tungt da, med 70 kg og få rep. mvh Jeg ligger for tiden på 23 kilos manualer i benkpress, og 20 eller 21 (husker ikke helt) i skråbenk press. Kjører henholdsvis 3 og 2 serier på 8-10 reps. Er litt over 180cm høy. Så det er ikke mye å skryte av - men nå er jo det jo ikke det jeg driver med heller :-) "................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Jeg ligger for tiden på 23 kilos manualer i benkpress, og 20 eller 21 (husker ikke helt) i skråbenk press. Kjører henholdsvis 3 og 2 serier på 8-10 reps. Er litt over 180cm høy. Så det er ikke mye å skryte av - men nå er jo det jo ikke det jeg driver med heller :-) "................." Det å trene mye med hantler er faktisk ganske genialt i forhold til det å skulle løfte mye i benk. Rett og slett fordi du kommer mye dypere ned enn hva du vil gjøre i benkpressen da stanga jo treffer brystet og begrenser hvor dypt du kan gå. Hvis du virkelig vil øke i benkpress kan du også med fordel legge inn smalbenk når du trener triceps, eventuelt trene tunge dips. Noen-og-tjue kg i hantelpress er heller ikke dårlig etter så kort tid med trenings, og du vil merke at du etter hvert som du vender deg til benkpressen naturlignok vil løfte langt mer her enn dersom du tenker som så at 2 stk 25 kilos hantler utgjør ca 50 kg. Hva med å legge inn benkpress f.eks. annen hver uke? Fin variasjon og du vil nok øke raskt i starten. Dersom teknikken sitter og du vil øke i styrke kan du også med fordel løfte færre repetisjoner enn serier på 8-10 rep. Rundt 6 rep er et fint antall for maks økning i volum og styrke, og dersom du kan få noen til å stå bak deg og passe på når du løfter vil du også merke at du kan klare flere repetisjoner enn du normalt ville ha klart. Ganske psykisk det der. Du tror f.eks. at noen hjelper deg fordi han toucher armene dine (eventuelt benkpress stanga), mens du i realiteten bare klarer å presse deg mer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 Det å trene mye med hantler er faktisk ganske genialt i forhold til det å skulle løfte mye i benk. Rett og slett fordi du kommer mye dypere ned enn hva du vil gjøre i benkpressen da stanga jo treffer brystet og begrenser hvor dypt du kan gå. Hvis du virkelig vil øke i benkpress kan du også med fordel legge inn smalbenk når du trener triceps, eventuelt trene tunge dips. Noen-og-tjue kg i hantelpress er heller ikke dårlig etter så kort tid med trenings, og du vil merke at du etter hvert som du vender deg til benkpressen naturlignok vil løfte langt mer her enn dersom du tenker som så at 2 stk 25 kilos hantler utgjør ca 50 kg. Hva med å legge inn benkpress f.eks. annen hver uke? Fin variasjon og du vil nok øke raskt i starten. Dersom teknikken sitter og du vil øke i styrke kan du også med fordel løfte færre repetisjoner enn serier på 8-10 rep. Rundt 6 rep er et fint antall for maks økning i volum og styrke, og dersom du kan få noen til å stå bak deg og passe på når du løfter vil du også merke at du kan klare flere repetisjoner enn du normalt ville ha klart. Ganske psykisk det der. Du tror f.eks. at noen hjelper deg fordi han toucher armene dine (eventuelt benkpress stanga), mens du i realiteten bare klarer å presse deg mer. Jepp, jeg har vurdert å legge inn benkpress hver andre eller tredje uke. Dette samtidig som jeg har lurt på om jeg skal gjøre tilsvarende variasjoner i intensitet på andre øvelser. For eksempel et visst antall reps en uke, så et laver antall reps med tyngre vekter neste uke etc. ".................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Jepp, jeg har vurdert å legge inn benkpress hver andre eller tredje uke. Dette samtidig som jeg har lurt på om jeg skal gjøre tilsvarende variasjoner i intensitet på andre øvelser. For eksempel et visst antall reps en uke, så et laver antall reps med tyngre vekter neste uke etc. ".................." Variasjon er veldig viktig. Skal svare på innlegget ditt over om intensitet senere i natt, når jeg har litt mindre å gjøre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Variasjon er veldig viktig. Skal svare på innlegget ditt over om intensitet senere i natt, når jeg har litt mindre å gjøre 'preciate it :-) ".............." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 'preciate it :-) ".............." Dvs, jeg glemte det visst i natt, men har en nattevakt til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2003 Dvs, jeg glemte det visst i natt, men har en nattevakt til Np :-) "............" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.