Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som omtaler folk fra Asia for "gulinger". Jeg synes dette er rasistisk.

Hvis jeg sier til henne at jeg har vært på besøk hos Anne og hun vet at Anne er adoptert fra Korea, så sier hun gjerne "åh, hu' gule, ja".

Jeg liker ikke at venninnen min sier slikt, det gir meg en støkk i magen hver gang hun kommer med slike utsagn, så hvordan kan jeg få sagt det til henne på en ålreit måte at dette ikke er greit? Jeg vet at årsaken er en blanding av ren uvitenhet og fordommer fra hennes side, hun tenker antakelig ikke at dette er rasisme. Hun har en rasistisk tankegang når det gjelder andre ting også, så jeg tenkte jeg skulle prøve å "snu" meningene hennes litt, gi henne noe å tenke på. Men jeg må begynne i det små tror jeg, og ta litt etter hvert for ikke å ødelegge et ellers godt vennskap. Derfor trenger jeg litt innspill fra andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112795-%C3%A5-kalle-noen-for-guling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Grip

28

• Goliath

20

• petter smart

9

Mest aktive i denne tråden

petter smart

På lik linje med å kalle etniske nordmenn for hvite er rasisme?

Dette er ikke rasisme og du burde skjemmes for å kalle det det. Det er slike som deg som ødelegger meningen med ordet rasisme. Begrepet rasisme brukes altfor ofte og om ting som ikke har noe med rasisme å gjøre.

Gjest Humlepungen

Tja det stemmer jo at de er gule da *ler*

Nei jeg bare tulla.

Om du syns dette er ubehagelig å høre på så si til henne at du ikke liker det og at ho må respektere det. Da retter ho seg nok etter dette. Håper bare ho ikke sier guling til asiater. Det er stygt. Jeg liker ikke å blir kallt bleike blondis og bleiking av mørkhudede. Om de syns jeg er en norsk bleiking og ikke liker hårfargen min kan de holde det for seg selv. Og det gjelder veninna di også. Hun er vel ikke så dum at ho sier det direkte til utlendinger.

Gjest pasa20

Dette er ikke rasisme og du burde skjemmes for å kalle det det. Det er slike som deg som ødelegger meningen med ordet rasisme. Begrepet rasisme brukes altfor ofte og om ting som ikke har noe med rasisme å gjøre.

Har en vennine som er asiater og datteren hennes ble kalt for guling i barnehagen og kom gråtende hjem....

Og den ungen som kalte henne for det har jo tydeligvis lært det et sted og det er ikke sikkert h*n visste hva han egentlig sa eller at hun kom til å bli så lei seg for det...Men hadde ikke folkene rundt han brukt det ordet kunne hele situasjonen blitt unngått....

Kanskje hun kan begynne å si "åja, hun asiatiske ja" isteden? Da får hun sagt det samme når hun ikke husker navn og slikt og vil ha et kjapt kjennetegn på vedkommende... er det mindre rasistisk?

Hun er adoptert, og derfor er hun norsk, og ikke asiatisk. :-)

Spørsmålet er heller hvorfor man skulle referere til rasen/hudfargen hennes.

Med vennlig hilsen

Annonse

"guling" er åpenbart negativt, og selvsagt rasisme.

Det er klart at du kan omdefinere "rasisme" slik at 2. verdenskrig knapt rammes, men det er som å omdefinere tyveri til kun å gjelde beløp over 2 milliarder.

Vås.

Hei Pierina,

Fortell venninnen din at de holdningene hun forfekter er et langt større problem for Anne enn grupper som BootBoys.

Spør direkte hvorfor hun insisterer på å referere til hudfargen til Anne kontinuerlig, og at hvis hun mener at hudfargen er relevant så er hun (per definisjon) en rasist. Hvis hun ikke er rasist, hvorfor refererer hun til hudfarge/rase hele tiden da?

Hvis hun påstår at det er kun for å "identifisere" henne, så påpekt at hun klarer å identifisere alle de andre uten å referere til hudfarge/rase, og hun vet jo hva Anne heter.

For øvrig kan du påpeke at de eneste som er gule er de som har gulsott. De fleste i Asia er brune.

Flott at du står opp for noe du tror på, og ikke aksepterer slike holdninger.

Med vennlig hilsen

Hun er adoptert, og derfor er hun norsk, og ikke asiatisk. :-)

Spørsmålet er heller hvorfor man skulle referere til rasen/hudfargen hennes.

Med vennlig hilsen

"Hun er adoptert, og derfor er hun norsk, og ikke asiatisk. :-)"

Men hun er gul/brun.

Det er tanken bak ordene som teller sør. De som glipper ut sånne utsagn, mener som regel ingenting vondt med det - det blir for dem kun en beskrivelse.

Det er nok mange som holder kjeft, som er langt verre. De er farlige, men dem får du aldri skremt bort.

Forøvrig ser jeg ikke noe galt i å bli kallt hverken: Svarting, guling, eller hviting. Kun en betegnelse. Setter du Jævla foran, er det noe annet.

"Hun er adoptert, og derfor er hun norsk, og ikke asiatisk. :-)"

Men hun er gul/brun.

Det er tanken bak ordene som teller sør. De som glipper ut sånne utsagn, mener som regel ingenting vondt med det - det blir for dem kun en beskrivelse.

Det er nok mange som holder kjeft, som er langt verre. De er farlige, men dem får du aldri skremt bort.

Forøvrig ser jeg ikke noe galt i å bli kallt hverken: Svarting, guling, eller hviting. Kun en betegnelse. Setter du Jævla foran, er det noe annet.

De som ikke er historieløse ser hvorfor det er galt.

Annonse

Det er kun i "enkeltes hoder" at "hore" eller "pakkis" blir negativt også.

Javel, men så lenge de holder det inne i hodet får det så være. Og ikke noe som andre kan få gjort stort med. Når det ikke sies høyt - mener jeg, sånn som i tråden. Det er de stilletiende gruppene som er verst.

Mener du at f.eks. Svarting er verre enn hviting? Og hvorfor?

Og hva med, hun med det lyse håret, eller hun med det svarte krøllete. Han med den mørke huden, eller han med den fregnete huden.

Kan du for en gangs skyld svare, og ikke bare tulle.

Hva er det som gjør at du forbinder noe negativt med "guling" og "svarting"? Jeg gjør det ikke, og ikke de fleste andre heller. Er det bare nordmenn som kan kalles alt annet enn hvitinger?

Du skjønner vel ikke hva jeg mener allikevel.

Javel, men så lenge de holder det inne i hodet får det så være. Og ikke noe som andre kan få gjort stort med. Når det ikke sies høyt - mener jeg, sånn som i tråden. Det er de stilletiende gruppene som er verst.

Mener du at f.eks. Svarting er verre enn hviting? Og hvorfor?

Og hva med, hun med det lyse håret, eller hun med det svarte krøllete. Han med den mørke huden, eller han med den fregnete huden.

Kan du for en gangs skyld svare, og ikke bare tulle.

Hva er det som gjør at du forbinder noe negativt med "guling" og "svarting"? Jeg gjør det ikke, og ikke de fleste andre heller. Er det bare nordmenn som kan kalles alt annet enn hvitinger?

Du skjønner vel ikke hva jeg mener allikevel.

Nei, jeg skjønner ikke hva du mener, og tviler på du selv gjør det.

Hvis du ikke forstår hvorfor ord som "guling" og "svarting" er "negativt ladet" så er det en historieløshet som neppe noen kan gjøre noe med her.

God bedring.

Nei, jeg skjønner ikke hva du mener, og tviler på du selv gjør det.

Hvis du ikke forstår hvorfor ord som "guling" og "svarting" er "negativt ladet" så er det en historieløshet som neppe noen kan gjøre noe med her.

God bedring.

Jeg er forkjølet, så takk. Ellers fungerer toppen sånn nogenlunde.

Jeg skjønner bare ikke tankegangen din.

Men vi kan slutte, vi kommer nok aldri til å bli enige uansett, men det er greit.

Jeg respekterer alle mennesker uansett, og tenker derfor ikke som deg. Dvs. så lenge de ikke gjør meg, eller mine noe - eller andre for den del.

Det har ikke noe med guling, svarting, eller hvitingbetegnelsen å gjøre. Snarere HVEM som eventuellt gjør det, og ikke hvordan de ser ut.

Noen ganger derimot, må en betegnelse/beskrivelse til.

petter smart

Har en vennine som er asiater og datteren hennes ble kalt for guling i barnehagen og kom gråtende hjem....

Og den ungen som kalte henne for det har jo tydeligvis lært det et sted og det er ikke sikkert h*n visste hva han egentlig sa eller at hun kom til å bli så lei seg for det...Men hadde ikke folkene rundt han brukt det ordet kunne hele situasjonen blitt unngått....

Sier ikke at det er greit å kalle noen guling, det er et negativt ladet ord når en bruker det om mennesker, men det er ikke nødvendigvis rasisme.

Men rart at vi ikke har noe imot å bli kallt hvite, mange mørkhudete foretrekker å bli kallt svarte. Hvorfor er det så mye mer ille å kalle noen gule?

petter smart

"guling" er åpenbart negativt, og selvsagt rasisme.

Det er klart at du kan omdefinere "rasisme" slik at 2. verdenskrig knapt rammes, men det er som å omdefinere tyveri til kun å gjelde beløp over 2 milliarder.

Vås.

Så alt som er negativt ladet er rasisme. Fint du er her for å fortelle oss alt dette. For noe vås.

En bør unngå å kalle noen guling, men det har ikke noe med rasisme å gjøre.

Men du kaller jo alt som er det minste negativt om innvandrere av en annet etnisk opprinnelse enn nordmenn for rasisme, så det overrasker ikke.

Ørkenvandreren

Hei Pierina,

Fortell venninnen din at de holdningene hun forfekter er et langt større problem for Anne enn grupper som BootBoys.

Spør direkte hvorfor hun insisterer på å referere til hudfargen til Anne kontinuerlig, og at hvis hun mener at hudfargen er relevant så er hun (per definisjon) en rasist. Hvis hun ikke er rasist, hvorfor refererer hun til hudfarge/rase hele tiden da?

Hvis hun påstår at det er kun for å "identifisere" henne, så påpekt at hun klarer å identifisere alle de andre uten å referere til hudfarge/rase, og hun vet jo hva Anne heter.

For øvrig kan du påpeke at de eneste som er gule er de som har gulsott. De fleste i Asia er brune.

Flott at du står opp for noe du tror på, og ikke aksepterer slike holdninger.

Med vennlig hilsen

>hvis hun mener at hudfargen er relevant så er hun (per definisjon) en rasist.

Min datter på 7 år har 2 venner, som bor i samme område og heter det samme. Forskjellen er at hun ene er hvit og hun andre er brun (oiii, nå ble kanskje jeg rasist også??).

Når jeg spør hvor hun skal, eller hvem hun har vært hos, kan svaret være "brune-XXX".

Nei og nei, hva har jeg gjort feil i min oppdragerrolle??

*fortvilet*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...