Gå til innhold

Synd og sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest Iznogood
Skrevet

Har brukt endel tid på å lese om forskjellige religioner og trosretninger og ble svært overrasket over bibelens lære. Ifølge bibelen (misjonskirken) kan:

'synd, personlig synd kan være årsaken til sykdom, ikke alltid'.

Har jeg misforstått eller finnes det opplyste mennesker her til lands som tror dette i dag?

Gjest Undrer på D
Skrevet

Jeg!

I visse tilfeller skyldes f.eks. kjønnssykdommer utroskap, og det vil jeg kalle synd.

Skrevet

Selvsagt er det enkelte som tror på dette.

Hva er tross alt være med å tro at "synd kan gjøre folk syke", enn å tro på en skapning som gjorde vann til vin (uansett hvor kult dette trikset faktisk er), gikk på vannet for så å bli korsfestet og stå opp igjen den tredje dagen?

Skrevet

Selvsagt er det enkelte som tror på dette.

Hva er tross alt være med å tro at "synd kan gjøre folk syke", enn å tro på en skapning som gjorde vann til vin (uansett hvor kult dette trikset faktisk er), gikk på vannet for så å bli korsfestet og stå opp igjen den tredje dagen?

Være = verre.

Jeg er visst litt trøtt likevel.

Gjest selje
Skrevet

Jeg!

I visse tilfeller skyldes f.eks. kjønnssykdommer utroskap, og det vil jeg kalle synd.

Kjønnssykdommer skyldes bakterier eller virus o.l.

Synd er noe helt annet. Det tilfeldige sammenfall med at man er uheldig å bli smittet da man var utro, mp ikke forlede fornuftige mennesker til å trekke forhastede konklusjoner.

Men jeg skjønner jo hva Undrer på D. gjerne vil framholde.

Moteksempel: Mora mi var et utrolig sykdomsplaget menneske. Hun rotet og gravde i sin temmelig uskyldige fortid for å finne "grunnen" - en synd så stor at hun måtte lide seg gjennom et langt liv med store smerter.

Det er når jeg tenker på sånt at jeg mister troa, om jeg hadde hatt den. Og da mener jeg ikke troa på Gud, men på såkalt gudelige mennesker, av alle religiøse avskygninger.

Fy faen, sier nå jeg. Som både har vært utro og opplevd utroskap, men aldri opplevd det som en synd mot Gud. Mot den man sviktet, syndet man (mer eller mindre, det kommer jagu an på omstendighetene!)

Hva skal man si om leprasmittede i Afrika? Det samme som misjonstilhengerne sa? At de var hedenske, så derfor?

Christ! (I dobbelt forstand).

Skrevet

Både innenfor kristendom og jødedom er det regnet som overtro at sykdom skyldes synd.

Men kanskje har de ment som "undrer på d" sier, at de kan mene at et syndig liv kan føre til sykdom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...