Gå til innhold

Ikke kjekk situasjon ! Kan jeg nekte å si noe til politiet?

Anbefalte innlegg

Gjest vil helst ikke

Det er noen naboer av oss som er arrestert for narkotika beholdning + salg.

Vi har jo alle naboer sett at det har fåregått noe der ( visse typer folk ut og inn i påvirket tilstand).

Har også sett dem "handle" med andre rett nedi gata og i skogen rett ved her.

Jeg har tidd stilt , for ikke å blande meg oppi .

Men gutten min plumpet ut til formannen her at han og jeg hadde sett den ene av dem levere en stor bunke penger til en mann i en bil.

Grunnen til gutten min antakelig sa dette var at politiet hadde en rassia i leiligheten deres da , og lurte på om det hadde noe med det å gjøre.

(Dette ekteparet kan umulig ha såpass mye kontanter i.o.m. at de er sosialklienter og har kommunal leilighet.)

Nå kom formannen her på døra og sa at politiet kom til å kontakte meg i denne forbindelsen...

Men som sagt er jeg redd for innblanding . Denne typen har sittet inne tidligere for både vold og besittelse/salg av narkotika.

Kan jeg nekte å si noe ?

Hvis ikke ; får de vite hvem som har sagt noe?

Har mistanker om at denne personen vet at jeg har sett denne situasjonen + flere andre ganger.

Fortsetter under...

Ørkenvandreren

>Kan jeg nekte å si noe ?

Vet ikke om du kan nekte å vitne i politiavhør. Men du kommer ikke utenom, for de kan isåfall stevne deg som vitne i retten og der har du en plikt til å forklare deg - og til å forklare deg sannferdig, som det heter.

>Hvis ikke ; får de vite hvem som har sagt noe?

Siktede og h*ns advokat får nok tilgang til vitneavhør, ja.

Jeg forstår at dette er ubehagelig, men det er ytterst sjeldent av vitner får problemer med tiltalte/domfelte i etterkant.

I tillegg har vi jo alle et samfunnsansvar. Hvis du er motstander av narkotika, synes jeg også du har en moralsk plikt til å kaste lys over saken.

Gjest har ikke lyst

>Kan jeg nekte å si noe ?

Vet ikke om du kan nekte å vitne i politiavhør. Men du kommer ikke utenom, for de kan isåfall stevne deg som vitne i retten og der har du en plikt til å forklare deg - og til å forklare deg sannferdig, som det heter.

>Hvis ikke ; får de vite hvem som har sagt noe?

Siktede og h*ns advokat får nok tilgang til vitneavhør, ja.

Jeg forstår at dette er ubehagelig, men det er ytterst sjeldent av vitner får problemer med tiltalte/domfelte i etterkant.

I tillegg har vi jo alle et samfunnsansvar. Hvis du er motstander av narkotika, synes jeg også du har en moralsk plikt til å kaste lys over saken.

Forstår det !

Men dette er kriminelle ( i alle fall han) ,som skrevet har sittet inne tidligere for flere ting.

En får jo ikke lange straffen for slikt som dette , også er han ute igjen.

Jeg har tidligere selv overhørt drapstrusler fra han til en som var sammen med han utenfor her....uten at jeg vet grunnen.

Og uten at jeg er rassist ( så det er skrevet) vet jeg ikke hva han har begått i sitt hjemland , men i følge hans kone er det drapstrusler på han der.

Jeg tenker på min families sikkerhet i denne situasjonen!

Ørkenvandreren

Forstår det !

Men dette er kriminelle ( i alle fall han) ,som skrevet har sittet inne tidligere for flere ting.

En får jo ikke lange straffen for slikt som dette , også er han ute igjen.

Jeg har tidligere selv overhørt drapstrusler fra han til en som var sammen med han utenfor her....uten at jeg vet grunnen.

Og uten at jeg er rassist ( så det er skrevet) vet jeg ikke hva han har begått i sitt hjemland , men i følge hans kone er det drapstrusler på han der.

Jeg tenker på min families sikkerhet i denne situasjonen!

Jeg forstår at du er redd. Men jeg synes likevel ikke man uten visere skal gi etter for redselen. Hvilket samfunnn får vi hvis alle lukker øynene av frykt... (Jada, jeg vet det er lett å moralisere når jeg ikke er i dine sko...)

Du sier han har kommet med drapstrusler før. Mitt spørsmål er da; hvor mange har han drept? Trolig ingen...

Det du har sett og hørt i saken, er så ubetydelig at jeg tror neppe h*n bryr seg om det i det hele tatt. Det er også noe du kan nevne for politiet - at din kunnskap om forholdene er ubetydelig sett opp mot din frykt, og se om dette kan medføre at du slipper å vitne.

Jeg har forøvrig vært meddommer i retten et antall ganger, og domfelt flere bl.a for grove narkotikaforbrytelser. Jeg har aldri opplevd å bli kontaktet i etterkant. Så jeg forstår som sagt din uro, men tror den for en stor del er ubegrunnet.

Mvh

Annonse

Gjest har ikke lyst

Synes du skal være ærlig, jeg! Si det du vet. Hvorfor ikke? Vær en god borger..

God borger vil vel de fleste være ; samt ærlige .

Men allikevel går tryggheten for min familie over det igjen. Om du skjønner?!

Gjest gomle

God borger vil vel de fleste være ; samt ærlige .

Men allikevel går tryggheten for min familie over det igjen. Om du skjønner?!

Politiet kan ikke fortelle at det er du som har fortalt ting! Du kan møte på politihuset og fortelle alt. Samme om du sier noe eller ikke vil vel naboen mistenke at det er dere som har "sladret".

Ulv I Faarikaal

Hvis kjeltringene skal få skremme oss alle opp i hvert vårt hjørne, har vi tapt.

Mange sender opplysninger anonymt til politiet, slik at det blir mulig å få oversikt over situasjonen selv om ingen tør stå fram. Det er ikke sikkert det trengs vitner når forbrytelsen er detaljert beskrevet av flere anonyme.

Gjest vil helst ikke

Hvis kjeltringene skal få skremme oss alle opp i hvert vårt hjørne, har vi tapt.

Mange sender opplysninger anonymt til politiet, slik at det blir mulig å få oversikt over situasjonen selv om ingen tør stå fram. Det er ikke sikkert det trengs vitner når forbrytelsen er detaljert beskrevet av flere anonyme.

Hadde jeg ikke hatt barn , ville det vært mye lettere !

Jeg har vitnet tidligere uten problem , men det var før jeg fikk unger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...