Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tror fan meg at synet av en ikke-hvit person utløser soionom-instinktet ditt automatisk. Behovet for å klientifisere medmennesker, er en plage for de som rammes, men ganske utbredt blant velmenende naivister og sosiopater.

Det må da være mulig for deg å forestille deg at folk med ikke-hvit hudfarge ikke har behov for, eller ønsker din konstante og uoppstoppelige beskyttertrang?

Det er nærmest ubehagelig å observere denne spesielle adferden, sør. Skjerp deg.

Beklager at jeg ikke lar deg rakke ned på folk uten kommentar, Grip.

Ord som "krøpling", "svarting" og "guling" er negativt ladede for dem det gjelder, enten du liker det eller ei.

Forstår du virkelig ikke hvorfor slike ord er negativt ladede, eller gjør du deg bare dum med vilje?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Grip

28

• Goliath

20

• petter smart

9

Mest aktive i denne tråden

Hva skal man kalle alt mulig da?

Jeg aner faktisk ikke..

Neger= person av afrikansk opprinnelse?

Feit= vektsmessig utfordret?

Krøpling=??? Handicapet(men blir ikke det veldig vagt?)

Det er jo bare beskrivende ord!! Hvorfor i all verden må man skrive om alt mulig?

Og: Hore er ikke til å sammenligne med ordene ovenfor.

En hore er noen som selger sex. Å kalle folk som ikke er prostituerte blir da FEIL, ikke støtende. Å kalle noen som faktisk er en hore for hore må være greit, igjen i beskrivende øyemed.

Det er ikke ordene det er noe galt med, det er meningene og intensjonene som eventuelt kommer samtidig.

Ærlig talt, er ikke det litt tullete å flisespikke på sånt?

Hvis jeg hadde vært krøpling, hore eller feit måtte det da være greit at folk omtalte meg som det.På lik linje med at folk som er skallet blir omtalt som skallet, eller folk som er taxisjøfører kan bli omtalt som akurat det.

Det høres jo nesten ut som at du ikke synes det er i orden å være f.eks neger.Siden du ikke kan si det mener jeg.

Man må iaktta normal høflighet. Hvis noen er feit eller radmager eller krøpling eller whatever, gir man seg ikke til å kommentere andre mennesker i slike ordelag.

Så du forenkler nok en smule når du sier at vi kan omtale folk som feite, selv om objektivt sett er det. Spesielt når slik omtale virker sårende, bør man avstå.

Beklager at jeg ikke lar deg rakke ned på folk uten kommentar, Grip.

Ord som "krøpling", "svarting" og "guling" er negativt ladede for dem det gjelder, enten du liker det eller ei.

Forstår du virkelig ikke hvorfor slike ord er negativt ladede, eller gjør du deg bare dum med vilje?

Med vennlig hilsen

Jeg kommenterer i denne tråden (minst) to forhold.

Jeg har flere ganger påpekt at man ikke bør omtale folk i vendinger som virker støtende. Dette har med dannelse og folkeskikk å gjøre.

Det andre punktet er at du trekker slike uttalelser altfor langt. Om noen bruker ord som guling eller svarting, er det neppe rasistisk, med forbehold om hvem som er avsender.

Det tredje er at din evige jakt på ord og vendinger som på noe vis kan tolkes som negativt overfor mennesker med annen hudfarge enn vår, virker direkte nedlatende overfor disse. Man er ikke automatisk en persillekvast selv om ikke hvit, skjønner du.

Skjønner du?

laguna1365380434

Man må iaktta normal høflighet. Hvis noen er feit eller radmager eller krøpling eller whatever, gir man seg ikke til å kommentere andre mennesker i slike ordelag.

Så du forenkler nok en smule når du sier at vi kan omtale folk som feite, selv om objektivt sett er det. Spesielt når slik omtale virker sårende, bør man avstå.

Vel. Det er jo gjerne ikke behov for å fortelle slikt i ansiktet på noen..

Mere over temaet: "Så kjipt at han falt ned ble han eh..Krøpling?"

Eller: "det er hun som er litt feit, vet du.."

Sånne ting..

Jeg er høflig og grei når jeg omgåes mennesker, og først og fremst har jeg ikke problemer med at folk er som de er..

Jeg aner faktisk ikke..

Det er jo bare beskrivende ord!! Hvorfor i all verden må man skrive om alt mulig?

En hore er noen som selger sex. Å kalle folk som ikke er prostituerte blir da FEIL, ikke støtende. Å kalle noen som faktisk er en hore for hore må være greit, igjen i beskrivende øyemed.

Det er ikke ordene det er noe galt med, det er meningene og intensjonene som eventuelt kommer samtidig.

Hvis jeg hadde vært krøpling, hore eller feit måtte det da være greit at folk omtalte meg som det.På lik linje med at folk som er skallet blir omtalt som skallet, eller folk som er taxisjøfører kan bli omtalt som akurat det.

Det høres jo nesten ut som at du ikke synes det er i orden å være f.eks neger.Siden du ikke kan si det mener jeg.

Hei,

I en idéell verden hadde du hatt rett, Laguna.

Men vi bor i en verden med historie, og i et samfunn.

For å ta "neger", "svart", "hvit" osv først:

Ordet "neger" er negativt ladet fordi det minner dem det beskriver om ordet "nigger", som ble brukt av slaveeierene i USA.

Ordet "neger" går også på rase (og ikke hudfarge (en albino neger er hvit, men fremdeles en neger), og kan sammenlignes med å kalle seg "arisk" eller "jøde". Akkurat som du ikke snakker om "han arien der borte", så behøver du vel heller ikke snakke om han jøden der borte, eller han negeren der borte.

[Det er for øvrig ikke noe galt med å beskrive en hudfarge som svart.]

===

Ord som krøpling, guling, osv er selvsagt mislikt av dem som blir beskrevet av disse ordene. De ER negativt ladete - ikke fordi det er noe "galt" med å være funksjonshemmet, brun eller svart, men fordi "svarting" blir brukt nedsettende.

Det er faktisk ikke så vanskelig som du vil ha det til. Det fordrer bare litt respekt for andre mennesker - nok til å kalle dem noe de er komfortable med.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Jarra

Jeg aner faktisk ikke..

Du er i alle fall blond... :-O

Vel. Det er jo gjerne ikke behov for å fortelle slikt i ansiktet på noen..

Mere over temaet: "Så kjipt at han falt ned ble han eh..Krøpling?"

Eller: "det er hun som er litt feit, vet du.."

Sånne ting..

Jeg er høflig og grei når jeg omgåes mennesker, og først og fremst har jeg ikke problemer med at folk er som de er..

De eksemplene du nevner er vel greie nok. Hvis man imidlertid ikke vanligvis omtaler andre folk på den måten, vil man gradvis venne seg av med å bruke dem..og heller finne alternativer.

Men for all del...det er ingen stor sak så lenge man stort sett holder seg til sømmelig adferd.

Jeg har flere ganger påpekt at man ikke bør omtale folk i vendinger som virker støtende. Dette har med dannelse og folkeskikk å gjøre.

Det andre punktet er at du trekker slike uttalelser altfor langt. Om noen bruker ord som guling eller svarting, er det neppe rasistisk, med forbehold om hvem som er avsender.

Det tredje er at din evige jakt på ord og vendinger som på noe vis kan tolkes som negativt overfor mennesker med annen hudfarge enn vår, virker direkte nedlatende overfor disse. Man er ikke automatisk en persillekvast selv om ikke hvit, skjønner du.

Skjønner du?

...eh...

Frem til idag tror jeg at jeg har reagert på to ord: "neger" og "mulatt".

Ord som "svarting" og "guling" har jeg neppe kommentert før, men det gleder meg at du nå innrømmer at det ikke er "vanlig dannelse" å bruke slike ord.

At du ikke vil kalle det "rasisme" overrasker meg ikke, ettersom du trolig knapt ville innrømmet at det fantes rasisme i Sør Afrika under apartheid.

Med vennlig hilsen

Så "guling" og "svarting" bruker du om personer fra en hvilken som helst rase?

Det er ikke ord jeg bruker. De "smaker" meg ikke. Men jeg vil ikke uten videre konkludere med at folk som stundom bruker dem, er rasister. Det finnes det ikke dekning for hverken i ordets betydning eller i lovverk.

Likeledes med "neger" hvis dem det gjelder finner det støtende?

Eller?

Med vennlig hilsen

Gjest anonym7457

Skjønner du?

jeje la oss høre på hva en "guling" selv mener om det da?? jeg er asiater (guling) og har ikke no imot å bli kalt guling egentlig..kommer an på hvem som sier dt og hva meningen er egentlig..noen bruker dt på en rasistisk måte og andre mener ikke no ondt md det skjønner?? så værre er dt ikke

Det er ikke ord jeg bruker. De "smaker" meg ikke. Men jeg vil ikke uten videre konkludere med at folk som stundom bruker dem, er rasister. Det finnes det ikke dekning for hverken i ordets betydning eller i lovverk.

Så ord som "guling" og "svarting" går altså ikke på rase?

Og når venninnen i hovedinnlegget betegner Anne som "guling" så er det helt tilfeldig, og har intet med rasen hennes å gjøre? Du tror venninnen ville referert til andre enn Anna som "guling" også?

*kremt*

Annonse

Du blander sammen rasisme og uhøflighet/uvennlighet.

Ikke rart det Grip. Sør har aldri lært høflighet selv, så hvordan kan han formidle det videre.

Hans kjennetegn er "gjesp", "ler", "god bedring" osv. i det uendelige.

Kjennetegn nr.2 er at han aldri kan svare på noe, men dreie det over til noe annet.

Han prøver så godt han kan å drite ut andre. Det funker ikke lenger. De fleste har vel for lengst gjennomskuet skuespillet hans.

Jeg svarer deg, og sør ser helt sikkert. Årsaken er: Gidder ikke mer svada fra den fyren. Han mener det ikke godt engang.

Han ser det ikke selv - eller det er kanskje akkurat det han gjør (har lurt mer enn en gang). Han er så overdreven at det virker mot sin hensikt.

Håpløst.

...eh...

Frem til idag tror jeg at jeg har reagert på to ord: "neger" og "mulatt".

Ord som "svarting" og "guling" har jeg neppe kommentert før, men det gleder meg at du nå innrømmer at det ikke er "vanlig dannelse" å bruke slike ord.

At du ikke vil kalle det "rasisme" overrasker meg ikke, ettersom du trolig knapt ville innrømmet at det fantes rasisme i Sør Afrika under apartheid.

Med vennlig hilsen

For meg er det ingen innrømmelse å skrive det jeg gjør, det er en selvfølge.

Jeg vet ganske presist når jeg har med rasister å gjøre. Intuisjonen forteller meg det. Jeg kan formulere dette mer konsist, men det krever noe mer tenking enn jeg kan mobilisere i aften.

Ikke rart det Grip. Sør har aldri lært høflighet selv, så hvordan kan han formidle det videre.

Hans kjennetegn er "gjesp", "ler", "god bedring" osv. i det uendelige.

Kjennetegn nr.2 er at han aldri kan svare på noe, men dreie det over til noe annet.

Han prøver så godt han kan å drite ut andre. Det funker ikke lenger. De fleste har vel for lengst gjennomskuet skuespillet hans.

Jeg svarer deg, og sør ser helt sikkert. Årsaken er: Gidder ikke mer svada fra den fyren. Han mener det ikke godt engang.

Han ser det ikke selv - eller det er kanskje akkurat det han gjør (har lurt mer enn en gang). Han er så overdreven at det virker mot sin hensikt.

Håpløst.

Jeg kan være enig i at sør burde hatt seg et lynkurs i alminnelig folkeskikk.

Han er nok velmenende, men går så langt at han gjør klienter av dem, hvis sak han ønsker å fremme. Det er beklagelig.

Så ord som "guling" og "svarting" går altså ikke på rase?

Og når venninnen i hovedinnlegget betegner Anne som "guling" så er det helt tilfeldig, og har intet med rasen hennes å gjøre? Du tror venninnen ville referert til andre enn Anna som "guling" også?

*kremt*

Det er klart det går på rase. Men det er ikke uten videre rasistisk. Uhøflig og tankeløst, men ikke rasistisk.

Det er ikke slik at enhver omtale av raser, også de som er noe uheldig formulert, vitner om rasisme.

Jeg kan være enig i at sør burde hatt seg et lynkurs i alminnelig folkeskikk.

Han er nok velmenende, men går så langt at han gjør klienter av dem, hvis sak han ønsker å fremme. Det er beklagelig.

Å påpeke at man ikke skal snakke nedsettende om folk er ikke å lage "klienter" av dem, Grip.

Det er vanlig folkeskikk.

Springer du rundt og kaller barn i nabolaget for "gulinger"?

Med vennlig hilsen

jeje la oss høre på hva en "guling" selv mener om det da?? jeg er asiater (guling) og har ikke no imot å bli kalt guling egentlig..kommer an på hvem som sier dt og hva meningen er egentlig..noen bruker dt på en rasistisk måte og andre mener ikke no ondt md det skjønner?? så værre er dt ikke

Du formulerer noe som jeg etter fattig evne har forsøkt å få frem gjennom hele denne tråden. Takk for innspillet.

Det er klart det går på rase. Men det er ikke uten videre rasistisk. Uhøflig og tankeløst, men ikke rasistisk.

Det er ikke slik at enhver omtale av raser, også de som er noe uheldig formulert, vitner om rasisme.

Så hvis jeg kaller deg "nazist" sier jeg heller intet om din moral?

Litt kunnskap om historien til "svartingene" ville gjort seg, Grip.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...