Gå til innhold

Vil du ta avstand fra rasisme? (åpent spørsmål)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

108

• Ulv I Faarikaal

52

• Goliath

25

• SierDuDet

10

Mest aktive i denne tråden

Krev så mye du vil.

Det hjelper ikke, vi lever i et fritt land, og kan selv bestemme om vi vil gå i tog, bære plakater, stemme, stemme blankt, la oss velge til hverv, si vår mening, skrive i avisen osv. Ingen kan avtvinge oss noe.

Ingen "tvinger" deg - slutt med sutringen og løgnen.

Du blir ikke "tvunget", men spurt om du tar avstand fra rasisme:

(__) Ja

(__) Nei

Man vet selvsagt mange ting om årsaker : arv, miljø+kultur = det enkelte individ som er unikt og bla, bla..

Poenget er at det er mye festeligere å være til, hvis en får lov til å kose seg med stereotypene sine.. (de harmløse&corky)

I min verden er f.eks alle amerikanere predisponert til å like gigantiske mengder t-bone stek og harry biler.

Tyskere kan ikke danse osv, osv..

Alle er jo klar over at slike ting ikke er tilfelle, og jeg mener det er ødleggende for rasismediskusjoner at de som forrsvarer antirasisme mest iherdig gjerne har en tendens til å flisespikke, og verre, fornærme folks inteligens..

Jeg tror folk utmerket godt skjønner forskjellen på ondsinnede rasistiske holdninger og på uskyldig fleip og generalisering. Sistnevnte er både greit og morsomt..

Hei,

Jo, men det du nevner er vel heller trivielle eksempler på rasisme?

Det blir litt som å spørre om "er det tyveri å stjele noe som er verd 10 øre?", eller "er det ulovlig å kjøre 50,0001 km/t i 50 sonen?"

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Det at du føler at noen må kommandere deg til å ta avstand fra rasisme, sier vel egentlig alt.

Trist å høre, Ulv.

Det er tristere at noen opphøyde forsøker avtvinge andre frie mennesker å svare et bestemt svar.

Når defininsjonen ikke er klart definert på forhånd, kan jeg ikke si ja eller nei. Hvis jeg svarer, risikerer jeg at noen _etterpå_ definerer hva jeg svarte på.

Noen spør: vil du gjøre meg en tjeneste ? Da spør jeg: " Hva går det ut på ?" Hvis de da ikke kan fortelle hva jeg skal gjøre, får de ikke svar.

Så jeg behøver ikke svare.

"Jeg liker ikke smalahode - betyr det at jeg ikke er "norsk"?"

Jeg nærmer meg ikke den dritten sjøl, og jeg er i høyeste grad norsk :)

Men hva er "i veien" med oss da?

Eller er det påstanden "nordmenn liker smalahode" det er noe i veien med?

For det samme gjelder da påstander om at "innvandrere er gjengmedlemmer". Betyr det at de som ikke er gjengmedlemmer ikke er "ordentlige innvandrere"?

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er tristere at noen opphøyde forsøker avtvinge andre frie mennesker å svare et bestemt svar.

Når defininsjonen ikke er klart definert på forhånd, kan jeg ikke si ja eller nei. Hvis jeg svarer, risikerer jeg at noen _etterpå_ definerer hva jeg svarte på.

Noen spør: vil du gjøre meg en tjeneste ? Da spør jeg: " Hva går det ut på ?" Hvis de da ikke kan fortelle hva jeg skal gjøre, får de ikke svar.

Ingen tvinger deg til noe som helst - slutt med de unnskyldningene dine.

Du blir oppfordret til å klargjøre din posisjon vedr. om du tar avstand fra rasisme.

Gjest mislykket

Å ikke være rasist, er helt frivillig.

Trist at det ikke å være rasist ikke er naturlig for deg.

Jeg synes oppriktig synd på deg!

Ulv I Faarikaal

Det er helt frivillig.

Tar du avstand fra rasisme?

(__) Ja.

(__) Nei.

Ingen tvinger deg...

Takk.

Jeg kan være snill mot alle menneske uten å svare på dine spørmål, like godt som jeg kan være snill uten å være kristen. Jeg tar en dag av gangen.

Ingen skal få meg til å slå folk som mener noe annet enn meg, det er det antirasistene gjør. Jeg blir ikke med.

Ingen "slår deg" eller mishandler deg.

Du blir spurt et helt enkelt spørsmål: Tar du avstand fra rasisme?

(__) Ja

(__) Nei

Annonse

laguna1365380434

Hei,

Jo, men det du nevner er vel heller trivielle eksempler på rasisme?

Det blir litt som å spørre om "er det tyveri å stjele noe som er verd 10 øre?", eller "er det ulovlig å kjøre 50,0001 km/t i 50 sonen?"

Med vennlig hilsen

Ja, det er akkurat sånn det blir..

Og problemet er at diskusjonen gjerne lar seg avspore av sånne ting, og de som avsporer diskusjonen er gjerne de som i utgangspunktet mener det samme som meg.

Som gjerne roper: mener du VIRKELIG at ikke tyskere kan danse?? Er du klar over at du GENERALISERER?!(satt ørlitte grann på spissen;)) Det er kjedelig, patetisk, og det gir mange og unødvendige gratispoeng til folk som ikke burde ha noen..

At folk observerer og trekker vitenskapelige, men pussige slutninger er både greit å morsomt, men jeg synes ikke det er greit at en ellers viktig diskusjon har så lett for å bli liggende på det nivået..

Takk.

Jeg kan være snill mot alle menneske uten å svare på dine spørmål, like godt som jeg kan være snill uten å være kristen. Jeg tar en dag av gangen.

Spørsmålet var ikke "er du rasist idag", men om du tar avstand fra rasisme?

(__) Ja

(__) Nei

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...