Gjest spritz Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Svarte! Nå har jeg trent i ett år, fire ganger i uka. Har for det første gått ned 15 kg og funnet en kroppsvekt og fasong jeg er blitt glad i, depresjonen jeg hadde er borte og livet er mye "lettere" sånn på det jevne. Så tenkte jeg da som følger at "Nå har jeg klart å nå målene mine, nå trenger jeg ikke trene så mye lneger - det holder sikkert med et par turer ut og gå i uka nå."... Det trodde jeg. Har nå vært uten treningssenteret i to måneder, og har kun gått et par-tre turer på en halvtime noen gangrer i uka. Hva søren merker jeg? Jo, kondisen er betraktelig dårligere (allerede!!??), jeg er på dårligere humør, og generelt er ting litt tyngre. Har ikke så mye overskudd som da jeg trente. Og ikke minst - jeg er fortere trist igjen. Jeg har innsett en ting: det var dumt å slutte treningen. Det holder ikke (for meg) bare å fgå små turer for å holde meg oppe psykisk. Jeg har ingen lidelse eller noe, er bare en utpreget melankoliker ;-) Vel, jeg må jo også spørre dere som har peil - er det vikrleig vanlig å miste kondissen så fort? Og hvoe lett er det å få bygd den opp igjen? Og hva med psyken? er det flere som merker at er bedre med psyken når derer trener?> Hm, jeg skal melde meg inn igjen, det er helt sikkert. Mvh litt fortvilet "spritz" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andungen Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Har trent jevnlig i etpar år bortsett fra et avbrekk på 4 mndr i fjor..pga sf. Kondisen gikk betraktelig ned i den perioden, men det var lettere å bygge den opp igjen når jeg startet igjen. Har kun holdt på med kondisjonstrening, men nå er det på tide med litt styrke i tillegg så vurderer å ta et medlemsskap på Sats fra høsten. Det beste er jo en kombinasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Ja, kondisen går veldig fort ned igjen når man slutter å trene (men så kommerden også veldig raskt tilbake når du begynner å trene igjen, også). Gåturer er ikke nok for å vedlikeholde en kondis du har oppnådd ved betydelig høyere intensitet (puls) enn du kan få ved gange. Kan jogging være noe? Ang. trening og psyke, her er det endel forskning som tyder på at det er en viss terskel man må over for at trening skal virke antidepressivt. Er man over denne terskelen er trening (både aerobisk og anaerobisk) like effektivt som antidepressiva, f.eks SSRI! Hvor terskelen din er har du fått et slags svar på, du bør trene som du gjorde før. Å være i form er ikke et skippertak man kan gjøre og så er man i form, og dermed har du fått den kroppen man vil ha for evig og alltid, det er hele tiden en prosess. Som du har merket nå. Kanskje du kan gå mer/raskere/i bratt terreng, eventuelt sette opp et mer intensivt treingsprogram på egen hånd som inkluderer både aerobisk trening(jogging/sykling/svømming) og anaerobisk (styrkeøvelser) -så har du et supert utgangspunkt for å bedre kondisen og psyken (hvis du ikke vil tilbake til treningsstudioet). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Ja, kondisen går veldig fort ned igjen når man slutter å trene (men så kommerden også veldig raskt tilbake når du begynner å trene igjen, også). Gåturer er ikke nok for å vedlikeholde en kondis du har oppnådd ved betydelig høyere intensitet (puls) enn du kan få ved gange. Kan jogging være noe? Ang. trening og psyke, her er det endel forskning som tyder på at det er en viss terskel man må over for at trening skal virke antidepressivt. Er man over denne terskelen er trening (både aerobisk og anaerobisk) like effektivt som antidepressiva, f.eks SSRI! Hvor terskelen din er har du fått et slags svar på, du bør trene som du gjorde før. Å være i form er ikke et skippertak man kan gjøre og så er man i form, og dermed har du fått den kroppen man vil ha for evig og alltid, det er hele tiden en prosess. Som du har merket nå. Kanskje du kan gå mer/raskere/i bratt terreng, eventuelt sette opp et mer intensivt treingsprogram på egen hånd som inkluderer både aerobisk trening(jogging/sykling/svømming) og anaerobisk (styrkeøvelser) -så har du et supert utgangspunkt for å bedre kondisen og psyken (hvis du ikke vil tilbake til treningsstudioet). Det bør også sies at for mye trening også er negativt for psyken -forholdet er som en omvendt U-kurve. For lite og for mye er like ille for psyken, mens "passe" trening er på toppen av U-en. :-) (Dette gjelder depresjon/generell melankoli og angstlidelser). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirik26 Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hei! Jeg fikk utskrevet lykkepiller, men hentet de ikke da jeg ville prøve å fikse uten.. Jeg trente hver dag i 7 uker, og det hjalp som bare det på angst/depresjoner. Ikke stopp med trening, husk den godt følelsen det gir deg! jeg gikk også ned 10 kilo, men det er vel ingen grunn til å stoppe å holde kroppen frisk og raskt og psyken, tiltross for at man har funnet trivselsvekt ?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest slitern Skrevet 27. juli 2003 Del Skrevet 27. juli 2003 Ja, jeg tror nok det er best ja. Det er en god invistering å trene på treningssenter. Hvis du har problemer med å dra på treningen nå i sommer, kan du gå en tur hver dag. Det er litt lite med bare noen dager i uka. Men det er mange måter å trene på. Du kan svømme, sykle og jogge eller bare holde deg mye i aktivitet og ikke sitte for mye. Det vil også hjelpe på psyken. Jeg er også en melankoliker og merker at aktivitet og trening, mosjon gjør meg glad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.