Gå til innhold

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Hei,

I en idéell verden hadde du hatt rett, Laguna.

Men vi bor i en verden med historie, og i et samfunn.

For å ta "neger", "svart", "hvit" osv først:

Ordet "neger" er negativt ladet fordi det minner dem det beskriver om ordet "nigger", som ble brukt av slaveeierene i USA.

Ordet "neger" går også på rase (og ikke hudfarge (en albino neger er hvit, men fremdeles en neger), og kan sammenlignes med å kalle seg "arisk" eller "jøde". Akkurat som du ikke snakker om "han arien der borte", så behøver du vel heller ikke snakke om han jøden der borte, eller han negeren der borte.

[Det er for øvrig ikke noe galt med å beskrive en hudfarge som svart.]

===

Ord som krøpling, guling, osv er selvsagt mislikt av dem som blir beskrevet av disse ordene. De ER negativt ladete - ikke fordi det er noe "galt" med å være funksjonshemmet, brun eller svart, men fordi "svarting" blir brukt nedsettende.

Det er faktisk ikke så vanskelig som du vil ha det til. Det fordrer bare litt respekt for andre mennesker - nok til å kalle dem noe de er komfortable med.

Med vennlig hilsen

Jeg ser poenget ditt, jeg synes bare det blir dumt at vesentlige diskusjoner gjerne stagnerer på slikt småplukk.

Det er mange viktigere aspekter i alle disse diskusjonene.

Det som er interessant og viktig er jo f.eks å diskutere:

Blir "negre" diskriminert"?Er "de skyld i kriminalitetsbølgen? Er "feite folk" skyld i det selv eller skyldes det arvelige faktorer og sykdom? Bør "krøplinger" få spesialtilpassede fortau?..feks..

(Teite eksempler, men jeg kom ikke på noe bedre)

Jeg mener det er to leie ting med en slik avsporing. Det ene er at det fjerner fokus. Det andre er at utidig og unødvendig forsvar kan resultere i en uheldig og ikke utbedt offerposisjon.

Men intersant det du fortalte meg om opprinnelsen til ord...

P.S Vi har en jødisk venn, som vi omtaler som jøde tilstadighet..(hvis et av favoritt utrykk er: If we cant jew the price down we`ll have to niggerrigg it ourselfes.. Jobber i teaterbransjen:))

P.P.S Kjekt å vite at det er greit å si svart.

Fortsetter under...

• Svar 150
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Grip

28

• Goliath

20

• petter smart

9

Mest aktive i denne tråden

Å påpeke at man ikke skal snakke nedsettende om folk er ikke å lage "klienter" av dem, Grip.

Det er vanlig folkeskikk.

Springer du rundt og kaller barn i nabolaget for "gulinger"?

Med vennlig hilsen

Jeg har da min artium, sør, og omtaler ikke medmennesker på den måten.

Husk at de fleste på denne kloden har annet hudfarge enn vår ariske hvite. En direktør i Japan eller en jurist i Buenos Aires ville nok stusse over denne sør som var så på hugget og passet på dem her i høye nord.

For meg virker det som om du mener alle ikke-hvite trenger beskyttelse og ekstra omsorg, og at du må passe på at ingen sier noe som kan tolkes nedsettende om dem. Beklager, men for meg blir det absurd det hele.

laguna1365380434

De eksemplene du nevner er vel greie nok. Hvis man imidlertid ikke vanligvis omtaler andre folk på den måten, vil man gradvis venne seg av med å bruke dem..og heller finne alternativer.

Men for all del...det er ingen stor sak så lenge man stort sett holder seg til sømmelig adferd.

Det at det ikke er en stor sak, er det jeg prøver å formidle. Men jeg prøvde å sette det på spissen, og jeg ser at det ikke ble noe særlig godt innlegg, og at jeg knotet bort poengene mine litt..:-o

Så hvis jeg kaller deg "nazist" sier jeg heller intet om din moral?

Litt kunnskap om historien til "svartingene" ville gjort seg, Grip.

Med vennlig hilsen

Hvis du kaller meg nazist, sier deg vel så mye om din moral.

Jeg kjenner historien sånn rimelig bra. Men det faktum at f.eks. negre har vært gjennom mye fælt opp gjennom tidene, må ikke få oss til å kvele dem av omsorg i dag. De er vanlige mennesker som klarer seg selv, og kan snakke for seg selv.

Likeledes med "neger" hvis dem det gjelder finner det støtende?

Eller?

Med vennlig hilsen

Selvsagt. Hvis negrene finner betegnelsen "neger" støtende, ville jeg normalt avstå fra å bruke den.

Det forutsetter selvsagt at det er en alminnelig oppfatning blant negrene, og at utsagnet ikke bare stammer fra en litt spesiell "svart sør".

Annonse

Tror du "svarting" og "guling" går på rase, eller pleier man å bruke de om hvite mennesker også?

Ikke det nei!

Takk.

Med vennlig hilsen

Det går selvsagt på rase, noe jeg har kommentert i et annet innlegg.

Hva folk med annen hudfarge sier om oss hvite og hva de kaller oss, enten litt nedsettende eller ubetenksomt, bekymrer meg ikke nevneverdig. Jeg tar heller ikke anstøt av det.

Slik jeg antar en japaner eller brasilianer bekymrer seg om enkelte nordmenn omtaler dem som gule eller whatever.

Jeg ser poenget ditt, jeg synes bare det blir dumt at vesentlige diskusjoner gjerne stagnerer på slikt småplukk.

Det er mange viktigere aspekter i alle disse diskusjonene.

Det som er interessant og viktig er jo f.eks å diskutere:

Blir "negre" diskriminert"?Er "de skyld i kriminalitetsbølgen? Er "feite folk" skyld i det selv eller skyldes det arvelige faktorer og sykdom? Bør "krøplinger" få spesialtilpassede fortau?..feks..

(Teite eksempler, men jeg kom ikke på noe bedre)

Jeg mener det er to leie ting med en slik avsporing. Det ene er at det fjerner fokus. Det andre er at utidig og unødvendig forsvar kan resultere i en uheldig og ikke utbedt offerposisjon.

Men intersant det du fortalte meg om opprinnelsen til ord...

P.S Vi har en jødisk venn, som vi omtaler som jøde tilstadighet..(hvis et av favoritt utrykk er: If we cant jew the price down we`ll have to niggerrigg it ourselfes.. Jobber i teaterbransjen:))

P.P.S Kjekt å vite at det er greit å si svart.

Hei laguna,

Med tanke på problemstillingen i hovedinnlegget i denne tråden, er det vel neppe noen avsporing?

:-)

Med vennlig hilsen

Det går selvsagt på rase, noe jeg har kommentert i et annet innlegg.

Hva folk med annen hudfarge sier om oss hvite og hva de kaller oss, enten litt nedsettende eller ubetenksomt, bekymrer meg ikke nevneverdig. Jeg tar heller ikke anstøt av det.

Slik jeg antar en japaner eller brasilianer bekymrer seg om enkelte nordmenn omtaler dem som gule eller whatever.

Historie, Grip!

Politiske partier eksisterer for å kjempe mot "svartingene". 2. Verdenskrig ble utkjempet over "jøder", av folk som hadde samme idéer om "svartinger".

Det har aldri vært nedsettende (på noe kontinent) å være hvit, eller engang "hviting" (bortsett fra relatert til okkupanter).

Jeg har da min artium, sør, og omtaler ikke medmennesker på den måten.

Husk at de fleste på denne kloden har annet hudfarge enn vår ariske hvite. En direktør i Japan eller en jurist i Buenos Aires ville nok stusse over denne sør som var så på hugget og passet på dem her i høye nord.

For meg virker det som om du mener alle ikke-hvite trenger beskyttelse og ekstra omsorg, og at du må passe på at ingen sier noe som kan tolkes nedsettende om dem. Beklager, men for meg blir det absurd det hele.

Men da oppfatter du det feil.

Det er galt å trakassere folk, enten de kan "forsvare" seg eller ei. Og selv om en advokat i Buenos Aires ikke bryr seg, så kan det jo være en 12-åring (her på forum) gjør det?

Med vennlig hilsen

Hvis du kaller meg nazist, sier deg vel så mye om din moral.

Jeg kjenner historien sånn rimelig bra. Men det faktum at f.eks. negre har vært gjennom mye fælt opp gjennom tidene, må ikke få oss til å kvele dem av omsorg i dag. De er vanlige mennesker som klarer seg selv, og kan snakke for seg selv.

Historieløst!

Historie, Grip!

Politiske partier eksisterer for å kjempe mot "svartingene". 2. Verdenskrig ble utkjempet over "jøder", av folk som hadde samme idéer om "svartinger".

Det har aldri vært nedsettende (på noe kontinent) å være hvit, eller engang "hviting" (bortsett fra relatert til okkupanter).

Jeg ser det poenget. Likevel bør vel tiden snart være inne, i hvert fall i vårt land, til at vi behandler folk likeverdig og ikke som stakkarar.

Å behandle folk som persillekvaster fremmer ikke naturlig samkvem og integrering.

Selvsagt. Hvis negrene finner betegnelsen "neger" støtende, ville jeg normalt avstå fra å bruke den.

Det forutsetter selvsagt at det er en alminnelig oppfatning blant negrene, og at utsagnet ikke bare stammer fra en litt spesiell "svart sør".

Jeg har før lagt inn en artikkel fra førstesekretæren ved den sørafrikanske ambassaden i Oslo.

Holder det?

Er han "svart nok"?

Med vennlig hilsen

Annonse

laguna1365380434

Hei laguna,

Med tanke på problemstillingen i hovedinnlegget i denne tråden, er det vel neppe noen avsporing?

:-)

Med vennlig hilsen

Nei, ikke du, her og nå, men denslags diskusjoner i sin helhet..:o)

Blir som å diskutere hva man skal ha på seg på operasjonsbordet(eh, eller noe..)En burde henge seg opp i andre ting.

Det kommer liksom ikke videre om sånt skal være så vesentlig. Det blir firkanta, synes jeg. Respekt og ,medmenneskelighet er jo det som er viktig...

Jeg ser det poenget. Likevel bør vel tiden snart være inne, i hvert fall i vårt land, til at vi behandler folk likeverdig og ikke som stakkarar.

Å behandle folk som persillekvaster fremmer ikke naturlig samkvem og integrering.

Å ikke kalle folk "feite" eller "svartinger" har intet å gjøre med å behandle folk som persillekvaster.

Med vennlig hilsen

Men da oppfatter du det feil.

Det er galt å trakassere folk, enten de kan "forsvare" seg eller ei. Og selv om en advokat i Buenos Aires ikke bryr seg, så kan det jo være en 12-åring (her på forum) gjør det?

Med vennlig hilsen

Vi får ta like mye hensyn til den "gule" 12-åringen på dol, som vi gjør til andre.

Hvis man har mistanke om at vedkommende føler seg støtt over betegnelsen, avstår man fra å bruke den. Verre er det ikke. Man skal ikke kvele folk med annen hudfarge gjennom kuratoromsorg.

Å ikke kalle folk "feite" eller "svartinger" har intet å gjøre med å behandle folk som persillekvaster.

Med vennlig hilsen

Nettopp.

Personlig synes jeg at både "feit" og "svarting" er betegnelser som er noe verre enn "guling". Men det er jo en smakssak, og må også vurderes ut fra sammenhengen de benyttes i.

Nei, ikke du, her og nå, men denslags diskusjoner i sin helhet..:o)

Blir som å diskutere hva man skal ha på seg på operasjonsbordet(eh, eller noe..)En burde henge seg opp i andre ting.

Det kommer liksom ikke videre om sånt skal være så vesentlig. Det blir firkanta, synes jeg. Respekt og ,medmenneskelighet er jo det som er viktig...

Hei laguna,

Du skriver: "Respekt og ,medmenneskelighet er jo det som er viktig..."

Helt enig.

Respekt innebærer vel, blant annet, å ikke kalle folk for "negere" når de fleste ikke liker det? (Og bruke ordet "svart" hvis det er relevant.)

Ved å bruke ord som "neger" signaliserer diverse personer her på forum at de ikke vil vise respekt for svarte personer, men insisterer på å provosere. (Enhver normal person vil bruke "svart" hvis man blir bedt om det.)

Akkurat som hvis jeg skrev "Laguna", og du påpekte at nicket ditt er "laguna" med liten L. Hvis jeg fortsatte med "Laguna" eller "LAGUNA" ville det selvsagt bare være for å provosere, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Nettopp.

Personlig synes jeg at både "feit" og "svarting" er betegnelser som er noe verre enn "guling". Men det er jo en smakssak, og må også vurderes ut fra sammenhengen de benyttes i.

Det enkleste er kanskje bare å være enig i at det ikke er ord som man bør benytte?

Med vennlig hilsen

Vi får ta like mye hensyn til den "gule" 12-åringen på dol, som vi gjør til andre.

Hvis man har mistanke om at vedkommende føler seg støtt over betegnelsen, avstår man fra å bruke den. Verre er det ikke. Man skal ikke kvele folk med annen hudfarge gjennom kuratoromsorg.

Hvor mye synes du "de" skal tåle? Og hvem skal bestemme hvor mye de skal tåle?

Koster det virkelig "oss" noe å respektere folk såpass at man ikek bruker ord som "guling", "svarting", "krøpling" og "feit" om mennesker?

Og hvilken annen hensikt skulle en person ha for å bruke ordet "neger" om det ikke er for å provosere, når ordet "svart" dekker det samme og ikke er negativt ladet?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...