Gå til innhold

Fikk ikke permisjon hverken med eller uten lønn

Anbefalte innlegg

Gjest drittsjef?

Jeg har endelig kommet inn på et etterlengtet videreutdanningsstudie. Jeg kom inn som en av 100 og det var 600 søkere!!

Jeg har vært på arb.plassen min nå i 6 år, og regnte med å få permisjon til dette, i det minste uten lønn.

Søkte om med lønn. Fikk avslag med begrunnelse om at studiet ikke er relevant (noe jeg er helt uenig i). Søkte skuffet da om uten lønn, og tenkte jaja, det er bedre enn ingenting. Fikk avslag!!!!

Har sjefen LOV til dette? Finnes det ikke en lov eller noe som sier at dette ikke er lov? jeg trodde jeg hadde rett til å utdanne meg dersom jeg ikke får lønn for det..?

Håper på respons.

Mvh

Britt

Fortsetter under...

Du har jo ikke rett til permisjon i jobben som førskolelærer fordi du skal videreutdanne deg til fengselsbetjent.

Altså har det noe å si hvor relevant utdannelsen du har tenkt på er i forhold til din arbeidsgiver.

Han mener åpenbart at den ikke er av relevans. Du har altså ingen sak.

Du har jo ikke rett til permisjon i jobben som førskolelærer fordi du skal videreutdanne deg til fengselsbetjent.

Altså har det noe å si hvor relevant utdannelsen du har tenkt på er i forhold til din arbeidsgiver.

Dette er feil, SierDuDet.

Den ansatte har en sak, og kan anke den innfor tilsettingsrådeti regionen/kommunen. Til deg som spør, så står det nokså mye om permisjoner og grunner for og i mot innvilning i personalhåndboken deres, samt at du kan bla litt i hovedavtalen.

At din sjef ikke gir deg permisjon til et studie du selv mener er relevant ( og ikke noe sånnt som det irrelevante forslaget SDD kom medde.. ;-)) , er helt urimelig i og med at du har vært i jobben i 6 (!) år. Der i seg selv har du en sak å spille videre på.

Kan du si hva du jober som og hvilken videreutdanning du hadde tenkt å ta? Det kan jo være dine tanker om relevans faktisk ikke stemmer helt overens med hva flesteparten andre ville sagt (øh..sorry, men det KAN jo hende!) og hvis det er tilfelle, ja, DA har du ingen sak. Men inntill det motsatte erbevist: Sjefen er urimelig OG du bør anke saken.

Lykke til...

Ta kontakt med fagforeninga di!

Det stod en artikkel om akkurat dette i Dagbladet eller VG her om dagen, men jeg kan ikke finne den igjen. Der stod det et eller annet sted du kunne klage inn saken din hvis du fikk avslag på permisjon...

Dette er feil, SierDuDet.

Den ansatte har en sak, og kan anke den innfor tilsettingsrådeti regionen/kommunen. Til deg som spør, så står det nokså mye om permisjoner og grunner for og i mot innvilning i personalhåndboken deres, samt at du kan bla litt i hovedavtalen.

At din sjef ikke gir deg permisjon til et studie du selv mener er relevant ( og ikke noe sånnt som det irrelevante forslaget SDD kom medde.. ;-)) , er helt urimelig i og med at du har vært i jobben i 6 (!) år. Der i seg selv har du en sak å spille videre på.

Kan du si hva du jober som og hvilken videreutdanning du hadde tenkt å ta? Det kan jo være dine tanker om relevans faktisk ikke stemmer helt overens med hva flesteparten andre ville sagt (øh..sorry, men det KAN jo hende!) og hvis det er tilfelle, ja, DA har du ingen sak. Men inntill det motsatte erbevist: Sjefen er urimelig OG du bør anke saken.

Lykke til...

Det jeg sier er selvsagt helt korrekt forutsatt at videreutdanningen er uten relevans for jobben hennes, noe arbeidsgiveren ikke sier.

Jeg tar selvsagt feil dersom utdannelsen er av relevans, men i og med at hun ikke engang skriver her hva hun jobber med og hvilken viderutdannelse hun går etter, så gjettet jeg (jeg er litt forutinntatt) på at hun har valgt noe helt hinsides.

Du har ikke jobbet lenge på skole, hvis du ikke tror at fengelsbetjent-utdannelse er relevant!

Høhø... Av og til skulle jeg ønske jeg kunne litt kung fu ellerno.

Annonse

Du har ikke jobbet lenge på skole, hvis du ikke tror at fengelsbetjent-utdannelse er relevant!

Høhø... Av og til skulle jeg ønske jeg kunne litt kung fu ellerno.

Hehe, jeg tenkte samme tanken som deg etter at jeg sammenlignet førsskolelærere med fengselsbetjenter :)

Sjefen din har full rett til å nekte deg permisjon, så på den måten har du en dårlig sak. Det er som regel ikke helt uproblematisk å gi en arbeidstaker permisjon, så det er ikke noe du kan forvente å få.

Men lykke til med studiet, ikke la dette stoppe deg fra å studere i alle fall:-))

Dette fant jeg på nettsidene til min fagforening. Det virker som om det gjelder for alle:

"Siden 2000 har du som arbeidstaker hatt lovmessig krav på fri fra arbeidsplassen for å ta etter- og viderutdanning. Da kom det inn et tillegg i arbeidsmiljøloven som sier at dersom du har vært i arbeid i minst tre år, og har vært minst to år hos en arbeidsgiver, så har du rett til permisjon i opptil tre år for å studere. Dette er ulønnet permisjon."

Jeg ville sjekket arbeidsmiljøloven ekstra godt.

Dette fant jeg på nettsidene til min fagforening. Det virker som om det gjelder for alle:

"Siden 2000 har du som arbeidstaker hatt lovmessig krav på fri fra arbeidsplassen for å ta etter- og viderutdanning. Da kom det inn et tillegg i arbeidsmiljøloven som sier at dersom du har vært i arbeid i minst tre år, og har vært minst to år hos en arbeidsgiver, så har du rett til permisjon i opptil tre år for å studere. Dette er ulønnet permisjon."

Jeg ville sjekket arbeidsmiljøloven ekstra godt.

Fant linken til loven:

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-008.html#33D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...