Gjest SportyGutt Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hei Jeg skriver hit fordi jeg har et par spørsmål jeg lurer litt på. Først litt om meg selv: Jeg er en gutt på 23 er en fotballspiller. Jeg er kraftig bygd, 1.63 høy og veier 70kg. Så til saken: Jeg trener ganske mye, opp til 5 dager i uken i tillegg til fotball. Jeg gikk skadet hele ifjor og fikk ikke spilt fotball på nesten to sesonger. Kondisen og hurtigheten var borte og det hele var et slit for å komme tilbake. Jeg trente med laget denne sesongen også og fikk spille noen minutter i noen kamper. Det var jeg selvfølgelig ikke tilfreds med så jeg bestemte meg for å trene hardt denne sommeren slik at jeg var i en knallform når sesongen starter etter sommerferien. Jeg begynte å trene opp kondisen og kjøpte en pulsklokke og løp med den da jeg trente. Trente vel 60-75% av makspuls, ca 175 slag i minuttet. Jeg merker at i starten løp jeg for eks. 8 runder på en 400m lang bane i 30 minutter. Nå løper jeg 15 runder i 30 minutter på samme baen. Dette må vel indikere at formen har blitt bedre? Jeg merker også at vekten er stabil og at de klærne jeg før hadde og som jeg kjøpte litt løse har nå blitt løsere. Magen har blitt mye mindre og fettet rundt magen har blitt redusert. En annen ting jeg begynte var kostholdet. For det er jo slik at trening alene ikke er nok til å komme seg ned i vekt og holde på den? Vel jeg skuttet ganske enkelt med cola og kjøtt. Spiser bare kylling eller kalkun hvis jeg skal spise kjøtt. Ellers går det mye på frukt, grønnsaker og brød. Jeg sluttet også med mat hjemme som mamma lager siden det er for mye fett i det. Mine spørsmål er: 1) Etter hver trening får jeg en følelse av en trang etter noe søtt? Hvorfor det og hva gjør jeg med det? 2) Hvor langt tid vil det ta før jeg kommer i en knallform? Jeg har trent nesten hver dag i de siste to månedene. 3) Det er vel lurt at man for eksempel etter 3 uker med trening hver dag at man tar 2-3 dager treningsfri i den 4 uken så man ikke blir overtrent? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei! Ikke lett å komme i knallform, nei! Som fotballspiller er det mange ting du må være god i, og bare løpekondisjon fører ikke fram. Se diskusjonen om dette på forumet til løpeorganisasjonen Kondis. Treningen bør uansett være allsidig! Ikke bare å løpe på banen. Ser at du først holdt en fart på over ni min. pr. kilometer, det blir vel nesten gåing? Med 15 runder skulle det nå bli ca. 5 min/km, og det er også ganske sakte for en løper, men OK for en rolig langtur hvis det psser inn i ditt program (som du må skaffe deg, hør med en trener!). På fotballbanen må du vel sprinte kortere strekninger og altså trene på det. Altså med fart som tilsvarer under minuttet på 400-runden. Og så pause før neste drag. Til 1): Helt OK å spise søtt etter treningen, da fylles karbolageret opp, og uten at insulinbalansen så lett går i ulage. 2): Vil gjette at formen kan bli bra til neste sommer, og enda bedre etter 4 år videre. Det tar lang tid! 3): Periodisering heter det, ja. Ofte tre uker hardt og en uke roligere, og hver uke med innlagte rolige dager eller hviledager. Masse treningsprogrammer på nettet! Og til slutt: Jobb sammen med moren din og lær dere god og sunn matlaging. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.