Gå til innhold

Mat og ernæring.

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 37, og jeg har gått ned 30 kilo de siste 4 årene, fra 83 - 53. Nå har jeg egentlig en fin vekt, men da jeg er liten (161 cm høy) og spedbygd, så ønsker jeg å gå ned ytterligere 3 kilo.

Nå har jeg totalt endret mitt kosthold, og spiser i hovedsak grønnsaker til middag. Men det er bare det at jeg gåt rett og slett ikke ned i vekt mer! Spiser jeg "feile" grønnsaker?

Frokost : 2 Ryvita knekkebrød med 4 skiver Taffelost.

Lunsj : Det samme, gjerne en banan i tillegg.

Middag: Stekte grønnsaker (uten fett/ olje); Brokkoli, blomkål, gulrøtter, 1 løk, purre, 1 fedd hvitløk, rød paprika, 2 champinjong, litt skåret kål.

Ettermiddagsmat og kvelds: det samme som til frokost.

Jeg spiser også 4-5 youghurter m/ musli pr. uke (ferdige porsjonsbegre).

Jeg blander i litt seifilet vekselvis med 1-2 kyllinglår i middagen. Jeg koker alt dette i et par dl vann 8-10 minutter.

Jeg gikk ned 10 kilo fra -99 til - 00 , deretter 20 kilo fra -00 til -02. Jeg har lagt på meg 1,5 kilo siden i fjor, men syns selv jeg har vært kjempeflink å holde vekta. Jeg har stor søthunger og spiser 1 pose twist hver lørdag.

Utenom dette drikker jeg 1-2 liter vann hver dag, ca 1,5 liter kaffe hver dag og uhyre sjelden brus og saft.

Jeg har jo fått et nytt utseende og srortrives med det, men jeg har mye "til overs hud" på magen, dette plager meg fryktelig og gjør meg stresset.

Hva syns dere om mitt kosthold, og hva kan jeg endre både med tanke på litt mere vektreduksjon og sunn og god helse?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du spiser litt for lite! Kroppen din har tydeligvis begynt å spare på det den har, og du vil ikke gå mer ned i vekt. Hva med å spise litt mer og begynne å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 kilo var da ikke særlig mye... Så flott at du har greid å redusere vekta så mye!

Grunnen til at du ikke går ned ytterligere kan være at kroppen har satt seg selv på sparebluss, du begynner å veie ganske lite i forhold til høyde. Jeg er selv 160 og har nok ikke veid så lite siden ungdomskolen - før puberteten...

Pass på å få i deg nok næring, som magnolia skriver kan det være lurt å trene heller. Feks ulike mageøvelser. Men om du har født barn kan det være løs hud og den blir nok slik den er. Trening styrker dog musklene slik at huden kan føles strammere. Noen vil sikkert anbefale div kremer, men jeg vet ikke om det hjelper!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

53 kilo var da ikke særlig mye... Så flott at du har greid å redusere vekta så mye!

Grunnen til at du ikke går ned ytterligere kan være at kroppen har satt seg selv på sparebluss, du begynner å veie ganske lite i forhold til høyde. Jeg er selv 160 og har nok ikke veid så lite siden ungdomskolen - før puberteten...

Pass på å få i deg nok næring, som magnolia skriver kan det være lurt å trene heller. Feks ulike mageøvelser. Men om du har født barn kan det være løs hud og den blir nok slik den er. Trening styrker dog musklene slik at huden kan føles strammere. Noen vil sikkert anbefale div kremer, men jeg vet ikke om det hjelper!

Lykke til.

Hei!

Tusen takk for svar fra dere begge!

Ja, dere har nok rett....Jeg plages av denne løshuden, hadde den ikke vært der hadde jeg nok vært fornøyd uten ytterligere å gått ned i vekt. Jeg blir rett og slett stresset av å se den.

Jeg har født 4 barn, den yngste er snart 9 år. Når jeg bøyer meg fremover velter magen ut og henger som en "bærepose", det ser fælt ut.

Vel, jeg har nå en vekt jeg ikke har hatt siden jeg var sytten, og jeg kan for første gang siden da bruke min nydelige bunad!

Jeg trener! Det er gøy å trene.

Jeg er fornøyd med mitt matinntak, jeg har blitt utrolig glad i grønnsaker og fråtser i grønnsaksdisken når jeg er i butikken. Kjøleskapet bugner. Det er mye næring og antioksidanter i grønnsaker, men jeg har fått råd fra ernæringseksperter om å ta vit. B12, da jeg ikke drikker melk. Ellers tar jeg tran hver dag.

Ellers merker jeg at hud og hår har blitt friskere og finere etter at jeg sluttet å putte i meg "junk-food".

Ønsker dere en riktig fin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for svar fra dere begge!

Ja, dere har nok rett....Jeg plages av denne løshuden, hadde den ikke vært der hadde jeg nok vært fornøyd uten ytterligere å gått ned i vekt. Jeg blir rett og slett stresset av å se den.

Jeg har født 4 barn, den yngste er snart 9 år. Når jeg bøyer meg fremover velter magen ut og henger som en "bærepose", det ser fælt ut.

Vel, jeg har nå en vekt jeg ikke har hatt siden jeg var sytten, og jeg kan for første gang siden da bruke min nydelige bunad!

Jeg trener! Det er gøy å trene.

Jeg er fornøyd med mitt matinntak, jeg har blitt utrolig glad i grønnsaker og fråtser i grønnsaksdisken når jeg er i butikken. Kjøleskapet bugner. Det er mye næring og antioksidanter i grønnsaker, men jeg har fått råd fra ernæringseksperter om å ta vit. B12, da jeg ikke drikker melk. Ellers tar jeg tran hver dag.

Ellers merker jeg at hud og hår har blitt friskere og finere etter at jeg sluttet å putte i meg "junk-food".

Ønsker dere en riktig fin sommer!

Du greier ikke slanke bort ekstrahuden uansett, det vil jo heller bare bli mer av den dersom du går enda mer ned i vekt. Den må i tilfelle opereres bort, men da tror jeg du må ha hatt stabil vekt en god stund. Hør med lege din! Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...