Gå til innhold

Vil du ta avstand fra rasisme? (åpent spørsmål)

Anbefalte innlegg

Store forskjeller, men det lar seg ikke utrede her, og ingen av oss har kunnskaper eller interesse av det.

Ikke dra den gamle der.

Gjentagelser til det kjedsommelige, og jeg skjønner sikkert ikke mer hva du mener denne gangen.

Så du vil ikke ta avstand fra hetsing av *uskyldige* jøder / muslimer heller?

(Snakker ikke om terrorister/ekstremister/fundamentalister, men om vanlige jøder og muslimer.)

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

108

• Ulv I Faarikaal

52

• Goliath

25

• SierDuDet

10

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Jo, hvis det var basert på individet, og ikke hva "andre med foreldre født i samme land" har gjort.

Og hvis man opprettholder vanlige rettsprinsipper som "likhet for loven" og "uskyldig til det motsatte er bevist".

Poenget er også at hvis man vil oppnå integrasjon, så må man vekk fra "oss" og "dem" tankegangen, og over på "oss". Man kan ikke ha integrasjon hvis man hele tiden forskjellsbehandler gruppene.

Med vennlig hilsen

ser hvor du vil ,men "dem" og "oss" vil nok alltid være der, og skulle det nå være slik at man ble kvitt den sjargongen, jo hva tror du skjer dersom politiet tauet inn en person med utenlands bakgrunn? jo med stor sannsyelighet ville vedkommende si at det skyldtes hudfarge eller språk. hvilket betyr at vi ikke vil bli kvitt problematikken uansett...

ser hvor du vil ,men "dem" og "oss" vil nok alltid være der, og skulle det nå være slik at man ble kvitt den sjargongen, jo hva tror du skjer dersom politiet tauet inn en person med utenlands bakgrunn? jo med stor sannsyelighet ville vedkommende si at det skyldtes hudfarge eller språk. hvilket betyr at vi ikke vil bli kvitt problematikken uansett...

Hei,

Når en svart person på en sykkel kan vise til at han har blitt stoppet 17 ganger (!) av politiet, så har han unektelig et poeng når han påstår at "jeg blir stoppet pga hudfargen min". (Dette er et reelt eksempel fra dagens Norge.)

Hvis politiet derimot kunne vise til at "alle blir stoppet X ganger" så hadde han ikke hatt noe å klage over.

====

Vi vil alltid ha "oss" og "dem", men det vesentlige er at du havner i en av gruppene basert på hva du (som individ) har GJORT og ikke pga hudfargen din.

"Dem" kan være "kriminelle", og ikke "alle innvandrere".

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Så du vil ikke ta avstand fra hetsing av *uskyldige* jøder / muslimer heller?

(Snakker ikke om terrorister/ekstremister/fundamentalister, men om vanlige jøder og muslimer.)

Ikke før jeg skjønner og ser/ hører hva det hele dreier seg om.

Annonse

Men hva er "i veien" med oss da?

Eller er det påstanden "nordmenn liker smalahode" det er noe i veien med?

For det samme gjelder da påstander om at "innvandrere er gjengmedlemmer". Betyr det at de som ikke er gjengmedlemmer ikke er "ordentlige innvandrere"?

Med vennlig hilsen

"Eller er det påstanden "nordmenn liker smalahode" det er noe i veien med?"

Denne påstanden generaliserer.

"For det samme gjelder da påstander om at "innvandrere er gjengmedlemmer". Betyr det at de som ikke er gjengmedlemmer ikke er "ordentlige innvandrere"?"

Denne påstanden generaliserer også.

Dersom man ordlegger seg sånn i en diskusjon om innvandringspolitikken, altså ved å påstå at innvandrere genrelt er kriminelle, medlemmer av gjenger, fanatiske muslimer eller lignende, så har man allerede tapt diskusjonen.

Gjest Si meg, er du rasist?

Hei,

Når en svart person på en sykkel kan vise til at han har blitt stoppet 17 ganger (!) av politiet, så har han unektelig et poeng når han påstår at "jeg blir stoppet pga hudfargen min". (Dette er et reelt eksempel fra dagens Norge.)

Hvis politiet derimot kunne vise til at "alle blir stoppet X ganger" så hadde han ikke hatt noe å klage over.

====

Vi vil alltid ha "oss" og "dem", men det vesentlige er at du havner i en av gruppene basert på hva du (som individ) har GJORT og ikke pga hudfargen din.

"Dem" kan være "kriminelle", og ikke "alle innvandrere".

Med vennlig hilsen

Også om det er et enkeltstående tilfelle? Kanskje det var noe annet: måten å kle seg på?

(Men du har helt rett!)

"Eller er det påstanden "nordmenn liker smalahode" det er noe i veien med?"

Denne påstanden generaliserer.

"For det samme gjelder da påstander om at "innvandrere er gjengmedlemmer". Betyr det at de som ikke er gjengmedlemmer ikke er "ordentlige innvandrere"?"

Denne påstanden generaliserer også.

Dersom man ordlegger seg sånn i en diskusjon om innvandringspolitikken, altså ved å påstå at innvandrere genrelt er kriminelle, medlemmer av gjenger, fanatiske muslimer eller lignende, så har man allerede tapt diskusjonen.

Men det er jo slik Frp fremstiller innvandrere...

Annonse

Hvor har Carl og co. definert innvandrere sånn?

For eksempel fra Hagen:

" «Enkelte hevder at den kultur og de holdninger mange innvandrere har brakt med seg til Norge virket berikende for landets kultur. Jeg har tillatt meg å sette spørsmålstegn ved riktigheten av denne påstand fordi det er ingen som har greid å identifisere de berikende elementer.» (I landsmøtetalen 1999.)"

og "«Et samfunn uten etniske minoriteter er et samfunn i harmoni.» (Til Dagsavisen 4. september 1997.)"

===

Jeg behøver vel ikke sitere Hedstrøm, Siv Jensen, osv? ;)

Med vennlig hilsen

For eksempel fra Hagen:

" «Enkelte hevder at den kultur og de holdninger mange innvandrere har brakt med seg til Norge virket berikende for landets kultur. Jeg har tillatt meg å sette spørsmålstegn ved riktigheten av denne påstand fordi det er ingen som har greid å identifisere de berikende elementer.» (I landsmøtetalen 1999.)"

og "«Et samfunn uten etniske minoriteter er et samfunn i harmoni.» (Til Dagsavisen 4. september 1997.)"

===

Jeg behøver vel ikke sitere Hedstrøm, Siv Jensen, osv? ;)

Med vennlig hilsen

"«Enkelte hevder at den kultur og de holdninger mange innvandrere har brakt med seg til Norge virket berikende for landets kultur. Jeg har tillatt meg å sette spørsmålstegn ved riktigheten av denne påstand fordi det er ingen som har greid å identifisere de berikende elementer.» (I landsmøtetalen 1999.)""

Det er vel ikke fremmedfientlig at ingen har forklart Hagen hvordan innvandring har beriket Norge?

"og "«Et samfunn uten etniske minoriteter er et samfunn i harmoni.» (Til Dagsavisen 4. september 1997.)""

En noe uheldig formulering, dog er det vel også sånn at religion er rotet til det meste av det som er galt her i verden, og det er vel liten tvil om at det er _mindre_ harmoni i de landene hvor mange religiøse grupperinger herjer?

Uansett: Hagen har til tider kommet med en og annen uheldig uttalelse, og den siste av disse er utvilsomt en av dem.

Selv om han sannsynligvis har rett. Jeg mener, sett opp en liste over alle land i verden, sjekk hvilke land det står best til med i forhold til levestandard, trygghet, osv, og vil du ikke da nettopp komme ut med land som f.eks. Norge helt i toppen, altså et land med få etniske minioriteter, mens land med mange av disse grupperingene meget mulig vil komme ut dårligst, rett og slett pga slossing mellom ulike grupperinger, fattigdom, osv?

Ikke vet jeg, men Hagen kommer som sagt i ny og ne med noen uheldige uttalser. Det skulle vel bare mangle også så ofte han preiker i et eller annet medie.

Han burde uansett holde seg for god til den slags uttalelser som den over.

Dessuten har jeg for øvrig ikke engang sagt at jeg kommer til å stemme på FrP ved neste valg (ligger vel på 50/50 mellom dem og Høyre til nå), så utsagn mot FrP trenger jeg egentlig ikke å høre. Det hender enkelte fra partiet fint klarer å komme opp med argumenter mot dem, helt uten hjelp fra andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...