Gå til innhold

Begravelser

Anbefalte innlegg

Gjest Iznogood
Skrevet

Jeg er av dem (de få?) som ikke går i begravelser. Årsaken er at jeg tror ikke de døde har opptelling ved begravelser over hvem som kom. Jeg er av den oppfatning at det er bedre å besøke venner og familie mens de er i live. Heller gi blomster til folk uten spesiell grunn, foruten at de er tilstede i livet.

Får nok pepper for dette...

Skrevet

La oss nå si at din venninnes barn døde. Ville du ikke gått i den begravelsen? Hadde du vært min venninne og ikke kommet, hadde jeg nok revurdert vennskapet. Men det er klart, dette er ditt personlige valg, og ingen kan komme og pepre deg for det. Jeg bare føler at begravelser er mest for de etterlatte.

/me går ut i solen igjen! ;o)

Skrevet

Eg har til dags dato aldri gått i ei gravferd av omsyn til den son ligg i kista, men av omsyn til dei pårørande. Kva du gjer, er eg likegyldig til.

Skrevet

Jeg går heller ikke i begravelser annet enn til de nærmeste. Det ser ut som om folk føler seg forpliktet til å gå i begravelser til folk de aldri har møtt bare fordi de kjenner onkelen til kunsina osv og naboer de knapt sier hei til.

Gjest Iznogood
Skrevet

La oss nå si at din venninnes barn døde. Ville du ikke gått i den begravelsen? Hadde du vært min venninne og ikke kommet, hadde jeg nok revurdert vennskapet. Men det er klart, dette er ditt personlige valg, og ingen kan komme og pepre deg for det. Jeg bare føler at begravelser er mest for de etterlatte.

/me går ut i solen igjen! ;o)

Dersom min venninnes barn døde ville jeg ikke gått i den begravelsen.

'Hadde du vært min venninne og ikke kommet, hadde jeg nok revurdert vennskapet. Men det er klart, dette er ditt personlige valg, og ingen kan komme og pepre deg for det.'

Det er dette jeg mener med 'pepper'. Om du revurderer vennskapet fordi jeg ikke kommer i en begravelse.

Skrevet

Jeg går ikke i begravelser for den som har falt fra, men for å vise respekt og medfølelse til den / de som er etterlatt.

Det er sånt man bare gjør, syns jeg!

Gjest Iznogood
Skrevet

Eg har til dags dato aldri gått i ei gravferd av omsyn til den son ligg i kista, men av omsyn til dei pårørande. Kva du gjer, er eg likegyldig til.

Hva mener du med omsyn til dei pårørande? Neida, jeg er ikke helt dum, men lurer på hva du legger i det.

Skrevet

Jeg går ikke i begravelser for den som har falt fra, men for å vise respekt og medfølelse til den / de som er etterlatt.

Det er sånt man bare gjør, syns jeg!

Av hensyn til pårørende og for å ta farvel med den døde.

For mange hjelper det på sorgprosessen å gå i begravelsen.

Det gikk ikke opp for meg at bestefaren min virkelig var død før jeg leste på båndene på kista hans. Gråt ikke før det.

Skrevet

Hva mener du med omsyn til dei pårørande? Neida, jeg er ikke helt dum, men lurer på hva du legger i det.

I gravferda til mi mor for tre år sidan satte eg stor pris på at folk var der og delte sorga vår. Det gjorde tapet lettare å bæra. Eit fullt kapell er betre enn eit tomt.

Difor vil eg på same vis stille opp og støtte folk eg sett pris på når dei har det vanskeleg.

Skrevet

'Hadde du vært min venninne og ikke kommet, hadde jeg nok revurdert vennskapet. Men det er klart, dette er ditt personlige valg, og ingen kan komme og pepre deg for det.'

Det er dette jeg mener med 'pepper'. Om du revurderer vennskapet fordi jeg ikke kommer i en begravelse.

"Det er dette jeg mener med 'pepper'. Om du revurderer vennskapet fordi jeg ikke kommer i en begravelse. "

Det er jo berre ein måte å seia kva slags mennesker ein vil omgje seg med. Som ein person som tenkjer slik du gjer, vil du jo ganske enkelt ikkje bli ei venninne av t.d. meg. Altså er det ikkje noko problem.

Skrevet

Da mitt barn døde var det flere som hverken kom i begravelsen, eller ga lyd fra seg i ettertid. So much for friendship...?

Om du hadde vært min venninne og ikke stilt opp da jeg hadde behøvd min venninnes skulder å gråte på, så hadde ikke vennskapet vært verdt noe! Det er det jeg mener! At DU velger å ikke sette vennskapet høyere kan jo ikke jeg noe for?

Skrevet

Av hensyn til pårørende og for å ta farvel med den døde.

For mange hjelper det på sorgprosessen å gå i begravelsen.

Det gikk ikke opp for meg at bestefaren min virkelig var død før jeg leste på båndene på kista hans. Gråt ikke før det.

Selvfølgelig for en siste farvel, i dette tilfelle var jo du en av de pårørende.

Hadde jeg vært din venninde eller kusine, hadde jeg også gått i den begravelsen.

Men da av respekt for deg og dine.

Gjest Iznogood
Skrevet

Da mitt barn døde var det flere som hverken kom i begravelsen, eller ga lyd fra seg i ettertid. So much for friendship...?

Om du hadde vært min venninne og ikke stilt opp da jeg hadde behøvd min venninnes skulder å gråte på, så hadde ikke vennskapet vært verdt noe! Det er det jeg mener! At DU velger å ikke sette vennskapet høyere kan jo ikke jeg noe for?

Da mitt barn døde var det flere som hverken kom i begravelsen, eller ga lyd fra seg i ettertid.

Hvilke grunner andre mennesker har for å ikke komme i en begravelse vet jeg ikke, men jeg selv har ingen grunner for ikke å gi lyd i for-, eller etterkant av en begravelse.

Om du hadde vært min venninne og ikke stilt opp da jeg hadde behøvd min venninnes skulder å gråte på, så hadde ikke vennskapet vært verdt noe!

Jeg har erfart at sorgen ikke er over ved en begravelse. Jeg sa at jeg ikke ville komme i begravelsen, men ser at jeg burde absolutt ha skrevet at jeg vil være der for de som måtte ønske det utefor begravelsen.

Skrevet

Da mitt barn døde var det flere som hverken kom i begravelsen, eller ga lyd fra seg i ettertid.

Hvilke grunner andre mennesker har for å ikke komme i en begravelse vet jeg ikke, men jeg selv har ingen grunner for ikke å gi lyd i for-, eller etterkant av en begravelse.

Om du hadde vært min venninne og ikke stilt opp da jeg hadde behøvd min venninnes skulder å gråte på, så hadde ikke vennskapet vært verdt noe!

Jeg har erfart at sorgen ikke er over ved en begravelse. Jeg sa at jeg ikke ville komme i begravelsen, men ser at jeg burde absolutt ha skrevet at jeg vil være der for de som måtte ønske det utefor begravelsen.

Det hadde nok blitt satt stor pris på! :o)

mariaflyfly
Skrevet

Skjønner forsåvidt poenget ditt med at den døde nok merker fint lite til hvem som er i begravelsen. Men omtanken for de etterlatte er vel kanskje ikke ikke så viktig?

Gjest Iznogood
Skrevet

Skjønner forsåvidt poenget ditt med at den døde nok merker fint lite til hvem som er i begravelsen. Men omtanken for de etterlatte er vel kanskje ikke ikke så viktig?

mariaflyfly, jeg så selv dårlig jeg forklarte mine holdninger, og skrev et nytt innlegg, les 'Når det blir min tur'.

Ørkenvandreren
Skrevet

Jeg har sans for det du sier om å vise omsorg/omtanke/etc mens man lever.

Men jeg går likevel i begravelser. Dels av respekt for avdøde, dels av respekt for de pårørende og dels av hensyn til min egen sorg. Disse tre elementenes innbyrdes vekt varierer selvsagt med hvem som har tatt reper'n.

Skrevet

Jeg går ikke i begravelser fordi jeg tror den døde har opptelling. Jeg går for å vise de pårørende at jeg føler med dem i tapet.

Good Golly!
Skrevet

Man går ikke i begravelse primært pga. avdøde. Man gjør det for å støtte pårørende og vise en siste respekt.

Skrevet

Hvis man holder seg borte fra en begravelse hvor man normalt burde være til stede, blir det vanligvis oppfattet som en demonstrasjon av likegyldighet overfor avdøde og/eller pårørende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...