Gå til innhold

Vil du ta avstand fra rasisme? (åpent spørsmål)

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

enig med deg. Derfor min "Vidar Kleppe" kommentar.

Med vennlig hilsen

Nemlig..:)

Man kan være uenig om mye, men det er en grei begynnelse for en hver diskusjon å faktisk ha kartlagt hva man eventuelt skal være enig/uenig i..

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

108

• Ulv I Faarikaal

52

• Goliath

25

• SierDuDet

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Si meg, er du rasist?
Skrevet

"Jeg definerer rasisme som å tillegge andre "åndelige egenskaper" (som lojalitet, intelligens, tendens til kriminalitet, osv) basert på vedkommenes folkegruppe/rase."

Hvordan definerer du folkegruppe?

Var ikke f.eks. tyskerne en folkegruppe under andre verdens krig? Er det isåfall rasistisk å si at tyskerne tydde lettere til nazismen under 2. verdenskrig enn det folk fra andre nasjoner gjorde?

Hvordan kan du kalle "tyskere" en "folkegruppe"?

Dette bare må du forklare...

Skrevet

Nemlig..:)

Man kan være uenig om mye, men det er en grei begynnelse for en hver diskusjon å faktisk ha kartlagt hva man eventuelt skal være enig/uenig i..

Og da er spørsmålet: tar du avstand fra rasisme?

\spent på svar/

Skrevet

"Jeg definerer rasisme som å tillegge andre "åndelige egenskaper" (som lojalitet, intelligens, tendens til kriminalitet, osv) basert på vedkommenes folkegruppe/rase."

Hvordan definerer du folkegruppe?

Var ikke f.eks. tyskerne en folkegruppe under andre verdens krig? Er det isåfall rasistisk å si at tyskerne tydde lettere til nazismen under 2. verdenskrig enn det folk fra andre nasjoner gjorde?

Hei,

Du skriver: "Hvordan definerer du folkegruppe?"

Jeg har ikke behov for å gjøre det, men de som gjør det snakker (for eksempel) om jøder, albanere, kinesere, osv.

Jeg foretrekker å holde meg til "individer". Jeg ville aldri påstått at "nordmenn er rasister", men at "X, Y og Z er rasist".

===

Du skriver: "Var ikke f.eks. tyskerne en folkegruppe under andre verdens krig? Er det isåfall rasistisk å si at tyskerne tydde lettere til nazismen under 2. verdenskrig enn det folk fra andre nasjoner gjorde?"

Tyskere regnes vel som en folkegruppe, evt. sammen med folk fra Østerrike.

Det er ikke rasistisk å påpeke at "flere tyskere enn portugisere ble nazister", men det er rasistisk hvis man påstår at "alle tyskere er nazister" eller "alle tyskere er lettlurte".

Med vennlig hilsen

laguna1365380434
Skrevet

Og da er spørsmålet: tar du avstand fra rasisme?

\spent på svar/

selvfølgelig gjør jeg det.

Men det forandrer ikke det faktum at det er et verdiløst spørsmål og et like verdiløst svar.

Har du tungt for det eller noe?

Skrevet

Men Hitler stilte aldri opp.

Men han innførte 1. mai som fridag. Visse andre grupper har også arbeidet for det.

"Uten sammenligning for øvrig".

Jeg synes det er skremmende at du tillater deg å stemple Kleppe som rasist. Som om du kjenner hans motiver?

Og det er også interessant at du forsøker å ha et klart fiendefilde. Vil ikke godta nyanser.

Selv synes jeg det er skremmende at noen blir utelukket fra et antirasistisk fellesskap.

Men dette å ekskludere, det er visst noe en del har behov for.

Det er helt OK å henge ut folk som velger å være rasister, velger å slå ned "ganle damer" osv.

Vi trenger ikke godta Hitler, og "hele gjengen".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Forresten: Tilbake fra ferie?

Har ikke vært på ferie, men var på forretningsreise siste del av forrige uke - derfor noen ubesvarte tråder.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke behov for å gjøre det, men de som gjør det snakker (for eksempel) om jøder, albanere, kinesere, osv.

Jeg foretrekker å holde meg til "individer". Jeg ville aldri påstått at "nordmenn er rasister", men at "X, Y og Z er rasist".

===

Du skriver: "Var ikke f.eks. tyskerne en folkegruppe under andre verdens krig? Er det isåfall rasistisk å si at tyskerne tydde lettere til nazismen under 2. verdenskrig enn det folk fra andre nasjoner gjorde?"

Det er ikke rasistisk å påpeke at "flere tyskere enn portugisere ble nazister", men det er rasistisk hvis man påstår at "alle tyskere er nazister" eller "alle tyskere er lettlurte".

Med vennlig hilsen

"Det er ikke rasistisk å påpeke at "flere tyskere enn portugisere ble nazister", men det er rasistisk hvis man påstår at "alle tyskere er nazister" eller "alle tyskere er lettlurte"."

Isåfall er vi enige.

Det er altså heller ikke rasistisk å påstå at flere pakistanere i Norge, basert på prosent av hvor mange vi er i landet her, ender opp som kriminelle.

Det interessante er uansett ikke definisjonen, men hva man kan gjøre for at dette ikke skal skje.

Og for å finne ut hvordan man skal håndtere denne problemstillingen må man først innse at dette er et problem.

Skrevet

Det er helt OK å henge ut folk som velger å være rasister, velger å slå ned "ganle damer" osv.

Vi trenger ikke godta Hitler, og "hele gjengen".

Med vennlig hilsen

Men trenger vi å godta deg? Hva om noen får det for seg at du er ond. Og gjør du noe godt, for en gangs skyld, så bli du beskyldt for å provosere.

Det er visst viktig for deg å ha et klart fiendebilde. Nyanser er med på å gjøre det litt mindre sikkert.

Med unntak av innvandring: da skal det være likhet for loven...

Jeg synes ikke man skal dømme Kleppe for å være rasist. Han har absolutt farlige holdninger. Og han "fisker i rørt" vann...

Men kanskje du mener du har rett til å uttale deg skråsikkert om andre menneskers motiver.

Jeg håper du innerst inne tar avstand fra rasisme, Sør.

Skrevet

Har ikke vært på ferie, men var på forretningsreise siste del av forrige uke - derfor noen ubesvarte tråder.

Med vennlig hilsen

Velkommen tilbake.

Du er som vanlig lite åpen for alternative tanker.

Og da blir det lett vås.

Det går seg nok til.

Skrevet

"Det er ikke rasistisk å påpeke at "flere tyskere enn portugisere ble nazister", men det er rasistisk hvis man påstår at "alle tyskere er nazister" eller "alle tyskere er lettlurte"."

Isåfall er vi enige.

Det er altså heller ikke rasistisk å påstå at flere pakistanere i Norge, basert på prosent av hvor mange vi er i landet her, ender opp som kriminelle.

Det interessante er uansett ikke definisjonen, men hva man kan gjøre for at dette ikke skal skje.

Og for å finne ut hvordan man skal håndtere denne problemstillingen må man først innse at dette er et problem.

Du har nå din egen måte å vri og vrenge på alt.

Gjest Hvaffornoe?
Skrevet

Hei,

===

Med vennlig hilsen

Mener du at det er rasistisk å si: "tyskere er lettlurte"?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jeg tar avstand fra hemmorroider, støv, psykopater, idioter, pedofile, kriminelle og mordere.

Håper jeg ikke har glemt noen ?

Jo åsså muggent brød.

Skrevet

Men trenger vi å godta deg? Hva om noen får det for seg at du er ond. Og gjør du noe godt, for en gangs skyld, så bli du beskyldt for å provosere.

Det er visst viktig for deg å ha et klart fiendebilde. Nyanser er med på å gjøre det litt mindre sikkert.

Med unntak av innvandring: da skal det være likhet for loven...

Jeg synes ikke man skal dømme Kleppe for å være rasist. Han har absolutt farlige holdninger. Og han "fisker i rørt" vann...

Men kanskje du mener du har rett til å uttale deg skråsikkert om andre menneskers motiver.

Jeg håper du innerst inne tar avstand fra rasisme, Sør.

Det er umoralsk IKKE å ta avstand fra folk som uttrykker rasistiske holdninger.

Det var ikke Hitler personlig som utryddet 6 millioner jøder.

Det skjedde fordi "de fleste" satt passive og lot det skje.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Mener du at det er rasistisk å si: "tyskere er lettlurte"?

Hei,

Ja, iogmed at du tillegger dem en "åndelig egenskap" ("lettlurt", "dum") basert på folkeslaget.

Du kan, som med alle andre definisjoner, alltid finne trivielle eksempler: "asiater liker curry". Det er en avsporing av debatten.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg tar avstand fra hemmorroider, støv, psykopater, idioter, pedofile, kriminelle og mordere.

Jo åsså muggent brød.

Men ikke rasisme?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Jeg tar avstand fra kriminalitet.

Men finner jeg en hundrelapp på gata og ingen går foran meg, så tar jeg den.

Egentlig sier loven at jeg skal levere den på politistasjonen.

Hvis vi erkalærer Norge for kriminalitetsfri sone, så må vil jeg levere hundrelappen selvsagt.

Eller vil jeg det ?

Hva med en 50-lapp ?

En tier ?

Gjest Men hør nå her, dah...
Skrevet

Jo åsså muggent brød.

..men ikke rasisme eller pedofili?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Men ikke rasisme?

Er ikke det en selvfølge ?

Ulv I Faarikaal
Skrevet

..men ikke rasisme eller pedofili?

Er ikke det en selvfølge ?

MÅ jeg nevne det ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...