Gå til innhold

NHD: Atarax mot angst

Anbefalte innlegg

Gjest Tvilende?

Jeg har fått Atarax av min psykiater (1-2 tabl. à 10mg pr dag) tilb ruk ved PMS. Jeg er veldig urolig og i ubalanse før mensen. Veldig plagsomt.

Har ikke brukt den. Går ikke på SSRI nå, men tar en Sobril av og til.

Leste i pakningsvedlegget at ATtarax (i tillegg til annet) gis ved angst, uro, nervøsitet og spenning. Dette passer jo godt med PMS'en min!

MEN, så står det videre; skal IKKE brukes ved endogene depresjoner eller ved uro og rastløshet av psykisk natur. (??????????????)

Det skjønner jeg ikke! Er ikke all indre uro og spenning av psykisk natur da?

Jeg lider av tidvise depresjoner og angst. Det visste psykiateren den gangen han gav meg pillene. Går ikke hos han lenger.

Grunnen til dette spørsmålet nå, er at jeg har vært litt for hard på Sobril i det siste. Har tatt en 15mg hver dag, og det er vel ikke helt bra. Om Atarax sto det at det IKKE var vanedannende. Derfor lurte jeg på om jeg kunne erstatte Sobril med Atarax.

Men hvis det forverrer angst og depresjon skjønner jeg ingen ting. Jeg har vel slitt med tendens til depresjon helt siden hormonene begynte å herje da mensen kom i ungdomsårene. Ble ytterligere forverret etter en livskrise. Vet ikke om dette da er endogen egentlig? Psykiateren kalte det depresjon pga ytre omstendigheter, men jeg lurer på om det er blanda.

Har du noe fornuftig å si. Bør jeg holde meg unna Atarax?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112434-nhd-atarax-mot-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tvilende?

Det må være en feil, eller du må ha misforstått pakningsvedlegget. Du kan trygtforsøke Atarax.

Et SSRI ville vel vært å foretrekke. Noen grunn til at du ikke prøver det?

Det med hva det bl.a. kunne brukes mot og når det ikke skulle brukes var ordrett referert fra pakningsvedlegget. Jeg syntes det var litt merkelig måte å skrive det på jeg også.

Jeg HAR prøvd et par SSRI. Gikk kraftig opp i vekt og hadde mye bivirkninger, svetting bl.a. Så det har jeg ikke lyst til å prøve noe mer. Har gitt det noen år for å si det slik.

Hvis jeg kunne ta en Sobril hver dag kunne jeg hatt det fint. Men det er vel ikke tilrådelig? Det er derfor jeg begynte å tenke på denne Atarax'en jeg har liggende.

Da tror jeg at jeg rett og slett prøver det jeg. Jeg kan vel det uten å spørre min nåværende lege? Det er ikke han som gav meg resepten i sin tid, men på den annen side så går jeg ikke fast på annen medisin. Utenom Aerius for allergi. Og det er vel ikke noe betenkeligheter med den kombinasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112434-nhd-atarax-mot-angst/#findComment-670028
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...