Gå til innhold

Linser for første gang, hvor lang tilvenningstid?

Anbefalte innlegg

Gjest linseluset..

Føler jeg går i en annen verden her, jeg.. Fikk linser mandag. Ser litt utydelig/nesten dobbelt noe, og har så vondt i hodet i dag. Gleder meg til å ta dem av i kveld.. Om du har linser; hvor lenge har du dem på om dagene? Hvor mange dager/uker tok det før du ble vandt til linsene? Takk for svar noen... ikke så lett med linser, nei..

Fortsetter under...

Gjest linseluset..

Har du pleid å bruke briller før, eller har du gått "i tåka"? Hvis du har brukt briller før, syns jeg det er rart at du ser utydelig/ dobbelt. Uansett syns jeg det burde ha blitt bedre nå, etter 3-4 dager. Ring optikeren!

Takk for svar. Har ikke gått helt i tåka! Har brukt ett øye om gangen, og koblet ut det dårlige når jeg har sett "vanlig" (og brukt det dårlige øyet når jeg leser). Så jeg har ikke sett dårlig før jeg begynte å se litt dårligere på det gode øyet mitt.. Ser ikke alt dobbelt nå, altså. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg er ikke vant til å ha linsene på. Så synes det er merkelig.

Gjest QuePasta

Det tok meg flere måneder å bli skikkelig godvenn med linsene, var plaget av at de seilte rundt omkring der inne. Da linsene var korrigert for skjevhet, så ble det litt varierende med synet i begynnelsen.

Nå funker det mye bedre enn briller.

Gjest linseluset..

Det tok meg flere måneder å bli skikkelig godvenn med linsene, var plaget av at de seilte rundt omkring der inne. Da linsene var korrigert for skjevhet, så ble det litt varierende med synet i begynnelsen.

Nå funker det mye bedre enn briller.

Takk for svar! Fint å høre hvordan andre hadde det.. Har en skjevhet i hornhinnen på -1 som det ikke ble gjort noe med. Kanskje derfor også det er så merkelig... Irriterende med vondt i hodet, men.. Får bare vente og se hvordan det går. Kunne ikke ha briller (stor forskjell på øynene bl.a.).

Jeg har brukt linser i snart 11 år. Jeg bruker dem ca 10 timer om dagen. Jeg har aldri hatt problemer med dem og vente meg til dem fra dag 1. Samboeren min derimot brukte i allefall 2 mnd før han ble vant til å ta dem inn og ut osv. Husker godt alle styggeordene som kom fra badet hver morgen de første ukene, og han kunne godt bruke opp 2-3 par fordi han ikke fikk til å sette dem inn.

Så, det er nok litt forskjellig hvordan man liker linser, jeg kunne aldri brukt briller igjen for jeg er så fornøyd med linsene i allefall.

Annonse

Gjest linseluset..

Jeg har brukt linser i snart 11 år. Jeg bruker dem ca 10 timer om dagen. Jeg har aldri hatt problemer med dem og vente meg til dem fra dag 1. Samboeren min derimot brukte i allefall 2 mnd før han ble vant til å ta dem inn og ut osv. Husker godt alle styggeordene som kom fra badet hver morgen de første ukene, og han kunne godt bruke opp 2-3 par fordi han ikke fikk til å sette dem inn.

Så, det er nok litt forskjellig hvordan man liker linser, jeg kunne aldri brukt briller igjen for jeg er så fornøyd med linsene i allefall.

Når tar du dem på, og tar du dem av lenge før du legger deg om kvelden?

Hei -jeg har brukt linser i 13-14 år, og jeg bruker kun linser (har ikke briller). Dvs at jeg har på linsene fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg kan klare meg uten briller i tillegg fordi øynene mine danner veldig lite proteinbelegg på linsene, og jeg har en linsetype som puster svært godt. Jeg har en høy nærsyntstyrke med en hornhinneskjevhet på 0,75, som MÅ rettes opp for at jeg ikke skal se utydelig og bli småsvimmel. Vil anbefale deg toriske linser neste gang (som retter opp hornhinneskjevhet -leste du hadde 1.0 -det er jo en del) selv om det er en god del dyrere. Det tok meg et par uker å bli helt tilvent linsene i sin tid.

Lykke til -ta vare på øynene dine!

Når tar du dem på, og tar du dem av lenge før du legger deg om kvelden?

Jeg har dem som oftest på helt til jeg skal legge meg, og bruker så briller mens jeg leser på senga. I perioder er jeg derimot flink og tar dem av i 18-19 tiden og bruker så briller resten av kvelden, men det er ikke så ofte siden jeg ikke liker å bruke briller.

Gjest linseluset..

Hei -jeg har brukt linser i 13-14 år, og jeg bruker kun linser (har ikke briller). Dvs at jeg har på linsene fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg kan klare meg uten briller i tillegg fordi øynene mine danner veldig lite proteinbelegg på linsene, og jeg har en linsetype som puster svært godt. Jeg har en høy nærsyntstyrke med en hornhinneskjevhet på 0,75, som MÅ rettes opp for at jeg ikke skal se utydelig og bli småsvimmel. Vil anbefale deg toriske linser neste gang (som retter opp hornhinneskjevhet -leste du hadde 1.0 -det er jo en del) selv om det er en god del dyrere. Det tok meg et par uker å bli helt tilvent linsene i sin tid.

Lykke til -ta vare på øynene dine!

Takk for tips. -1 i skjevhet var det ja.. samt -2,75 (jeg har koblet ut det øyet før, derfor sett fint!). -0,5 på det andre.

Gjest linseluset..

Jeg har dem som oftest på helt til jeg skal legge meg, og bruker så briller mens jeg leser på senga. I perioder er jeg derimot flink og tar dem av i 18-19 tiden og bruker så briller resten av kvelden, men det er ikke så ofte siden jeg ikke liker å bruke briller.

Kom på noe.. med å bli vant til dem tenker jeg ikke på det å ta dem av og på, selv om det kan være litt stress... Jeg ser jo anderledes nå enn før, om du forstår. Liker best mitt syn, selv om jeg begynte å se litt dårligere på øyet jeg brukte.. Det er liksom litt "stress" å se nå.. Vanskelig å forklare!

Takk for svar. Har ikke gått helt i tåka! Har brukt ett øye om gangen, og koblet ut det dårlige når jeg har sett "vanlig" (og brukt det dårlige øyet når jeg leser). Så jeg har ikke sett dårlig før jeg begynte å se litt dårligere på det gode øyet mitt.. Ser ikke alt dobbelt nå, altså. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg er ikke vant til å ha linsene på. Så synes det er merkelig.

Det høres ut som linser blir en ganske stor forandring, og da kan det sikkert ta litt tid før du har vendt deg til dem. Kanskje du skal se det an noen dager til.

Annonse

Nå som du har fortalt litt mer: Jeg er enig med Zelig i at du bør prøve toriske linser; jeg har det, og ser som "en ørn". Jeg tror at grunnen til at du følere det slitsom med linser, kan være at du nå blir tvunget til å bruke begge øynene i samsyn, det har du jo tydligvis ikke gjort før. Det er sikkert slitsom for hodet og øynene i begynnelsen, men det er sikkert verd å holde ut. Du vil få bedre syn og avstandsbedømming hvis du bruker begge øynene. Det kan sikkert ta et par uker, kanskje mer.

Tror

Kom på noe.. med å bli vant til dem tenker jeg ikke på det å ta dem av og på, selv om det kan være litt stress... Jeg ser jo anderledes nå enn før, om du forstår. Liker best mitt syn, selv om jeg begynte å se litt dårligere på øyet jeg brukte.. Det er liksom litt "stress" å se nå.. Vanskelig å forklare!

Ja, jeg skjønte hva du mente. Jeg har aldri merket noe til linsene, jeg har aldri kjent at jeg har dem på, de flytter seg sjelden, og jeg har aldri hatt hodepine eller noen andre plager av dem, så det er nok ganske individuelt.

Gjest linseluset..

Fikk du prøve linser som retter opp skjevheten? -1 er ganske mye, i tillegg til styrken din.

Nei, det hadde de ikke. Vet ikke om det var kun for dagslinsene? Skal igjen på mandag og skal spørre mer! Godt å høre litt fra dere:)

Gjest linseluset..

Nå som du har fortalt litt mer: Jeg er enig med Zelig i at du bør prøve toriske linser; jeg har det, og ser som "en ørn". Jeg tror at grunnen til at du følere det slitsom med linser, kan være at du nå blir tvunget til å bruke begge øynene i samsyn, det har du jo tydligvis ikke gjort før. Det er sikkert slitsom for hodet og øynene i begynnelsen, men det er sikkert verd å holde ut. Du vil få bedre syn og avstandsbedømming hvis du bruker begge øynene. Det kan sikkert ta et par uker, kanskje mer.

Tror

Ja, har ikke brukt begge øynene samtidig på leeeenge! Det må jo vennes til..

Gjest linseluset..

Ja, jeg skjønte hva du mente. Jeg har aldri merket noe til linsene, jeg har aldri kjent at jeg har dem på, de flytter seg sjelden, og jeg har aldri hatt hodepine eller noen andre plager av dem, så det er nok ganske individuelt.

Jeg har jo før sett med kun ett øye om gangen, så det er nok også med på å gjøre alt så "merkelig". Merker ikke selve linsene, men da optikeren satte dem på følte jeg at det var rusk på øyet.

Nei, det hadde de ikke. Vet ikke om det var kun for dagslinsene? Skal igjen på mandag og skal spørre mer! Godt å høre litt fra dere:)

Nei, toriske endagslinser er ikke så utbredt ennå (d.v.s det finnes men det er veldig dyrt) -du må nok opp i månedslinser/langtidslinser. Må selv bruke langtidslinser (9 mnds linser) da disse er desidert best for mine øyne -endagslinser passer ikke for meg, de blir tørre og jeg ser dårligere med dem. Men alt dette er helt individuelt selvfølgelig. Men be om å få prøve alt de har, det er derfor de er der. Hvis de har Lunelle toriske linser der, prøv dem. De er som balsam for mine øyne :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...