Gå til innhold

Vil du ta avstand fra rasisme? (åpent spørsmål)

Anbefalte innlegg

Gjest Si meg, er du rasist? Ulv

Det vet jeg ikke. Hva gjorde majoriteten ?

Kan du ikke foreta et valg uavhengig av majoriteten?

Faktum er: majoriteten gjorde (eller gjorde ikke noe i det hele tatt) slik at 5-6000000 mennesker ble drept ene og alene fordi det ikke var nok mennesker som tok avstand mot rasisme.

Fremdeles på gjerdet?

Fortsetter under...

• Svar 288
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

108

• Ulv I Faarikaal

52

• Goliath

25

• SierDuDet

10

Mest aktive i denne tråden

Det er jo ikke så "merkelig" at folk mener du er rasist når du påstod at det er "rart med negere i 17. mai tog"!

Å ta avstand fra kriminalitet gjør de aller fleste; det har åpenbart intet med rasisme å gjøre.

Men man er rasist hvis årsaken til at man vil nekte noen visum er fordi ***ANDRE*** av samme hudfarge var kriminell.

Jeg sa aldri at det var rart med negre i 17. mai tog sør.

Det er jo ikke så "merkelig" at folk mener du er rasist når du påstod at det er "rart med negere i 17. mai tog"!

Å ta avstand fra kriminalitet gjør de aller fleste; det har åpenbart intet med rasisme å gjøre.

Men man er rasist hvis årsaken til at man vil nekte noen visum er fordi ***ANDRE*** av samme hudfarge var kriminell.

"Men man er rasist hvis årsaken til at man vil nekte noen visum er fordi ***ANDRE*** av samme hudfarge var kriminell"

der er du inne på noe essensielt, litt utenom diskusjonen, men, det er kanskje her noe av rasismeproblematikken ligger? vi er ikke dyktige nok til å opparbeide en egen mening?

Jeg sa aldri at det var rart med negre i 17. mai tog sør.

En korrigering: du sa at det var rart med "negere i bunad på 17. Mai" - i forbindelsen med 17. Mai feiringen for 2 år siden på DOL. Jeg husker at det var en rekke som reagerte på det.

Ulv I Faarikaal

Kan du ikke foreta et valg uavhengig av majoriteten?

Faktum er: majoriteten gjorde (eller gjorde ikke noe i det hele tatt) slik at 5-6000000 mennesker ble drept ene og alene fordi det ikke var nok mennesker som tok avstand mot rasisme.

Fremdeles på gjerdet?

Kom ikke her, 10 mill mennesker er drept på 30 år. De fleste på grunn av fordommer, vi har alle sittet på gjerdet.

Annonse

Du skriver: "Norge må kvitte seg med loven der de ikke skal sende hjem mordere og ganstere som kan risikere dødsstraff i eget land, det er bare vannvittig."

Norge skal "kvitte seg med" Menneskerettighetene?

*ler*

Et hvert menneske bør ha rett til å få sin straff i eget land uten at et land gjemmer dem hos seg. Så du kaller det en menneskerett å kunne drepe medmennesker i eget land for deretter å flykte til Norge å få beskyttelse. Det er sykt!

"Men man er rasist hvis årsaken til at man vil nekte noen visum er fordi ***ANDRE*** av samme hudfarge var kriminell"

der er du inne på noe essensielt, litt utenom diskusjonen, men, det er kanskje her noe av rasismeproblematikken ligger? vi er ikke dyktige nok til å opparbeide en egen mening?

Hei,

Problemet (som jo er essensen i rasisme) er at man antar at "alle" folk fra samme folkegruppe/rase er likedan. Altså, "hvis noen svarte var kriminelle, så er sikkert en annen svart kriminell også".

Rasisme er feil fordi man dømmer et individ basert på hva ***andre*** av samme rase har gjort, og ikke på hva dette individet har gjort.

Man kan ikke være bekjent av å si til noen "beklager, du får ikke visum til Norge, fordi vi hadde 15 stykker her som hadde samme hudfarge som deg, og de var kriminelle"... Hva angår det dette individet?

Med vennlig hilsen

Et hvert menneske bør ha rett til å få sin straff i eget land uten at et land gjemmer dem hos seg. Så du kaller det en menneskerett å kunne drepe medmennesker i eget land for deretter å flykte til Norge å få beskyttelse. Det er sykt!

Det er ikke ofte jeg sier det, men du er rett og slett dum og uvitende!

De Internasjonale Menneskerettighetene (som Norge selvsagt er forpliktet til å overholde) sier at man selvsagt ikke kan sende mennesker til land hvor de risikerer tortur, dødsstraff eller lignende.

Skulle da bare mangle.

Ulv I Faarikaal

Vi kan ta et enklere eksempel: hva gjør du med muslimhetsen i Norge i 2003?

Hva er forskjellen på å mobbe muslimer i 2003 og på å mobbe jøder i 1936?

Store forskjeller, men det lar seg ikke utrede her, og ingen av oss har kunnskaper eller interesse av det.

Ikke dra den gamle der.

Gjentagelser til det kjedsommelige, og jeg skjønner sikkert ikke mer hva du mener denne gangen.

Kom ikke her, 10 mill mennesker er drept på 30 år. De fleste på grunn av fordommer, vi har alle sittet på gjerdet.

Men nå snakket vi om rasisme, og situasjonen i Tyskland i 1936.

Sitter du fremdeles på gjerdet?

Kan vi sitere deg på det?

De Internasjonale Menneskerettighetene (som Norge selvsagt er forpliktet til å overholde) sier at man selvsagt ikke kan sende mennesker til land hvor de risikerer tortur, dødsstraff eller lignende.

Skulle da bare mangle.

Med nicket Sør ville jeg ligget lavt for å kalle folk dumme, se deg i speilet. Lover kan og bør endres.

Ulv I Faarikaal

Skulle da bare mangle.

.

Annonse

Hei,

Problemet (som jo er essensen i rasisme) er at man antar at "alle" folk fra samme folkegruppe/rase er likedan. Altså, "hvis noen svarte var kriminelle, så er sikkert en annen svart kriminell også".

Rasisme er feil fordi man dømmer et individ basert på hva ***andre*** av samme rase har gjort, og ikke på hva dette individet har gjort.

Man kan ikke være bekjent av å si til noen "beklager, du får ikke visum til Norge, fordi vi hadde 15 stykker her som hadde samme hudfarge som deg, og de var kriminelle"... Hva angår det dette individet?

Med vennlig hilsen

burde man ikke da vært strengere og ført en tøffere kontroll av de som kommer som invandrere eller asylsøkere til landet? ville man ikke da sluppet mye av problemet?

burde man ikke da vært strengere og ført en tøffere kontroll av de som kommer som invandrere eller asylsøkere til landet? ville man ikke da sluppet mye av problemet?

Hei,

Jo, hvis det var basert på individet, og ikke hva "andre med foreldre født i samme land" har gjort.

Og hvis man opprettholder vanlige rettsprinsipper som "likhet for loven" og "uskyldig til det motsatte er bevist".

Poenget er også at hvis man vil oppnå integrasjon, så må man vekk fra "oss" og "dem" tankegangen, og over på "oss". Man kan ikke ha integrasjon hvis man hele tiden forskjellsbehandler gruppene.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...